obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Even een vraag of iemand hier iets in herkent: De afgelopen week heb ik op onze iPhone's 5S problemen met de Wifi verbinding. Bij instellingen Wifi zie ik dan "geen internetverbinding" en de iPhone heeft een ander IP adres gekregen, buiten het bereik van mijn instellingen. Dus i.p.v. een 192.168.0.z adres een 192.xxx.yyy.z adres. Soms is een reboot van de iPhone voldoende. Soms moet ik hem zelfs helemaal afmelden en weer aanmelden.
Ik gebruik naast de 7581 twee 1750's voor de Wifi.


Heb jij het netwerk dan bewust op 192.168.0.X gezet Ruud? Standaard vanuit de Fritz box is dat 192.168.178.0

Ja, klopt. Op zich zou dat niets moeten uitmaken denk ik. Maar nu je het zegt, als de genoemde fout optreedt, heeft mijn iPhone een 192.168.178.x adres, als ik me goed herinner. Als dat echt zo is, wijst het op een fout in de FB, nl. dat de DHCP onder "stress" een verkeerd IP adres uitgeeft. Ik zal extra opletten als het weer optreedt.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack
Kan ook zijn dat je ergens een verkeerd subnet hebt Ruud. Het meest makkelijke WiFi is m.i. alles één SSID. Gewoon het standaard subnet van de Fritzbox 192.168.178.0. De twee 1750E als AP aansluiten.

Dan regelt de Fritzbox het netwerk wel, waar je ook bent met je telefoon, iPad etc. krijg je automatisch het sterkste WiFi signaal. Ik had er geen omkijken naar. Uiteraard alle WiFi ook op dezelfde kanalen etc....
Ik heb een tijd zo gewerkt. Probleemloos. Maar nu de zomer voorbij is kan het WiFi van de 7581 die beneden in de meter kast staan uit.

In nieuwere Fritz OS versies die in Duitsland al uit zijn. Is e.e.a. nog mooier en makkelijker te configureren.
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Kan ook zijn dat je ergens een verkeerd subnet hebt Ruud. Het meest makkelijke WiFi is m.i. alles één SSID. Gewoon het standaard subnet van de Fritzbox 192.168.178.0. De twee 1750E als AP aansluiten.

Dan regelt de Fritzbox het netwerk wel, waar je ook bent met je telefoon, iPad etc. krijg je automatisch het sterkste WiFi signaal. Ik had er geen omkijken naar. Uiteraard alle WiFi ook op dezelfde kanalen etc....
Ik heb een tijd zo gewerkt. Probleemloos. Maar nu de zomer voorbij is kan het WiFi van de 7581 die beneden in de meter kast staan uit.

In nieuwere Fritz OS versies die in Duitsland al uit zijn. Is e.e.a. nog mooier en makkelijker te configureren.

Oeps.Ik werk al jaren met een netwerk op basis van 192.168.0.x. Dat heeft al diverse generaties FB overleefd. Ik zou het wel gek vinden als dit een probleem zou zijn. En bij omnummeren van al mijn devices is de kans er eentje fout te doen groter dan dat er nu iets fout is. Vanuit mijn Home Management systeem worden alle IP adressen in mijn netwerk gemonitord. Als er eentje niet klopt zou ik dat moeten vinden. Voorlopig houd ik het toch op een glitch in de FB, dat ie gewoon een keertje een verkeerd IP adres uitgeeft...
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack
Ruud kan dat ook, maar is m.i. allemaal meerwerk. Wink Al jaren hanteert Fritz! 192.168.178.0.

Ikzelf laat de Fritz box, het allemaal zelf uitzoeken. De 1e 19 -adressen (op die van Fritz box zelf na) kun je gebruiken voor apparaten met vaste IP-adressen. Ik ben jaren netwerkbeheerder geweest, maar het werkt zo, super makkelijk en fouten maken is vrijwel uitgesloten.

Reken maar dat er het e.e.a. gebeurt op het moment dat jij met je iPhone langs een van je andere WiFi points komt. O.a. de arp-tabellen moeten m.i. bijgewerkt worden. Het ip-adres blijft hetzelfde. Dat zoeken de boxen nu allemaal zelf uit. "wie wat en waar zit" Met de volgende software versies met Mesh technologie wordt daar waarschijnlijk ook weer mee gewerkt.

Ik zou zelf nog eens goed in de configuraties van de 7581 en de twee 1750E kijken. Dikke kans dat ergens 192.168.178.1 staat .... of een te groot subnet b.v. 255.255.0.0 i.p.v. 255.255.255.0 .

Verder neem ik aan dat je de laatste Firmware op de 1750E 's hebt. Hier draait 6.90 dankij Prutser die het uitgezocht en getest heeft Thumbs Up
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Ruud kan dat ook, maar is m.i. allemaal meerwerk. Wink Al jaren hanteert Fritz! 192.168.178.0.

Ikzelf laat de Fritz box, het allemaal zelf uitzoeken. De 1e 19 -adressen (op die van Fritz box zelf na) kun je gebruiken voor apparaten met vaste IP-adressen. Ik ben jaren netwerkbeheerder geweest, maar het werkt zo, super makkelijk en fouten maken is vrijwel uitgesloten.

Reken maar dat er het e.e.a. gebeurt op het moment dat jij met je iPhone langs een van je andere WiFi points komt. O.a. de arp-tabellen moeten m.i. bijgewerkt worden. Het ip-adres blijft hetzelfde. Dat zoeken de boxen nu allemaal zelf uit. "wie wat en waar zit" Met de volgende software versies met Mesh technologie wordt daar waarschijnlijk ook weer mee gewerkt.

Ik zou zelf nog eens goed in de configuraties van de 7581 en de twee 1750E kijken. Dikke kans dat ergens 192.168.178.1 staat .... of een te groot subnet b.v. 255.255.0.0 i.p.v. 255.255.255.0 .

Verder neem ik aan dat je de laatste Firmware op de 1750E 's hebt. Hier draait 6.90 dankij Prutser die het uitgezocht en getest heeft Thumbs Up


Tja, het idee was in december om meerwerk te voorkomen. Ik werk nl. al heel lang met een 192.168.0.x netwerk. Stamt nog uit de tijd dat XS4ALL andere modems aanbood. Bij dat modem gebruikte ik dan alleen de communicatie met XS4ALL. Netwerk, Wifi en telefonie vond plaats met een ASUS router, met daarop de Tomato firmware. Soms zou je terug willen naar die situatie Smile FB alleen het ADSL verkeer laten afhandelen. Daarachter je eigen spullen, niet noodzakelijk, of misschien zelfs liever niet, FB...

Ik ga wel serieus over je advies nadenken. Iets in me verzet zich er tegen, omdat het er volgens mij (zeker in theorie) niet toe zou moeten doen. Een reden om het wel te doen: er hoeft ergens in de FB firmware maar één instructie te staan met daarin hard een 168.0.168.x adres en je hangt. Ik denk dat er bij mij zoiets aan de hand was. Gezien de reputatie van hoe goed FB test, zou dat zo maar kunnen.

Wat houdt me tegen. Het is van de regen naar de drup denk ik. Ik heb best een complex netwerk, met 9 IP camera's, diverse Raspberry Pi's, een home management systeem met Z-Wave, IoT devices. Vooral bij dat Homemanagement systeem kom je nogal eens plugins tegen die niet zo geweldig om gaan met DHCP. Dus ik blijf een beetje vastzitten aan de noodzaak diverse devices hard van een IP adres te voorzien. Dat geeft ook best wel eens ruzie met FB. Het is ook mijn "Fieldlab" voor het werk dat ik als zelfstandig adviseur en docent doe: advies en opleiding m.b.t. biometrie, cameratoezicht en domotica.

Als ik je advies opvolg, mag ik er dus wel 1 a 2 dagen voor uittrekkenSmile

In ieder geval wel bedankt voor je advies, want het zet me nog wel weer ff aan het denken.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack
Lekker complex Ruud Smile Daar hou ik wel van.Bye-happy

Wat ik zelf zou doen in een dergelijke situatie is goed nadenken en een plannetje maken.
Eerst de basis goed op poten te zetten. De 1750E 's zou ik zelf beslist als acces point inrichten.

Dan maar een paar kabels treken een extra switch installeren, gaten boren. Jammer... maar dan wel die gelijk 2e of 3e TV meenemen of Xbox van zoonlief.

Daarna de devices 1 voor 1 "los laten" Dat Raspberry pi en ander modern spul zal prima met DHCP werken. De "probleem gevallen" geeft je een vast ip-adres. Als het er 18 of minder zijn hoef je niks aan je Fritz box te doen als die weer gereset is naar originele fabriek instellingen.

Je kunt ook even wachten totdat ze hier in Nederland net zo ver zijn als Duitsland met mesh netwerken.
Ze zijn daar al bij Fritz OS 6.90 https://avm.de/produkte/fritzos/

Succes Thumbs Up

In die release ook:
Ebenso wurde der Transfer von Telefonbucheinträgen zu Gigaset-Produkten optimiert, wodurch der Einsatz von Telefongeräten unterschiedlicher Hersteller im FRITZ!-Heimnetz komfortabler wird.
 
lsluijter

Quote

RuudvanMunster schreef:

.........


Oeps.Ik werk al jaren met een netwerk op basis van 192.168.0.x. Dat heeft al diverse generaties FB overleefd. Ik zou het wel gek vinden als dit een probleem zou zijn.

...


Historisch had ik ook een ander netwerk dan 192.168.178.x 255.255.255.0, met een flink aantal apparaten met vaste IP addressen. Enkele jaren geleden had ik regelmatig TV problemen. Met Wireshark zag ik af en toe adres 192.168.178.x langs komen. Na overleg met AVM heb ik toen mijn network omgezet naar de AVM FB default, en sindsdien geen TV problemen meer. De meeste vaste IP addresses konden naar DHCP, er bleven maar een paar over.


Loek
 
RuudvanMunster

Quote

lsluijter schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

.........


Oeps.Ik werk al jaren met een netwerk op basis van 192.168.0.x. Dat heeft al diverse generaties FB overleefd. Ik zou het wel gek vinden als dit een probleem zou zijn.

...


Historisch had ik ook een ander netwerk dan 192.168.178.x 255.255.255.0, met een flink aantal apparaten met vaste IP addressen. Enkele jaren geleden had ik regelmatig TV problemen. Met Wireshark zag ik af en toe adres 192.168.178.x langs komen. Na overleg met AVM heb ik toen mijn network omgezet naar de AVM FB default, en sindsdien geen TV problemen meer. De meeste vaste IP addresses konden naar DHCP, er bleven maar een paar over.


Loek


Hoi Loek, Tubejack en jij hebben me overtuigd. De configuratie met 192.168.178.x komt in ieder geval overeen met wat de meeste mensen doen, waarmee AVM de FB's waarschijnlijk test, etc. Daarmee is het ongetwijfeld de meest zekere, stabiele configuratie. Misschien leuk om te vertellen. In de tijd dat ik volop betrokken was bij software ontwikkeling, gold ik als meest beruchte tester. Ik gebruikte meer dan anderen functies van software waar de ontwerper/maker niet op bedacht was. ROFL
Wat bij jou met TV gebeurde lijkt inderdaad erg op mijn problemen. Ik heb ook incidenteel last van fouten bij file transfers als die vanuit applicaties plaatsvinden. Als ik bijvoorbeeld vanuit VirtualBox een virtuele machine exporteer naar een netwerklocatie, ziet die er anders uit dan als ik naar een locale schijf schrijf en dan met filemanager de file naar de netwerklocatie verplaats. Kortom reden om maar niet langer eigenwijs te zijn.
Ik heb het voor a.s. dinsdag in mijn agenda gezet.
Heel erg bedankt voor je feed-back!
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Lekker complex Ruud Smile Daar hou ik wel van.Bye-happy

Wat ik zelf zou doen in een dergelijke situatie is goed nadenken en een plannetje maken.
Eerst de basis goed op poten te zetten. De 1750E 's zou ik zelf beslist als acces point inrichten.

Dan maar een paar kabels treken een extra switch installeren, gaten boren. Jammer... maar dan wel die gelijk 2e of 3e TV meenemen of Xbox van zoonlief.

Daarna de devices 1 voor 1 "los laten" Dat Raspberry pi en ander modern spul zal prima met DHCP werken. De "probleem gevallen" geeft je een vast ip-adres. Als het er 18 of minder zijn hoef je niks aan je Fritz box te doen als die weer gereset is naar originele fabriek instellingen.

Je kunt ook even wachten totdat ze hier in Nederland net zo ver zijn als Duitsland met mesh netwerken.
Ze zijn daar al bij Fritz OS 6.90 https://avm.de/produkte/fritzos/

Succes Thumbs Up

In die release ook:
Ebenso wurde der Transfer von Telefonbucheinträgen zu Gigaset-Produkten optimiert, wodurch der Einsatz von Telefongeräten unterschiedlicher Hersteller im FRITZ!-Heimnetz komfortabler wird.


Hoi Tubejack,

Zie ook mijn reactie naar Loek. Jullie hebben me over de streep getrokken. A.s. dinsdag ga ik de boel omzetten. Inderdaad alles uit en device voor device opbouwen.
De 1750E's heb ik inderdaad als als access point ingericht. Ik heb al eerder ontdekt dat ze anders wat bijzonder omgaan met de relatie MAC adres en IP adres... Het heeft als AP natuurlijk ook de beste performance.

Dat aantal van 18 vast "bedrade" IP adressen is toch niet iets vergelijkbaars? Want in de FB kun je instellen in welke adres range je DHCP adressen laat uitgeven. Of moet je dat ook maar liever op de fabrieksdefault laten?

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik hoop inderdaad dat e.e.a. een stabieler netwerk gaat opleveren. Ik zal melden wat mijn ervaringen zijn.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack
Hallo Ruud,

Dat kun je uiteraard instellen.
In de bijlage mijn instellingen = standaard

Van 192.168.178.2 t/m 19 kan ik gebruiken voor apparaten met een vast ip-adres en eventueel ook nog vanaf adres 192.168.178.201 t/m 254

Succes met het ombouwen!Thumbs Up
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie