obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
t541hoo
Pairbonding schijnt nogal afhankelijk te zijn van het verschil in kwaliteit van de beide aderparen.
 
Jassy
Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). Geen FEC errors en volgens mij ook anders wel redelijk gelijkwaardig. Ik ben er in elk geval niet zo over te spreken.

2018_08_06_19_41_33_Microsoft_Edge
 
Prutser

Quote

Jassy schreef:

Interessant Roger! Heb je ook ervaring met pairbonding met deze firmware? Ik ben zelf niet zo happy met de pairbonding snelheid en krijg het idee dat de 7581 het allemaal niet kan bijhouden. Zo goed als ik vroeger mijn 50Mb scoorde is het met pairbonding stukken instabieler (bedraad).


Wat ik ook te klagen heb over de 7581, niet over pairbonding of het VDSL deel. De processor is snel genoeg en bij mij is pair bonding absoluut rotsvast. Het verschil in beide kanalen is ook te zien in het DSL menu. Nu heb ik al weinig te klagen, ik heb met pair bonding twee maal de volle mep, oftewel 200Mb down en 66Mb up. En dat houdt hij fluitend bij ... Ik gebruik de allerlaatste Beta die publiek gemaakt is, 06.85-50446 PLUS.
Prutser voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Prutser

Quote

Jassy schreef:

Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). Geen FEC errors en volgens mij ook anders wel redelijk gelijkwaardig. Ik ben er in elk geval niet zo over te spreken.

2018_08_06_19_41_33_Microsoft_Edge


Maar wat is er instabieler dan??? Met 50Mb per kanaal zit je net onder het haalbare van 60, je Upload lijkt gecapped te zijn op 5Mb per kanaal, waar hij bij mij "wide open" staat ...

Bij jou staat "Vectored" uit, dat wil zeggen dat je het signaal uit de wijkcentrale krijgt en niet uit een straatkast. En door jouw bundel gaan dan ook andere signalen dan DSL (zoals ISDN2 of ISDN30, wellicht huurlijnen en ander analoog gespuis) wat de boel inderdaad instabieler kan maken ... Maar goed, instabieler dan één kanaal zal het niet mogen zijn. Trek anders even één ader los, zodat je weer op één keer 50Mb aangesloten zit. Kijken of dat wat uitmaakt. Is je bekabeling goed afgeschermd?
Gewijzigd door Prutser op 06 augustus 2018, 19:59
 
Roger

Quote

Jassy schreef:
Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). Geen FEC errors en volgens mij ook anders wel redelijk gelijkwaardig. Ik ben er in elk geval niet zo over te spreken.
De lijngegevens zien er OK uit (alleen de latency lijkt me wat hoog, maar misschien is dat inherent aan een lijn zonder vectoring). Maar leg eens uit waar je precies ontevreden over bent. Tot nu toe kennen we alleen je eigen conclusie, maar zonder onderbouwing kunnen we daar niet veel mee (eigenlijk niets). De 7581 zou meer dan krachtig genoeg moeten zijn voor jouw lijn (in elk geval de hardware).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
t541hoo

Quote

Jassy schreef:

Mijn lijn ziet er zo uit (zie onder). [/url]



Dat ziet er behoorlijk gelijkwaardig uit. Ligt de beperking soms in je WiFi.

Ik moest voor mijn gedateerde laptop-WiFi in Windows 10 een andere dan de standaard
driver installeren om de 40Mhz bandbreedte te kunnen instellen op de 2,4Ghz band.
 
Jassy
Ik ben inderdaad wat vaag geweest over dit euvel. De lijn is intrain technisch helemaal in orde, ik haal daar goed 106Mb. Dit is overigens direct op de nummercentrale.

Met name bij het downloaden via één verbinding richting de server valt mij op dat ik lang niet altijd de 100Mb haal. Met Newszilla met 5 connecties mag ik in mijn handjes knijpen als ik 70Mb gemiddeld haal, maar dit dan wel met een bult geschommel en drops. Als ik dan bijvoorbeeld Astraweb met 20 connecties bij schakel haal ik een stuk stabieler 95Mb en dan is het wel oké. Ik heb hiervoor glasvezel gehad en haalde altijd strak de (minstens) 100Mb via Newszilla of gewone downloads. Helaas ben ik verhuisd en heb dus geen glasvezel (van XS4ALL) meer dus we moeten het met DSL doen.

Met een enkele lijn en 10Mb upload haalde ik altijd de (bijna) 10Mb,met pairbonding houd het met 8Mb wel op.

Dit zowel bedraad (1Gb) als draadloos op een telefoon of tablet.

Ik heb laatst al serieus overwogen om het pairbonding verhaal maar weer terug te laten draaien en met een enkele lijn verder te gaan, maar met Fritz 7 wil ik het wel weer een kans geven.
 
Prutser

Quote

Jassy schreef:

Met een enkele lijn en 10Mb upload haalde ik altijd de (bijna) 10Mb,met pairbonding houd het met 8Mb wel op.

Dit zowel bedraad (1Gb) als draadloos op een telefoon of tablet.

Ik heb laatst al serieus overwogen om het pairbonding verhaal maar weer terug te laten draaien en met een enkele lijn verder te gaan, maar met Fritz 7 wil ik het wel weer een kans geven.


Vergeet de impact van "kleine" pakketten niet. De overhead is daar relatief hoog en kom je niet eens in de buurt van die (bruto) 10Mb. Ga er sowieso van uit dat je zo'n 10% verliest door overhead. Dan is 8Mb op zich helemaal niet zo slecht ...
 
t541hoo

Quote

Jassy schreef:
… Met Newszilla met 5 connecties mag ik in mijn handjes knijpen als ik 70Mb gemiddeld haal, maar dit dan wel met een bult geschommel en drops. ...


De drops vinden kennelijk niet op je modem plaats gezien de statistieken. Waar constateer je die drops dan.

Het pad dat glasvezel en DSL gebruikt richting Newszilla kan natuurlijk verschillen. Ik lees dat je gewoon je normale doorvoer wel kunt halen, maar niet met Newszilla alleen. Dat wijst er volgens mij op dat het probleem niet in jouw verbinding, maar ergens in het pad van Xs4all naar Newszilla zit. Wat geven de gebruikelijke speedtest tools aan. En laten we wel wezen 70 van de 100MB is niet erg slecht. Het schommelen wijst er volgens mij op dat er ergens op de weg naar jou toe iets gebufferd en geburst wordt.

En volgens mij gaat glasvezel-verkeer helemaal niet door de Xs4all/Kpn infrastructuur en is daardoor helemaal niet te vergelijken met DSL.


Met één aderpaar ga je volgens mij helemaal niks opschieten, eerder ga je daarmee achteruit.
 
Prutser

Quote



En volgens mij gaat glasvezel-verkeer helemaal niet door de Xs4all/Kpn infrastructuur en is daardoor helemaal niet te vergelijken met DSL.



Zolang het glasvezel is van KPN-WBA gaat het door exact dezelfde infrastructuur, het beginstukje is alleen anders. En je hebt wat minder last van ruis/rommel van nabij gelegen aders als je geen vectoring hebt. Maar da's al. Aan de beschrijving van het probleem te zien is het niet het DSL, maar de IP laag erbovenop die je niet zint. Maar dat staat los van pair bonding. Bij XS4ALL kan je grote bestanden die speciaal voor dit doel hier staan downloaden: http://speedtest.xs4all.net/files/

Met een speedtest kom ik momenteel uit op 135Mb down en 67Mb up terwijl ik geen idee heb op hoeveel Youtube kanalen de kids aan het kijken zijn Wink Dus up het maximum en down er ruim onder. De eerlijke test zou ik moeten doen als iedereen hier naar bed is ... Maar tegenwoordig gaan de pubers later dan ik Shock
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie