obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
diedvdyk

Quote

Roger schreef:

Quote

tubejack schreef:
Ik vermoed dat die hele IP-stack gewoon rammelt. Het is net wat je eerder meldde gebouwd op een oude Linux kernel. Dat hoeft overigens niet perse fout te gaan de 7369 werkt nog met kernel 2.6. Maar een update naar een moderne stable kernel versie lijkt me gewenst, alleen al uit punt van veiligheid.
De IP-stack zelf zal denk ik wel standaard Linux zijn. Daarover maak ik mij niet echt zorgen. Maar des te meer over wat AVM daar allemaal bovenop heeft geknutseld Frown

Fritz!OS 6.32 voor de 7369 gebruikt Linux kernel 2.6.28.10. Die versie was al zo'n 6 jaar (!!) oud toen 7369 verscheen (voorjaar 2015). Fritz!OS 6.85 voor de 7581 gebruikt Linux kernel 3.4.11-rt19 en die was 4 jaar oud toen de 7581 op de markt kwam (najaar 2016). Die voorkeur voor museumstukken is mij een raadsel. Zouden ze die kernels op de rommelmarkt kopen, onwetend dat Linux gratis is? Think

Ik zou overigens niet kiezen voor een stable release, maar voor een longterm maintenance release die nog een paar jaar meegaat. De Labor bèta voor de 4040 gebruikt een longterm kernel (4.4.60, april 2017). Voor de overige Labor bèta's gebruikt AVM een niet al te oude kernel uit de 3.10-reeks, maar ook daar weer niet zo recent als je zou willen. En dat terwijl de 3.10-reeks inmiddels EOL is.


Ik vermoed dat Fritzbox een aantal kernel modules zelf heeft ontwikkeld voor bv DSL varianten en zich niet de tijd geeft om deze te testen op nieuwere kernels en daardoor op nummer zeker gaat.
Totdat er ... een urgente veiligheidspatch moet worden doorgevoerd op de gestripte kernel die ze gebruiken.
Maar goed dit is speculatie.

Ik was het gedonder van AVM met dns, dhcp en wlan zo zat dat ik overgestapt ben naar een meer professionele oplossing van Ubiquiti.
Leve de vrije modem keuze bij XS4Alll (en wat natuurlijk helpt is dat ik glasvezel heb).
Gewijzigd door diedvdyk op 29 juni 2018, 19:34
Glasvezel en Televisie via Ubiquiti Edgerouter Lite
Alleen nog Voip en Dect via FRITZ!Box 7581 !
 
tubejack

Quote

diedvdyk schreef:
Ik was het gedonder van AVM met dns, dhcp en wlan zo zat dat ik overgestapt ben naar een meer professionele oplossing van Ubiquiti.
Leve de vrije modem keuze bij XS4Alll (en wat natuurlijk helpt is dat ik glasvezel heb).


Ik laat me niet zo gauw negatief uit, maar ik word er echt schijtziek van. De 7581 liep net helemaal vast webpagina's laden niet meer. Wat opviel was bergen IPV6 verkeer volgens tpcdump. De 7369 die ik maar weer neergezet heeft dat niet. Het scrolled vrij rustig door de dump terwijl je het bij de 7581 niet kunt bijhouden.

Dan maar 1x per week het modem uit en aanzetten. Totdat er wat fatsoenlijkers is
 
Marcel
Ik gebruik al een tijd een Mikrotik en deze vervangen door een versie met SFP poort en zit nu direct aangesloten op de glasvezel zonder een NTU ertussen.

De 7581 zit op zijspoor en mag alleen nog WiFi en Dect verzorgen.

Mikrotik gebruikt RouterOS en dat vereist dat wel wat weet hoe alles werkt.

Er zijn standaard configs als er interesse is dan kunnen die gedeeld worden.

VDSL is ook mogelijk maar er nog te weinig ervaringen mee hier in Nederland.
 
Roger

Quote

tubejack schreef:
De 7581 liep net helemaal vast webpagina's laden niet meer.
Dat heb ik hier nog niet meegemaakt. Mijn 7581 loopt al 86 dagen stabiel.

Quote

tubejack schreef:
Wat opviel was bergen IPV6 verkeer volgens tpcdump.
Bij mij is het overgrote deel van het IPv6-verkeer van/naar internet. Voor IPv6-verkeer dat de 7581 zelf als bron of bestemming heeft, zie ik hier met Wireshark hoogstens wat molshopen. Een beetje ICMPv6 en elke 10 minuten een burst SSDP multicasts waarmee de Fritz!Box zijn diensten aanprijst (ondanks dat de Media Server uit staat, valt er kennelijk nog heel wat te vertellen). Daarbij heb ik er wel voor gezorgd dat geen andere programma's op mijn PC IPv6-verkeer genereren met de 7581 (ook geen DNSv6, dat gaat richting mijn interne DNS server). Om een beter beeld te krijgen van die bergen, zul je ze denk ik laag voor laag moeten afgraven.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster
Sinds kort een nieuw verschijnsel op mijn FB 7581, onverwacht optredende melding (verzonden om 23:58 gisteren):
Your FRITZ!Box 7581 received the following web addresses: ${EXTERNAL_IP}.
IPv4: xx.xxx.xx.xx
IPv6: [xxxx:xxx:xxxx::x]


In de logging staat alleen:
30.06.18 23:58:24 An error message has been send

Normaal kreeg ik deze melding alleen als de ADSL verbinding verbroken is en het modem opnieuw verbinding heeft gemaakt. Maar volgens de 7581 is de verbinding sinds 13-6-2018 niet verbroken.
Dat laatste verbaast me een beetje. Het verschijnsel is nu op onregelmatige tijden een keer of 3 opgetreden.
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

"Noodgedwongen" de 7581 weer teruggezet. De VDSL verbinding met de 7369 was net even te slecht. Na een dag of 10 liep hij helemaal vast en kreeg ik de meest vreemde netwerkproblemen. Jammer wat dit modem werkt verder prima bij niet te snelle lijnen. Als hij VDSL profiel 8B zou hebben en/of gebruiken dan was het perfect geweest.

Wat me vandaag opviel dat DHCP een ip-adres uitdeelde, terwijl datzelfde IP-adres in de host tabel al bekent was. Dus #nder Home Network ===> Network Connections ==> Idle Connections.
M.i. een bug.

Verder valt het op dat apparatuur soms vreemde namen krijgen. Zo heette een van mijn Nassen Squeeuzebox even de naam veranderd in de juiste en "tatata" ik kon er een portforwarding naar doen.
Bug 2...

Dit lijkt toch wel ernstig op de problemen die ik maanden geleden had. Leases die als verlopen werden beschouwd zonder dat de leasetijd was verlopen. Bij mij kregen de netwerkapparaten toen spontaan een ander IP adres. Ik heb toen op jouw advies van op cruciale netwerk apparaten zelf hard een netwerkadres ingesteld.
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Sinds kort een nieuw verschijnsel op mijn FB 7581, onverwacht optredende melding (verzonden om 23:58 gisteren):
Your FRITZ!Box 7581 received the following web addresses: ${EXTERNAL_IP}.
IPv4: xx.xxx.xx.xx
IPv6: [xxxx:xxx:xxxx::x]


In de logging staat alleen:
30.06.18 23:58:24 An error message has been send

Normaal kreeg ik deze melding alleen als de ADSL verbinding verbroken is en het modem opnieuw verbinding heeft gemaakt. Maar volgens de 7581 is de verbinding sinds 13-6-2018 niet verbroken.
Dat laatste verbaast me een beetje. Het verschijnsel is nu op onregelmatige tijden een keer of 3 opgetreden.
Die melding komt elke keer als de Fritz!Box een IP-adres krijgt toegekend door de BRAS van XS4ALL bij de opbouw van een nieuwe PPPoE sessie. Dat kan nadat je DSL-verbinding er helemaal uit heeft gelegen, maar ook na een PPPoE sessie timeout of als de BRAS de sessie heeft afgebroken. Dat laatste kan b.v. het gevolg zijn van een reboot van de BRAS of van een herconfiguratie van je verbinding. In dat geval vindt er geen disconnect plaats op DSL-niveau. Staat er in de logging vlak daarvoor niet iets als 'Internet connection cleared.' ? Ik heb zo'n event twee weken geleden gehad.

Edit: De bijbehorende log regel begrijp ik overigens ook niet. Bij mij was die er niet.
Gewijzigd door Roger op 01 juli 2018, 13:43
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Sinds kort een nieuw verschijnsel op mijn FB 7581, onverwacht optredende melding (verzonden om 23:58 gisteren):
Your FRITZ!Box 7581 received the following web addresses: ${EXTERNAL_IP}.
IPv4: xx.xxx.xx.xx
IPv6: [xxxx:xxx:xxxx::x]


In de logging staat alleen:
30.06.18 23:58:24 An error message has been send

Normaal kreeg ik deze melding alleen als de ADSL verbinding verbroken is en het modem opnieuw verbinding heeft gemaakt. Maar volgens de 7581 is de verbinding sinds 13-6-2018 niet verbroken.
Dat laatste verbaast me een beetje. Het verschijnsel is nu op onregelmatige tijden een keer of 3 opgetreden.
Die melding komt elke keer als de Fritz!Box een IP-adres krijgt toegekend door de BRAS van XS4ALL bij de opbouw van een nieuwe PPPoE sessie. Dat kan nadat je DSL-verbinding er helemaal uit heeft gelegen, maar ook na een PPPoE sessie timeout of als de BRAS de sessie heeft afgebroken. Dat laatste kan b.v. het gevolg zijn van een reboot van de BRAS of van een herconfiguratie van je verbinding. In dat geval vindt er geen disconnect plaats op DSL-niveau. Staat er in de logging vlak daarvoor niet iets als 'Internet connection cleared.' ? Ik heb zo'n event twee weken geleden gehad.

Edit: De bijbehorende log regel begrijp ik overigens ook niet. Bij mij was die er niet.
..

Het punt is inderdaad dat de melding 'Internet Connection Cleared' in al deze gevallen ontbreekt. Het enige is die wat cryptische melding 'An Error Message has been send'. Er is verder geen informatie te vinden in de FB die wijst op een verbroken verbinding. In Internet > DSL Information > Statistics staan wel twee bursts '' met 'Unrecoverable errors'. Maar die grafieken zijn zo slecht dat je er geen tijdschaal op kunt aflezen. Dus of 1 ervan wel/niet samenvalt met de gebeurtenis, is ook niet duidelijk.
Ik neem aan dat als de DSL op één van de manieren waarop je beschrijft niet is verbroken maar wel anderszins is onderbroken, dat de teller van de connection time gereset zou zijn...
Dat is toch ook zo'n puntje waarom ik de 7581 nog steeds broddelwerk vindt. Instellingen die niet worden onthouden of niet zijn aan te passen, onduidelijkheden in de logging. Misschien zijn niet alle dakpannen lek... Maar het lekt soms nog wel. Voor zover ik het kan natrekken treedt dit nieuwe verschijnsel op na de (onvrijwillige) update van de 7581. (Ik had XS4ALL aangegeven die even nog niet te willen....)
 
Werner
Op deze pagina kan je alle nieuwigheidjes vinden van 4.05, alleen wel in het Duits. In Chrome kan je de pagina vertalen.
https://it-blogger.net/avm-veroeffent...-fritzfon/
Gewijzigd door Werner op 01 juli 2018, 20:33
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Het punt is inderdaad dat de melding 'Internet Connection Cleared' in al deze gevallen ontbreekt. Het enige is die wat cryptische melding 'An Error Message has been send'. Er is verder geen informatie te vinden in de FB die wijst op een verbroken verbinding.
Zinnige meldingen genereren blijft lastig... En die melding is niet alleen cryptisch, er staat ook nog eens een taalfout in (send i.p.v. sent). Maar dit terzijde.

Quote

In Internet > DSL Information > Statistics staan wel twee bursts '' met 'Unrecoverable errors'. Maar die grafieken zijn zo slecht dat je er geen tijdschaal op kunt aflezen. Dus of 1 ervan wel/niet samenvalt met de gebeurtenis, is ook niet duidelijk.
Die grafieken zijn inderdaad knap waardeloos. Maar toch niet zo belabberd dat je niet kunt zien of zo'n burst wel of niet gerelateerd kan zijn aan de meldingen die je krijgt (je kunt de bovenste grafiek als tijd-as gebruiken: elk staafje in die grafiek is een klokuur).

Quote

Ik neem aan dat als de DSL op één van de manieren waarop je beschrijft niet is verbroken maar wel anderszins is onderbroken, dat de teller van de connection time gereset zou zijn...
Hangt er van af welke teller je bedoelt... Een internetverbinding via VDSL bestaat uit een aantal lagen met elk hun eigen statistieken. Het plaatje in dit artikel is ter illustratie van het navolgende.

De eerste laag is de DSL-laag. Die bevindt zich tussen je modem en de DSLAM (in een actieve straatkast of in een KPN nummercentrale). Als de DSL-sessie is opgebouwd (DSL synchronization starting (training) gevolgd door DSL is available (DSL synchronization exists with xxxxx/yyyyy kbit/s)) begint de teller te lopen die je ziet staan bij DSL active since in het scherm Internet -> DSL information -> Overview. Zolang DSL-synchronisatie tussen modem en DSLAM blijft bestaan, wordt die teller niet gereset.

De tweede laag is de PPPoE-laag. Zodra er DSL-synchronisatie is, begint het modem met het opbouwen van de PPPoE-sessie. Daarbij krijgt het modem van de BRAS IP-adresinformatie (IP-adressen, DNS servers). In de log verschijnt dan de melding Internet connection established successfully. IP address: xxx.xxx.xxx.xxx, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.177, broadband PoP: dr12.d12 en nog een paar meldingen voor IPv6. Dit is ook het moment waarop je de notificatie via e-mail krijgt als je pushberichten hebt geconfigureerd. Het tijdstip zie je behalve in de system log ook staan bij connected since in het Overview scherm van de Fritz!Box. Gateway en broadband-PoP in de log melding zijn IP-adres en naam van de BRAS.

Quote

Dat is toch ook zo'n puntje waarom ik de 7581 nog steeds broddelwerk vindt. Instellingen die niet worden onthouden of niet zijn aan te passen, onduidelijkheden in de logging. Misschien zijn niet alle dakpannen lek... Maar het lekt soms nog wel. Voor zover ik het kan natrekken treedt dit nieuwe verschijnsel op na de (onvrijwillige) update van de 7581. (Ik had XS4ALL aangegeven die even nog niet te willen....)
Dit broddelwerk beperkt zich helaas niet tot de 7581. Ook andere modellen blijken vergelijkbare problemen te hebben (ik lees een paar Duitse fora waar het geklaag niet van de lucht is). De functionaliteit van een Fritz!Box mag dan wel Eredivisie zijn, de kwaliteit van de software is al jaren Eerste Divisie. En als ik diezelfde fora mag geloven ligt met Fritz!OS 7 degradatie naar de Tweede Divisie in het verschiet. Er zijn nog best veel problemen.
Gewijzigd door Roger op 02 juli 2018, 09:41
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie