obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Ik merk dat bijna alle draadloze apparaten de 1750, die een stukje verder weg is, met een muur ertussen, kiezen i.p.v. de 7581, die op enkele meters afstand in het zicht staat.


Zet het zendvermogen van beide eens flink lager. Beide dezelfde: "beste kanalen" Alles één SSID. Het staat hier op 6%. Werkt prima.


Dat heb ik gedaan. Mijn eerste indruk is dat de iPhones nu makkelijker contact maken met het basis station. En "vanzelfsprekender" voor een 5 GHz verbinding kiezen. Dat zou me wel blij maken, als dat zo blijft!
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
loekf
Vandaag een 7581 geinstalleerd bij m'n zus, maar toch wel verbazingwekkend dat XS4ALL die dingen nog met 6.80 uitlevert.

Upgraden naar 6.85 zonder problemen. Grootste ergernissen in 6.80 bij installeren:

- UI blijft nog steeds hangen bij connectie check. Leuk als je een argeloze klant bent zonder technische kennis.
- Na IP nummer toevoegen, kwam het login scherm weer zonder dat ie iets gedaan had.
- Bij updaten ook.

Leuk zo'n out-of-the-box experience. Ze kunnen zich een hoop ellende besparen door 6.83 of 6.85 op nieuwe modems te zetten.
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
helderzicht
Ik heb het probleem van de ontbrekende grafiek bij AVM gemeld en op hun verzoek van alles opgestuurd maar daarna nooit meer iets gehoord. Hoop nu op de volgende update.
 
helderzicht
Nog een leuk raadsel
In de FB 7581 staat als "connection to home network" voor de repeater 1750e :

fritz.repeater------------AppleTV -----------fritzbox
WLAN WLAN

Alles werkt prima, maar Apple TV iwerkt toch niet als een repeater?
 
loekf
Nog even een spuit 11 vraag.

Mijn zus heeft 2x 1750s vast (bedraad) aan de 7581 hangen en een via WIFI (voor in de tuin). Alle 1750Es en 7581 hebben dezelfde SSIDs, wel apart voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Ik zag hier wat opmerkingen over signaal sterkte voorbij vliegen. Is het slim om de 7581 qua zend vermogen terug te schalen naar (wat was het ?) 16% ?

Wat is daar het voordeel van ? Ik zie even niet waarom een device (bv iPad) dan wel contact maakt met de 7581, lijkt me dat ie dan altijd de repeater kiest, wat je in de meeste gevallen ook wilt, immers daar is het een repeater voor.
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
Prutser

Quote

loekf schreef:

Nog even een spuit 11 vraag.

Mijn zus heeft 2x 1750s vast (bedraad) aan de 7581 hangen en een via WIFI (voor in de tuin). Alle 1750Es en 7581 hebben dezelfde SSIDs, wel apart voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Ik zag hier wat opmerkingen over signaal sterkte voorbij vliegen. Is het slim om de 7581 qua zend vermogen terug te schalen naar (wat was het ?) 16% ?

Wat is daar het voordeel van ? Ik zie even niet waarom een device (bv iPad) dan wel contact maakt met de 7581, lijkt me dat ie dan altijd de repeater kiest, wat je in de meeste gevallen ook wilt, immers daar is het een repeater voor.


Vergelijk het met schreeuwen Loek, daar wordt de boodschap vaak niet duidelijker van. Een signaal hoeft niet te "schreeuwen" om verstaanbaar te zijn, sterker nog, een minder sterk signaal is vaak beter verstaanbaar Smile Als een device moet kiezen tussen een hard - maar daardoor niet prettig te verstaan signaal - of een gewoon goed signaal, wordt vaak de laatste gekozen.
 
RuudvanMunster

Quote

Prutser schreef:

Quote

loekf schreef:

Nog even een spuit 11 vraag.

Mijn zus heeft 2x 1750s vast (bedraad) aan de 7581 hangen en een via WIFI (voor in de tuin). Alle 1750Es en 7581 hebben dezelfde SSIDs, wel apart voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Ik zag hier wat opmerkingen over signaal sterkte voorbij vliegen. Is het slim om de 7581 qua zend vermogen terug te schalen naar (wat was het ?) 16% ?

Wat is daar het voordeel van ? Ik zie even niet waarom een device (bv iPad) dan wel contact maakt met de 7581, lijkt me dat ie dan altijd de repeater kiest, wat je in de meeste gevallen ook wilt, immers daar is het een repeater voor.


Vergelijk het met schreeuwen Loek, daar wordt de boodschap vaak niet duidelijker van. Een signaal hoeft niet te "schreeuwen" om verstaanbaar te zijn, sterker nog, een minder sterk signaal is vaak beter verstaanbaar Smile Als een device moet kiezen tussen een hard - maar daardoor niet prettig te verstaan signaal - of een gewoon goed signaal, wordt vaak de laatste gekozen.


Als ik het goed begrijp zou er dan sprake zijn van een vorm van oversturing, waardoor vervorming ontstaat in het ontvangen signaal. Ik heb er inmiddels wat mee geëxperimenteerd op aanraden van Tubejack. Ergens helpt het, vooral voor mijn iPhone en iPad als ik die dicht bij de 7561 zelf gebruik. Ik heb door het huis ook een paar Samsung tablets hangen als bedieningsunit voor mijn homemanagement systeem, die gaan regelmatig hangen als ik het signaal terug schroef.

Wat nu het beste lijkt te werken: de 7581 op 50% en de 2 1750s op 100%. Misschien gaat die FB7581 eerder in de oversturing? Heeft iemand een scope om eens naar het signaal te kijken?
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack
Vermoedelijk geeft die 7581 een sterker WiFi signaal Ruud of staat gewoon veel gunstiger opgesteld t.o.v. de 1750E. Wat mij opvalt, dat het ene apparaat een betere WiFi ontvangst heeft dan de andere. Maar dat de keerzijde daarvan kan zijn dat het sneller overstuurd raakt.
 
Prutser
Zonet toch maar weer eens mijn Dect toestellen op de 7581 gezet, het blijft zo stil hier dat ik het toch weer aandurf. Eens kijken of de 6.85 firmware het nu beter doet ...
 
loekf

Quote

tubejack schreef:

Vermoedelijk geeft die 7581 een sterker WiFi signaal Ruud of staat gewoon veel gunstiger opgesteld t.o.v. de 1750E. Wat mij opvalt, dat het ene apparaat een betere WiFi ontvangst heeft dan de andere. Maar dat de keerzijde daarvan kan zijn dat het sneller overstuurd raakt.


Verhaal over oversturing vind ik een beetje maf.

Normaal heeft de ontvangende kant van een WIFI chip een zogeheten automatische gain controller (AGC) die het binnenkomende analoge signaal van de antenna (na wat analoge filtering zodat je de goede band te pakken hebt) versterkt of verzwakt zodat het signaal perfect in het bereik van de A/D (analoog naar digitaal) conversie past. Zodat je dus geen last van clipping ("oversturen") hebt.

Weet alleen niet hoe het met zend vermogen (RF power) en de recente 802.11n of 802.11ac standaarden zit die gebruik maken van MIMO (meerdere antennes, meerdere banden en paden).
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie