obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Ruud moet bij een extra Fritzbox achter de 7581 niet poort 1 gebruikt worden van die extra box? (7490)

Je kunt ontzettend veel, naar eigen inzicht instellen. De lease tijd van DHCP staat b.v. bij mij op 10 dagen.
Je kunt per apparaat het zo instellen dat het van DHCP altijd hetzelfde IP-adres krijgt als de lease tijd verlopen is.

Bij mij hebben servers vaste IP-adressen, buiten de DHCP reeks om natuurlijk. Verder is het m.i. het beste als maar 1 apparaat als DHCP server werkt. Dus niet de 7581 en 7490 élk voor zich, dan wordt het een rommeltje.

Bij 2 aparte subnetten heb je daar natuurlijk weer geen last van m.a.w. 192.168.178.x voor
de 7581 en 192.168.188.x voor de apparaten die met de 7490 communiceren. M.i. standaard als je die via poort 1 aansluit. Tenminste de 7369 die ik voorheen voor DECT aangesloten had werkte zo.


Jack,

Misschien wat explicieter beschreven: LAN poort 1 van de 7490 is gekoppeld aan LAN poort 2 van de 7581. De DHCP instellingen zijn ook zoals jij beschrijft: vast adres toekennen via de DHCP van de 7581. Dat is in het netwerk ook het enige apparaat dat DHCP doet. Ik gebruik geen aparte subnetten. De lease tijd staat op 10 dagen. Ik kan dus niet zo gauw iets bedenken dat verkeerd ingesteld staat. WIFI en DECT staan op de 7581 uit, de 7490 verzorgt die. Er zijn behalve via de WIFI geen andere netwerkapparaten gekoppeld aan de 7490.
Naar aanleiding van onze eerdere discussie heb ik het hele netwerk consequent genummerd volgens 192.168.178.x. Dat was een hele klus, maar hielp wel in stabiliteit. Ik vermoed dat ergens in de 7581 ergens in de firmware gebruik is gemaakt van hard gecodeerde IP adressen. Want ook die eerdere nummering, 192.168.0 x was zeer consequent doorgevoerd en werkte al jaren met eerdere fb's. Mijn iPhones kregen soms niet bestaande IP adressen toegekend. Dat is na het opvolgen van jouw advies niet meer voorgekomen.

Er zijn twee apparaten in mijn netwerk, een HP printer en een laptop, vast bedraad aangesloten, die hun verbinding met de 7581 kwijtraken en daarna niet uit zichzelf herstellen. Zowel de printer als de laptop moeten dan worden gereboot.
De tablets aan de muur hadden daar voor de tussenkomst van de 7490 ook veel last van. Dat gebeurt nu veel minder, maar de 7490 raakt dus eens per 5 dagen de verbinding kwijt en maakt een nieuwe verbinding op een manier die lijkt op het opnieuw verbinden met ADSL.

Kortom, ik ervaar de 7581 nog steeds niet als 100% bedrijfszeker. Met de 7369 had ik niet/nauwelijks last van dit soort dingen.

Als ik het zou moeten samenvatten:
- De 7490 achter de 7581 heeft een duidelijk merkbare verbetering gegeven van het WIFI deel van het netwerk. De dekking was al goed met 2 1750 extenders die als vast bedraad access point voor een goede dekking zorgen.
- Problemen met WIFI lijken hier niet toe te schrijven aan drukte in de band, behalve als ik in uithoeken van ons huis zit.
- Radardetectie treedt op, maar geven geen grote problemen. Opvallend is wel dat de 3 acces points 1750, 1750 en 7490 nooit tegelijkertijd een radardetectie hebben....
- DECT met 5 MT-F toestellen was spectaculair beter qua geluidskwaliteit, nog afgezien van de storingen.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
loekf

Quote

ReneX schreef:

Ik zie een nieuwe beta; 06.85-50446 (20 minuutjes oud ... dus vast nog niemand die er ervaring mee heeft Smile)

https://service.avm.de/downloads/beta/fritzbox-7581/other/

Aanvulling: ik zie dat deze versie al eerder bij een aantal gebruikers was uitgerold .. dus nu ook voor de rest beschikbaar

Improvements in FRITZ!OS 06.85-50446

- fixed: sporadically occuring distortion of the SIP audiostream
- fixed: Gigaset telephones sometimes do not ring or never ring


Dus nog geen spoor van een eventuele mesh functionaliteit in deze beta en nog steeds focus op het oplossen van de "kinderziektes" die er sinds vorig jaar al inzitten ? Of gok AVM dat mesh een no-brainer is qua integratie in een eventuele 6.92/6.93 release ?
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
loekf
Weet niet of het al gemeld was hier, maar voor de 1750E is sinds vorige week ook een 6.93 firmware met "bug fixes".

Ik had wat problemen met een exemplaar die draadloos met de 7581 contact maakt (of via een andere 1750E die wel bedraad aan de router hangt).

Opnieuw installeren lostte het op.
FRITZ!Box 7590 (7.13 - 221.9 Mbps/33 Mbps - Vplus) | FRITZ!Repeater 3000 (7.12) | 2x FRITZ!Repeater 2400 (7.12) | XS4ALL Internet Plus + Bellen Basis
 
tubejack
Hallo Ruud,

Dat je met de 7369 geen of nauwelijks dit soort problemen had snap ik, daar deed DECT het tenminste en hoefde je geen 2 apparaten achter elkaar te plaatsen, met alle complexiteit van dien.

1) De WiFi stations die via de 7490 werken, krijgen die dan een 192.168.178.x nummer? FF checken, welk adres en opschrijven.

En van wie krijgen ze dat dan? Van de 7581 die dat doorgeeft aan de 7490? Of verzint de 7490 zelf een
IP-adres?. Zit dat IP-adres ook al toevallig in een andere reeks? Hetzij in DHCP range hetzij in vaste adressen? Zo ja, dan zit daar waarschijnlijk het probleem.

2) Heb je in de 7581 voor de 7490 Home Network ==> Home Network Overwiew ===> Network Connections ===> 7490 ===> Op potlood drukken ==> Always assign this network device the same IPv4 address aangevinkt?

3) Het laatste stukje [....] De tablets aan de muur hadden daar voor de tussenkomst van de 7490 ook veel last van. Dat gebeurt nu veel minder, maar de 7490 raakt dus eens per 5 dagen de verbinding kwijt en maakt een nieuwe verbinding op een manier die lijkt op het opnieuw verbinden met ADSL. [...]

Als DHCP door alleen de 7581 verzorgd zou worden dan klopt dit niet, want die heeft een lease tijd van 10 dagen i.p.v. 5. Hoe heb je, je 7490 geconfigureerd? Als WiFi repeater?

Kortom zoeken of je netwerk simpeler maken.Thumbs Up

Oja wat LoekF oppert klopt op de 1750E heb ik ook 6.93 draaien. Je kunt ook die 2 alleen als access point laten fungeren en het hele WiFi laten doen voor je hele huis. De 7490 alleen DECT en de 7581 alleen VDSL en LAN. Zo heb ik het ook een tijd gehad, werkt probleemloos.

Verder kun je natuurlijk ook de laatste beta op de 7581 zetten, dat draait hier al weken goed en scheelt weer een component in je netwerk waar het mogelijk fout kan gaan. Wel even voor de update alle andere AVM apparaten uitzetten en daarna booten zodat die een IP-adres krijgen van de 7581 met de laatste firmware.
Gewijzigd door tubejack op 22 maart 2018, 11:04
 
diedvdyk
@Ruud

ff een gedachtenkronkel.
Op de 7490 staat de DHCP server configuratie toch wel uit ?
Glasvezel en Televisie via Ubiquiti Edgerouter Lite
Alleen nog Voip en Dect via FRITZ!Box 7581 !
 
tubejack

Quote

diedvdyk schreef:

@Ruud

ff een gedachtenkronkel.
Op de 7490 staat de DHCP server configuratie toch wel uit ?


Ja als sommige PC's een leasetijd krijgen van 5 dagen en de 7581 staat op 10 dan hier inderdaad naar kijken.
 
tubejack

Quote

loekf schreef:
Dus nog geen spoor van een eventuele mesh functionaliteit in deze beta en nog steeds focus op het oplossen van de "kinderziektes" die er sinds vorig jaar al inzitten


Alleen bug fixes. Volgens mij is dat ook door XS4ALL gecommuniceerd. Eerst moeten de bugs er uit voordat er nieuwe functionaliteit komt. En die komt heus wel.
 
RuudvanMunster
Hoi Jack,

1) De WiFi stations die via de 7490 werken, krijgen die dan een 192.168.178.x nummer? FF checken, welk adres en opschrijven.

En van wie krijgen ze dat dan? Van de 7581 die dat doorgeeft aan de 7490? Of verzint de 7490 zelf een
IP-adres?. Zit dat IP-adres ook al toevallig in een andere reeks? Hetzij in DHCP range hetzij in vaste adressen? Zo ja, dan zit daar waarschijnlijk het probleem.

Alles, dus ook de WIFI stations krijgen een 192.168.178.x nummer van de 7581. DHCP op de 7490 staat uit. In de ingestelde mode (IP client mode) krijg ik ook geen menu om de DHCP aan te zetten. had AVS kennelijk al over nagedacht).

Ik moet zeggen dat AVS die koppeling van fb's vlekkeloos (of moet ik zeggen naadloos) voor elkaar heeft. De tablets wisselen ook zonder problemen tussen de 7490 en de 1750E's indien nodig. Bijvoorbeeld als er een access point uitvalt. Of, zoals bij de iPhones en iPad, ik van beneden naar boven ga. Enige probleempje is dat de naam van het device waaraan de 7581 een IP adres toekent niet wordt overgenomen door de 7490.
Alle IP adressen staan in een spreadsheet en worden bijgehouden door een plug-in in HomeSeer. Overlap van IP adressen kan ik dus veilig uitsluiten. De DHCP reeks staat ingesteld op een bereik buiten de (vast) toegekende IP adresreeks.

2) Heb je in de 7581 voor de 7490 Home Network ==> Home Network Overwiew ===> Network Connections ===> 7490 ===> Op potlood drukken ==> Always assign this network device the same IPv4 address aangevinkt?

Yes!

3) Het laatste stukje [....] De tablets aan de muur hadden daar voor de tussenkomst van de 7490 ook veel last van. Dat gebeurt nu veel minder, maar de 7490 raakt dus eens per 5 dagen de verbinding kwijt en maakt een nieuwe verbinding op een manier die lijkt op het opnieuw verbinden met ADSL. [...]

Als DHCP door alleen de 7581 verzorgd zou worden dan klopt dit niet, want die heeft een lease tijd van 10 dagen i.p.v. 5. Hoe heb je, je 7490 geconfigureerd? Als WiFi repeater?

De 7490 is geconfigureerd als volgt:
Share existing Internet connection in the network (IP client mode)
The FRITZ!Box becomes part of the existing network and takes over this IP address range. The firewall of the FRITZ!Box is disabled.


Zowel de 7490 als de 1750E's zijn als via een vaste netwerkverbinding op de 7581 aangesloten.
Het feit dat het eens per 5 dagen optreedt en de DHCP op een leasetijd van 10 dagen heeft, maakt een verband tussen die 2 wat onwaarschijnlijk.

Ik denk dus nog steeds dat mijn "5 dagen probleem" een autonoom probleem is van de 7581.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

diedvdyk schreef:

@Ruud

ff een gedachtenkronkel.
Op de 7490 staat de DHCP server configuratie toch wel uit ?


Yep, sterker nog, in IP client mode ziet de 7490 kennelijk de aanwezigheid van de 7581 en krijg je geen optie DHCP aan te zetten. (Tenminste, ik heb die niet kunnen vinden).
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

loekf schreef:

Weet niet of het al gemeld was hier, maar voor de 1750E is sinds vorige week ook een 6.93 firmware met "bug fixes".

Ik had wat problemen met een exemplaar die draadloos met de 7581 contact maakt (of via een andere 1750E die wel bedraad aan de router hangt).

Opnieuw installeren lostte het op.


6.93 is toch van 4-1-2018?
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie