obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Roger

Quote

Aad3224 schreef:
het eerder genoemde probleem is nu opgelost. Met DHCP kregen de 2 repeaters telkens hetzelfde ip-adres.
Bizar. Dit mag niet gebeuren. Ik zie eigenlijk maar 2 mogelijkheden:
  • Je beide 1750E's hebben hetzelfde MAC-adres. Dat zou een ernstige fabricagefout zijn (maar ik heb het 20 jaar geleden een keer zien gebeuren bij een batch PC's, nota bene van een destijds zeer gerenommeerd merk). In dit geval zou je ook problemen moeten ondervinden nu je 1750E's verschillende IP-adressen hebben.
  • De DHCP-server van de Fritz!Box doet iets fout.
Ik heb eens met Wireshark gekeken naar het DHCP-verkeer dat mijn 1750E (Fritz!OS 7.01) genereert. Dat ziet er netjes uit. De 1750E stuurt de hostnaam mee in DHCPDISCOVER en DHCPREQUEST packets via DHCP optie 12 (dat mag). De hostnaam is af fabriek 'FRITZ!WLAN Repeater 1750E'. Als de Fritz!Box de hostnaam gebruikt bij het kiezen van het IP-adres (wat m.i. een ernstige fout zou zijn) dan zijn de rapen uiteraard gaar met twee 1750E's waarbij de hostnaam nog op de fabriekswaarde staat.

Zou je eens kunnen nagaan (als je tijd en zin hebt om wat te experimenteren)
  • wat de MAC-adressen van je 1750E's zijn?
  • of het wel goed gaat met DHCP als je je 1750E's verschillende hostnamen geeft?

Quote

Ik heb ze nu maar een fixed IP-adres gegeven en heb geen problemen meer wat dat betreft.
Altijd verstandig bij vaste netwerkcomponenten.

Quote

Wel iets vreemds, telkens als ik mijn desktop pc met windows 10 aanzet (bedraad aangesloten via lan) krijg ik in de 7581 een change notice melding: "The following network devices have connected with your FRITZ!Box for the first time." en vervolgens twee regels met mijn PC naam, IP-adres en MAC-adres. wat het rare is, elke keer als ik mijn pc aanzet staat er voor mijn pc een ander MAC-adres. Ik heb inmiddels al een hele lijst MAC adressen voor mijn PC in de log van de 7581 staan. Iemand een idee hoe dat kan of hoe ik dit kan oplossen?
Dat is zeker vreemd. Daar heb ik niet direct een verklaring voor. Misschien een soort privacy feature van je PC? Met mijn Windows 10 laptop zie ik dit verschijnsel niet.
Gewijzigd door Roger op 30 november 2018, 16:22
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RonvanVeen

Quote

Aad3224 schreef:

het eerder genoemde probleem is nu opgelost. Met DHCP kregen de 2 repeaters telkens hetzelfde ip-adres. Ik heb ze nu maar een fixed IP-adres gegeven en heb geen problemen meer wat dat betreft.
Wel iets vreemds, telkens als ik mijn desktop pc met windows 10 aanzet (bedraad aangesloten via lan) krijg ik in de 7581 een change notice melding: "The following network devices have connected with your FRITZ!Box for the first time." en vervolgens twee regels met mijn PC naam, IP-adres en MAC-adres. wat het rare is, elke keer als ik mijn pc aanzet staat er voor mijn pc een ander MAC-adres. Ik heb inmiddels al een hele lijst MAC adressen voor mijn PC in de log van de 7581 staan. Iemand een idee hoe dat kan of hoe ik dit kan oplossen?


Het probleem met de desktop met Windows doet zich bij mij ook voor. Omdat ik nergens anders een bericht hierover tegenkwam, dacht dat het aan mijn machine lag. Blijkbaar dus niet. Mijn Apple Mac Mini genereert dit probleem niet. Een nieuw probleem voor AVM dus.
 
Prutser

Quote

Iemand een idee hoe dat kan of hoe ik dit kan oplossen?
Dat is zeker vreemd. Daar heb ik niet direct een verklaring voor. Misschien een soort privacy feature van je PC? Met mijn Windows 10 laptop zie ik dit verschijnsel niet.[/quote]

Mijn W10 laptop heeft standaard de optie aanstaan om van Macadres te wisselen bij elke opstart, ik herken wat je zegt, een lange lijst met Macadressen ... Maar dat lag dus aan de netwerksettings van de laptop, wellicht hetzelfde bij jouw PC?

Die setting zie je overigens als je in de lijst van WiFi SSID's op die van jou klikt, dan op "Eigenschappen" en dan zie je iets staan met "Willekeurige hardwareadressen" ...
Gewijzigd door Prutser op 30 november 2018, 18:00
 
Roger

Quote

Prutser schreef:
Die setting zie je overigens als je in de lijst van WiFi SSID's op die van jou klikt, dan op "Eigenschappen" en dan zie je iets staan met "Willekeurige hardwareadressen" ...
Die instelling vind je bij PC Settings => Network & Internet => WiFi. Probleem is dat Aad3224 aangeeft dat hij dit verschijnsel ziet terwijl de PC bedraad is aangesloten (tenzij de PC toch stiekem ook met WiFi verbindt!?).
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Aad3224
Klopt. Desktop pc is bedraad aangesloten en heeft geen wifi
 
lordqryo
Als het wat toevoegt: ook hier beste problemen met 7.01 op de 7581. Gek genoeg zie ik dat power usage rond de 27% hangt en stabiel is, wat me erg weinig lijkt - een reboot van de box brengt het weer op 54%. Verder kan ik met mijn wifi tools duidelijk zien dat de antenne gewoon ophoudt met zenden/ontvangen op de 2.4GHz, terwijl het modem klaagt dat er radar in de buurt is (op de 5GHz dus).... Zou het kunnen dat de verwisselaar van de fon poorten ook de verwisselaar is van de frequenties... Shock

NB: ik keek even door de grafiekjes heen, en het viel me op dat de 1750 in het netwerk geen hikjes heeft (of de scanduur was te kort). Ik heb nu overal 5GHz uitgezet, kijken of het zo stabiel blijft.

NB2: Met alleen 2.4GHz werkt het - to nu toe, fingers crossed, stabiel.
Gewijzigd door lordqryo op 03 december 2018, 10:38
 
chrisvi
Hier de ervaringen na gebruik Fritz!box 7581 met 7.01 en 1750 repeaters met 7.01
23-11-2018 Online gegooit en de 7581 was nooit zo snel opgestart.
Drie 1750 aangesloten via Lan (elke etage een en vier via wifi. Alles als Mesh
Geen spontane her opstartingen ondervonden van de 7581 ook niet bij het aanmelden van de 1750. Internet snelheid lan is iets omhoog gegaan tegen over 6.**** versies. Wifi is nu compleet stabiel. Bereik lijkt zins de 7.01 groter van het wifi netwerk. Ik heb er nml een in de schuur hangen waar de deurbel altijd gebruik van maakte omdat de wifi vanuit binnen niet sterk genoeg was. Nu maakt de deurbel gebruik van wifi in huis en hangt de 1750 in de schuur er voor de kat zijn......
Of te wel ik ben tevreden o ja er moet ook iets veranderd zijn in de IPv6. Met de 6.** moest ipv6 uit want mijn vrouw kon niet op haar werk inloggen en nu met de 7.01 geen probleem. heb voor de zekerheid de 6.*** terug gehangen en onmiddellijk kon ze weer niet inloggen op haar werk. Ik kan dus tot nu toe niets anders zeggen als ik ben tevreden.
Chris
 
RuudvanMunster
Bizar. De 7581 (7.01) geeft aangesloten apparaten een DHCP adres, terwijl op het apparaat een ander IP adres als vast staat ingesteld (op dat apparaat). Kennelijk ziet ie niet dat het een vast adres is, want in het edit scherm kun je aanvinken dat hij dit adres moet behouden. Ik begin het DHCP gebeuren van de 7581 steeds meer te wantrouwen!
Voor de volledigheid het is een apparaat dat via een vast kabel is aangesloten.
 
Roger
Je wantrouwt het verkeerde apparaat. Een DHCP-server deelt alleen een IP-adres aan een client als die er een aanvraagt via DHCPDISCOVER/DHCPREQUEST. Dat apparaat doet dat kennelijk ondanks dat je een vast IP-adres had ingesteld. Dat is dan een fout van dat apparaat, niet van de 7581. Vertel eens wat meer over het betreffende apparaat (merk, type, softwareversie). Heb je al eens een packet trace gemaakt? Dan zie je precies wat er gebeurt. De Fritz!Box heeft daar keurige faciliteiten voor.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Je wantrouwt het verkeerde apparaat. Een DHCP-server deelt alleen een IP-adres aan een client als die er een aanvraagt via DHCPDISCOVER/DHCPREQUEST. Dat apparaat doet dat kennelijk ondanks dat je een vast IP-adres had ingesteld. Dat is dan een fout van dat apparaat, niet van de 7581. Vertel eens wat meer over het betreffende apparaat (merk, type, softwareversie). Heb je al eens een packet trace gemaakt? Dan zie je precies wat er gebeurt. De Fritz!Box heeft daar keurige faciliteiten voor.


Kan. Alleen het gaat niet om 1 apparaat maar om een HP computer (desktop), een ACER laptop, een Raspberry Pi based Z-wave interface, en unit van onze CV installatie. Best wel een heel lijstje. Ik zal eens kijken of ik redelijk snel met de packet tracer aan de gang kan komen. Nog niet eerder gebruikt.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie