obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

tubejack wrote:

[...]
Heb je wel in je fritzbox de juiste prioriteiten staan? zodat telefonie voorrang krijgt? en onder kabel instellingen: DSL Syncrate begrenzen tot beschikbare bitrate

Heb juist het idee dat de 7581 krachtiger is dan de 7583 door de dual core processor in de 7581. Verder heb ik al een paar keer gelezen dat AVM met een "beter" pairbonding modem bezig is. Ik wacht gewoon af, anders is er altijd de 7369 nog. Die doet het altijd.

Dank je. Goeie tips.

De 7369 had hier minder DECT problemen. Grootste probleem was de verouderde WIFI. Maar dat is inmiddels hier opgelost. Smile Ik ga eens kijken of ie onder de mottenballen vandaan wil komen. Gelukkig nog niet terug gestuurd aan KPN. (Pardon XS4ALL).

Nu eerst inderdaad de DSL Sync Rate begrenzen aangevinkt. Misschien dat dat bij zo'n heftige download oorzaak van de reboot was.

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is? Dat zou misschien de eerdere problemen met wegvallen van telefonie tijdens zware uploads/downloads kunnen verklaren.

Eerst maar even de effecten van deze twee maatregelen afwachten. Dan inderdaad de 7369 proberen.
Fritz!Box 7583 (7.14) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U

Roger

RuudvanMunster wrote:

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is?

In mijn 7590 staat internettelefonie bij Real-Time Applications. En daar hoort het ook (spraak is real-time bij uitstek).

Edit: zo te zien (even gekeken in een oude backup) stond internettelefonie destijds in mijn 7581 ook bij Real-Time Applications.
Gewijzigd door Roger op 24 december 2019, 12:51
FB 7590 (7.13) + Repeater 1750E (7.12)

RuudvanMunster

Roger wrote:

RuudvanMunster wrote:

Internet telefonie stond hier bij de "Background Applications" (default instelling?). Die heb ik nu naar de "Prioritized Applications" verplaatst. Ik neem aan dat plaatsen bij "Real-Time Applications" te veel van het goede is?

In mijn 7590 staat internettelefonie bij Real-Time Applications. En daar hoort het ook (spraak is real-time bij uitstek).

Edit: zo te zien (even gekeken in een oude backup) stond internettelefonie destijds in mijn 7581 ook bij Real-Time Applications.

Dank je! Beetje beroepsdeformatie. Smile Ik denk bij real time meer aan beelden.... Ik heb hem nu bij real-time staan. Hopelijk helpt het. (Het was gisteren wel interne telefonie waarbij het mis ging. Je zou zeggen dat de prioritering meer te maken heeft met het IP verkeer naar buiten?)
Fritz!Box 7583 (7.14) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U

Roger

RuudvanMunster wrote:

Het was gisteren wel interne telefonie waarbij het mis ging. Je zou zeggen dat de prioritering meer te maken heeft met het IP verkeer naar buiten?

Inderdaad. Een FRITZ!Box classificeert IP-verkeer dat binnenkomt via de LAN interface of dat zijn oorsprong heeft in de FRITZ!Box zelf, en prioriteert uitgaand op de WAN interface.

Spontane reboots zijn een ander verhaal. Een eventuele overbelasting is nooit de oorzaak van een spontane reboot, hooguit de trigger. Spontane reboots zijn het gevolg van defecte hardware (voeding, condensators) of een software bug. Bij een FRITZ!Box (en zeker bij een 7581) ga ik vrijwel blind uit van het laatste.

Vrolijk kerstfeest!
Gewijzigd door Roger op 25 december 2019, 07:48
FB 7590 (7.13) + Repeater 1750E (7.12)

meppele

Roger wrote:

[quote name=RuudvanMunster post=10821]

Vrolijk kerstfeest!

Whistl Ook vanuit de kaasstad iedereen goede feestdagen gewenst!! Comfort
Gewijzigd door meppele op 25 december 2019, 09:49

tubejack
Vanuit Zaanstad, fijne feestdagen toegewenst.

RuudvanMunster

tubejack wrote:

Vanuit Zaanstad, fijne feestdagen toegewenst.

Vanuit het Boterdorp ook fijne feestdagen gewenst!

fmrama
Ook vanuit het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug fijne feestdagen toegewenst. Smile

Gondelier
Hier vanuit Flevoland, allemaal fijne feestdagen toegewenst !!Thumbs Up
Overal hangen klokken,
maar niemand heeft de tijd !!

RuudvanMunster

Roger wrote:

RuudvanMunster wrote:

Het was gisteren wel interne telefonie waarbij het mis ging. Je zou zeggen dat de prioritering meer te maken heeft met het IP verkeer naar buiten?

Inderdaad. Een FRITZ!Box classificeert IP-verkeer dat binnenkomt via de LAN interface of dat zijn oorsprong heeft in de FRITZ!Box zelf, en prioriteert uitgaand op de WAN interface.

Spontane reboots zijn een ander verhaal. Een eventuele overbelasting is nooit de oorzaak van een spontane reboot, hooguit de trigger. Spontane reboots zijn het gevolg van defecte hardware (voeding, condensators) of een software bug. Bij een FRITZ!Box (en zeker bij een 7581) ga ik vrijwel blind uit van het laatste.

Vrolijk kerstfeest!

Aanpassen van de instellingen hebben het probleem niet direct verholpen. Inmiddels kreeg ik zelfs na elke interne DECT call een noise burst, gevolgd door een reboot. (De noise bursts waren er eigenlijk al langer)
Op 31 december heb ik van XS4ALL een FB7583 ontvangen. Drie dingen vallen op:
1. De internet snelheid, vooral upstream is een beetje lager met de FB7583. downstream 46,8 i.p.v 48,1 en upstream 2,7 i.p.v 4,0 Mbits/s
2. DECT telefonie heeft aanzienlijk betere geluidskwaliteit, geen noise bursts bij intern verkeer en tot nu toe geen reboots bij intern verkeer.
3. De afstand tot de centrale is afgenomen van 1008 m naar 709.

Het viel me ook op dat bij de FB7583 IP telefonie by default bij de real-time priorities stond. Smile

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende tijd gaat uitpakken. Vandaag maar netjes de oude 7581 terugsturen.

Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 467 28 feb 2020
fritz tools Fritzbox : 1 27 feb 2020
Fritz!box repeater: wordt dect ook gerepeated? Fritzbox : 6 15 jan 2020
Fritz!Box 7590 en TV werkt slecht TV Problemen : 31 15 jan 2020
Fritz 7590 Bridge Mode XS4ALL met eigen modem/router : 8 12 nov 2019