obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
tubejack

Quote

Roger schreef:profiel 8b en dat lijkt hier de redding. Op de 7581 werken die line settings helaas niet.


Jammer dat die instellingen op de 7581 niet werken. Dan had hij mogelijk toch pair-bonding kunnen doen.

Wij hebben hier pair-bonding met profiel 8B. Super stabiel. Smile
Ben een remote server aan het back-uppen.
De 40Mb lijn zit al ruim 12 uur met helemaal vol. Thumbs Up
Alles blijft gewoon werken. Cheer
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Hvhoek
Eigenlijk is de term signaal ruisniveau niet helemaal correct. Het zou beter 'Het minimale bruikbare signaalniveau ten opzichte van het ruisniveau' genoemd kunnen worden. Blijkbaar iets teveel woorden.

Zoals je in mijn omschrijving ziet hebben we te maken met het ruisniveau en het minimaal bruikbare signaalniveau.

Het minimaal bruikbare signaal ruisniveau en het maximale signaalniveau bepalen uiteindelijk hoeveel bits/seconde je kunt verpakken in het signaal.

Het minimaal bruikbare signaalniveau moet altijd boven je ruisniveau liggen.
Dat wordt door de modems (eigenlijk door het protocol) bepaald op 5 db voor VDSL.

Als de ruis erg fluctueert zullen de modems besluiten om het minimale signaalniveau hoger in te stellen.

Als je SNR hoog is heb je eigenlijk minder bandbreedte over.

Dus een lijn met veel fluctuerende storingen zal voor een hogere SNR zorgen. Het protocol zorgt er in principe voor dat de lijn met een lager snelheid nog stabiel zou moeten zijn.
 
Hvhoek
Je kan de provider vragen om profiel aan te laten passen. Is dat al geprobeerd?
 
meppele

Quote

Roger schreef:

Quote

Hvhoek schreef:
De signaal ruisverhouding is iets te hoog. Lijkt me dat de lijn niet helemaal goed is. 10 om 6 is niet ok. Zou rond de 5 a 6 moeten zijn voor vdsl. Ik zou xs4all er nog een keer naar laten kijken.
Controleer de binnenbekabeling. Geen flatcable. Goede ISRA verbinding. Regelmatig meegemaakt dat er schroefjes loszitten bij het aansluitpunt.
Voor dit schroefje moet waarschijnlijk de schop in de grond: er zijn daar problemen met een kabel maar die kan/mag voorlopig niet gerepareerd worden.

Quote

Hvhoek schreef:
De 7360 ondersteunt geen VDSL2. De 7581 wel. Daarom zal de 7360 stabieler zijn bij een mindere lijnkwaliteit.
G.993.2 is toch echt wel VDSL2 Smile Maar hij heeft de line settings op Maximum Stability ingesteld waardoor de 7360 kennelijk niet verder gaat dan profiel 8b en dat lijkt hier de redding. Op de 7581 werken die line settings helaas niet.
Na een paar dagen experimenteren blijken de instellingen, zoals te zien in de bijlagen, voor mijn verbinding de ideale instellingen. Maximum Performance geeft veel CRC's, echter geen uitval, en Maximum Stability de laagste snelheid, nu staan de instellingen op een 'werkbare gulden middenweg'. Heb bij mijn weten nooit een ander profielaanduiding gezien dan 8b.

Weet nu bijna zeker, zoals hier al opgemerkt, dat indien de Line Settings van de FB7518 te corrigeren waren geweest, het modem nog in bedrijf was.

Erg jammer dat dit in alle contacten met de helpdesk van XS nooit ter sprake is gekomen, men was volledig gefocust op de 'rotte' kabel en de termijn van vervanging.

Dank allen voor het meedenken en suggesties blijven welkom!
meppele voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door meppele op 12 mei 2018, 17:34
 
tubejack

Quote

meppele schreef:
Weet nu bijna zeker, zoals hier al opgemerkt, dat indien de Line Settings van de FB7518 te corrigeren waren geweest, het modem nog in bedrijf was.


Contact op nemen met AVM uitleggen, dat met de 7360 de line settings wel veranderd kunnen worden en met de 7581 opdezelfde lijn niet. Misschien komen ze dan met met een bugfix. Als dat werkt zou ik die 2e lijn laten aan sluiten. 2x 18 of 19 Mb stabiel is ook mooi.
 
Roger

Quote

tubejack schreef:
Contact op nemen met AVM uitleggen, dat met de 7360 de line settings wel veranderd kunnen worden en met de 7581 opdezelfde lijn niet.
Dat weet AVM al sinds oktober (zie post #1920 van RobEdith).

Quote

tubejack schreef:
Misschien komen ze dan met met een bugfix.
AVM vond de bug kennelijk niet belangrijk genoeg om op te lossen in 6.85-50446. Waarom zouden ze nu wel een bugfixrelease gaan maken?

Op dit moment heeft AVM de handen vol aan Fritz!OS 7. Dat moet klaar zijn voor de Cebit komende maand. De huidige reeks Labor versies suggereert dat F!OS 7 er in elk geval zal komen voor de 7362SL, 7430, 7490, 7560, 7580 en 7590 voor de Duitse markt, en voor de 7490 en 7590 voor de internationale markt. Verder komt F!OS 7 er zo te zien voor de 6490 (kabelmodem, verspreiding via kabelproviders).

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat er nieuwe Fritz!OS firmware komt voor de 7581 (waaronder Nederlandstalige hulppagina's [*] voor wie ze weet te vinden, en een bevestiging die iemand via Twitter had gekregen). Mijn inschatting: niet eerder dan augustus. Vraag is wat AVM dan gaat doen met de lange lijst bekende bugs. Maakt AVM een clean sweep? We zullen het zien.

[*] Die Nederlandstalige hulppagina's blijken ook te worden onderhouden. Ik had AVM in het kader van een support call erop gewezen dat op een pagina een stuk tekst ontbrak in de NL-vertaling en dat hebben ze toegevoegd. Netjes (en hoopgevend!).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack
Ik zou zelf gewoon contact opnemen met AVM. Baad het niet, schaad het niet. Iedereen heeft het druk Whistl
 
t541hoo
Ik snap het niet helemaal; Op mijn 7581 kan ik de s/r gewoon aanpassen.
 
meppele

Quote

t541hoo schreef:

Ik snap het niet helemaal; Op mijn 7581 kan ik de s/r gewoon aanpassen.
Dan ben je mogelijk één van de weinigen.
Line Settings heeft hier bij nog geen enkele firmware versie gewerkt. Dat wil zeggen, aanpassen gaat wel maar de instellingen worden niet opgeslagen cq. vastgehouden. Overigens heb deze vraag/waarneming vandaag bij AVM neergelegd als verzoek om dit in de volgende firmware versie aan te passen. Ben benieuwd naar hun reactie.
Gewijzigd door meppele op 14 mei 2018, 09:48
 
tubejack

Quote

t541hoo schreef:

Ik snap het niet helemaal; Op mijn 7581 kan ik de s/r gewoon aanpassen.


Dat is het enige. Als er al iets gebeurt? Helpless De rest van de settings:
Impulse Noise Protection (INP)
Identification of radio frequency interference (RFI)
Send Direction Intended signal-to-noise ratio

Blijft op Maximum Performance staan.Sad
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie