obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:

Best wel een heel lijstje. Ik zal eens kijken of ik redelijk snel met de packet tracer aan de gang kan komen. Nog niet eerder gebruikt.


Hallo Ruud,
Zitten die vaste adressen, niet toevallig in de DHCP-reeks van de 7581?
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Best wel een heel lijstje. Ik zal eens kijken of ik redelijk snel met de packet tracer aan de gang kan komen. Nog niet eerder gebruikt.


Hallo Ruud,
Zitten die vaste adressen, niet toevallig in de DHCP-reeks van de 7581?


Nee, die zitten allemaal in een lager deel van het IP bereik.
 
t541hoo

Quote

RuudvanMunster schreef:

Bizar. De 7581 (7.01) geeft aangesloten apparaten een DHCP adres, terwijl op het apparaat een ander IP adres als vast staat ingesteld (op dat apparaat). ...
Een vast IP-adres in de netwerkinstellingen van het apparaat is geen vast IP-adres het is een gewenst (preferred) IP-adres. Als het adres al door de router is vergeven aan een ander MAC-adres dan krijg je dit preferred adres dus niet.
Pas als je in de router voor dit MAC-adres er in geslaagd bent dit specifieke IP-adres er aan te koppelen kun je er zeker van zijn dat het ook aan dat apparaat wordt uitgedeeld. (always use aangevinkt).

Mijn ervaring met de 7581 is dat deze de neiging heeft niet alle IP-adressen die ooit aan andere apparaten gekoppeld zijn geweest weer vrij te geven als ze niet meer gereserveerd zijn.

Een restart of in het uiterste geval een reset to factory zou dan uitkomst moeten bieden.

Zet alle apparaten uit voor dat je dit doet en zet ze daarna één voor één aan en zet in de router het vinkje bij "always use" Je voorkomt hiermee dat wanneer je per ongeluk bij twee apparaten het zelfde preferred IP-adres hebt opgegeven je hele plannetje weer in de soep loopt.
 
RuudvanMunster

Quote

t541hoo schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:

Bizar. De 7581 (7.01) geeft aangesloten apparaten een DHCP adres, terwijl op het apparaat een ander IP adres als vast staat ingesteld (op dat apparaat). ...
Een vast IP-adres in de netwerkinstellingen van het apparaat is geen vast IP-adres het is een gewenst (preferred) IP-adres. Als het adres al door de router is vergeven aan een ander MAC-adres dan krijg je dit preferred adres dus niet.
Pas als je in de router voor dit MAC-adres er in geslaagd bent dit specifieke IP-adres er aan te koppelen kun je er zeker van zijn dat het ook aan dat apparaat wordt uitgedeeld. (always use aangevinkt).

Mijn ervaring met de 7581 is dat deze de neiging heeft niet alle IP-adressen die ooit aan andere apparaten gekoppeld zijn geweest weer vrij te geven als ze niet meer gereserveerd zijn.

Een restart of in het uiterste geval een reset to factory zou dan uitkomst moeten bieden.

Zet alle apparaten uit voor dat je dit doet en zet ze daarna één voor één aan en zet in de router het vinkje bij "always use" Je voorkomt hiermee dat wanneer je per ongeluk bij twee apparaten het zelfde preferred IP-adres hebt opgegeven je hele plannetje weer in de soep loopt.


Het gaat hierbij om apparaten die al enige tijd een vast IP adres zelf hadden gekregen. Na de update naar 7.01 hebben die apparaten DHCP aangewezen IP adres gekregen. Dus het gaat niet om IP adressen die al dan niet recent in gebruik waren.
Ik had alles ingesteld zoals je beschrijft. Wat wel opvalt is dat de FB soms wel en soms niet het vinkje "Always assign this network device the same IPv4 address" weglaat. Dat viel me al op voor de update. Soms helpt het het apparaat eruit te halen en opnieuw aan te melden. Ik zal dat nog eens met dat Z-Wave device doen. En bij de apparaten die een ander IP adres kregen was dat vinkje aanwezig. En bij de apparaten die hun eigen IP adres hebben behouden, was dat vinkje weg.
Kortom, ik heb toch wel degelijk een ernstige verdenking richting de FB...
 
tubejack
Hoe heb je 7.01 op de 7581 gezet? Gewoon geüpdatet vanaf 6.85 of een beta? of via de 7.01 recovery file?
Ik zelf heb alle apparatuur "vers" geïnstalleerd vanaf de recovery files en géén back-up teruggezet maar alles
met de hand geconfigureerd. Op het telefoonboek na.
 
chrisvi
Bij mij werkte het ook pas goed nadat ik via recovery blaco gesyart was.

Chris
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Hoe heb je 7.01 op de 7581 gezet? Gewoon geüpdatet vanaf 6.85 of een beta? of via de 7.01 recovery file?
Ik zelf heb alle apparatuur "vers" geïnstalleerd vanaf de recovery files en géén back-up teruggezet maar alles
met de hand geconfigureerd. Op het telefoonboek na.


Ik heb geupdate vanaf de 06.85-50446 beta. Ik denk dat ik volgende week maar zo'n volledige recovery ga doen. Maar ik vind dat wel veel gevraagd eigenlijk. FritzBox had wel een betere update procedure mogen leveren na alle ongemakken.
 
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:

Quote

tubejack schreef:

Hoe heb je 7.01 op de 7581 gezet? Gewoon geüpdatet vanaf 6.85 of een beta? of via de 7.01 recovery file?
Ik zelf heb alle apparatuur "vers" geïnstalleerd vanaf de recovery files en géén back-up teruggezet maar alles
met de hand geconfigureerd. Op het telefoonboek na.


Ik heb geupdate vanaf de 06.85-50446 beta. Ik denk dat ik volgende week maar zo'n volledige recovery ga doen. Maar ik vind dat wel veel gevraagd eigenlijk. FritzBox had wel een betere update procedure mogen leveren na alle ongemakken.


Dat is vreemd Ruud, ik heb beide geprobeerd dus vanaf 6.85 en daarna upgraden naar 7.01 zoals de meeste mensen waarschijnlijk doen. Als vanaf de recovery van 7.01. Beide met goed resultaat. Dan moet ik er wel bijzeggen dat die 6.85 vanaf een recovery file kwam....
 
EvertB
Ik heb per heden mijn telefoniedienst van XS4all stopgezet. Wordt volgens mij nooit meer iets.
FB7581 met (en zonder) FB7369!
 
RuudvanMunster
Vandaag voor de tweede keer na de update naar 7.01 een interne verbinding die werd verbroken. Dit keer met de nodige ruis en gekraak....
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie