obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
t541hoo

Quote

RuudvanMunster schreef: … Ik heb minder problemen met de uitgifte van IP-adressen. De 7581 had er een handje van op het apparaat vast ingestelde IP-adressen te veranderen. Mijn HomeSeer vond dat minder leuk....
Je moet de vaste IP-adressen ook niet op de clients instellen. Dat zijn "preferred" adressen.
Je moet de vaste IP-adressen in de DHCP-server (Fritz of whatever) instellen.
 
rembert
Ik had behoorlijke problemen met de 67543 beta op mijn 7581. De DSL-verbinding opbouwen lukte wel maar een IP verbinding daaroverheen niet: vele PPP-timeouts. En als er verbinding was, dan haalde ik hooguit 40 Mbit down en 25 Mbit up. Reboots geprobeerd, geen soelaas.

Vanmorgen factory reset uitgevoerd waarna ik moet inloggen met mijn Fritz-wachtwoord - dus toch niet helemaal een factory reset? Het lijkt nu wel stabiel te zijn. De snelheid is (volgens Speedtest) 100 Mbit down en 32 Mbit up.

Vorige beta was qua internetverbinding prima. Geen enkel probleem gehad. WiFi was minder, met name iPhones hadden problemen. Na de laatste 1750E beta lijkt dit verbeterd.
 
Prutser

Quote

t541hoo schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef: … Ik heb minder problemen met de uitgifte van IP-adressen. De 7581 had er een handje van op het apparaat vast ingestelde IP-adressen te veranderen. Mijn HomeSeer vond dat minder leuk....
Je moet de vaste IP-adressen ook niet op de clients instellen. Dat zijn "preferred" adressen.
Je moet de vaste IP-adressen in de DHCP-server (Fritz of whatever) instellen.


Dat is inderdaad een optie, ik prefereer het echter om mijn apparaten met vast IP nummer buiten de scope van DHCP te houden en die vast in te stellen op het apparaat zelf. En dat zou prima moeten werken. Ik heb inmiddels mijn 7581 als bridge ingesteld en een Ubiquiti Edgerouter X erachter gezet als PPPoE device met daarachter weer een 7490. Allemaal niet fijn in de groene gedachte, maar in ieder geval is dat geheel uitzonderlijk stabiel op de bonded VDSL aansluiting, inclusief spraak op de 7490. WiFi wordt ook niet meer door de Fritzbox gedaan, maar met Ubiquiti AP's.
 
tubejack
Sinds wij terug gegaan zijn naar 7.01 op de 7581 en 1750E is het lekker stabiel. Ook hier een aantal vaste ip-adressen buiten de DHCP reeks. Thumbs Up
 
Roger

Quote

rembert schreef:
Ik had behoorlijke problemen met de 67543 beta op mijn 7581.
7.08-67543 lijkt inderdaad geen succes te zijn: ik had zojuist al de eerste spontane reboot te pakken tijdens simpel web browsen. Als reboot status werd Soft-Reboot aagegeven (alsof de FB via de UI was gereboot). Stelletje prutsers.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
fmrama
Ik heb het automatisch update in de 7581 maar uitgezet. Als ik dit hier zo lees heb ik weinig vertrouwen in een goede versie.
 
rembert
De automatische update moet sowieso uit staan in een Fritz Box. Je wil zelf de controle houden. Ook xs4all mag mijn FB niet updaten. Deze update heb ik handmatig gedaan omdat ik nog steeds gedoe had met iPhone WiFi. Meestal ging het nu wel goed met WiFi omdat de nu beter werkende 1750E een veel beter bereik heeft én deze op een centrale plek in huis hangt.
Vandaag geen gedoe gehad. Lijkt sinds factory reset goed te werken. Snelheid is nu 98/31. Met zo'n snelheid hoef ik vooralsnog geen glas.
 
t541hoo

Quote

Prutser schreef:
ik prefereer het echter om mijn apparaten met vast IP nummer buiten de scope van DHCP te houden en die vast in te stellen op het apparaat zelf. En dat zou prima moeten werken.
Op de 7581 is die DHCP scope al helemaal niet meer in te stellen. En dat is volgens mij ook terecht zo.

Het idee dat je op de client een gegarandeerd IP-adres kunt instellen is een fata-morgana. Wanneer je eenzelfde adres op twee clients instelt wie maakt dan de beslissing? De DHCP-server! Op de client is en blijft het een "preferred" en geen "guarantied" adres.
 
RuudvanMunster

Quote

Prutser schreef:

Quote

t541hoo schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef: … Ik heb minder problemen met de uitgifte van IP-adressen. De 7581 had er een handje van op het apparaat vast ingestelde IP-adressen te veranderen. Mijn HomeSeer vond dat minder leuk....
Je moet de vaste IP-adressen ook niet op de clients instellen. Dat zijn "preferred" adressen.
Je moet de vaste IP-adressen in de DHCP-server (Fritz of whatever) instellen.


Dat is inderdaad een optie, ik prefereer het echter om mijn apparaten met vast IP nummer buiten de scope van DHCP te houden en die vast in te stellen op het apparaat zelf. En dat zou prima moeten werken. Ik heb inmiddels mijn 7581 als bridge ingesteld en een Ubiquiti Edgerouter X erachter gezet als PPPoE device met daarachter weer een 7490. Allemaal niet fijn in de groene gedachte, maar in ieder geval is dat geheel uitzonderlijk stabiel op de bonded VDSL aansluiting, inclusief spraak op de 7490. WiFi wordt ook niet meer door de Fritzbox gedaan, maar met Ubiquiti AP's.


Zo kijk ik er ook tegenaan. Ik kan me voorstellen dat vaste adressen op de apparaten (buiten DHCP om) worden afgeraden omdat de kans op fouten dan groter is. Als je, zoals ik, die adressen netjes bijhoudt, valt dat wel mee. Ik zie technisch geen reden om perse via DHCP te moeten werken. Sterker nog, bij mijn nieuwe ASUS is er een maximum voor het aantal DHCP adressen dat je vast kunt opgeven. Misschien is dat bij de Fritz!Box ook wel.

Wat die groene gedachte betreft: met Fritz!Box had ik naast de 7581 een 7490 en twee 1750's in bedrijf. Dat verbruikt ook...
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

t541hoo schreef:

Quote

Prutser schreef:
ik prefereer het echter om mijn apparaten met vast IP nummer buiten de scope van DHCP te houden en die vast in te stellen op het apparaat zelf. En dat zou prima moeten werken.
Op de 7581 is die DHCP scope al helemaal niet meer in te stellen. En dat is volgens mij ook terecht zo.

Het idee dat je op de client een gegarandeerd IP-adres kunt instellen is een fata-morgana. Wanneer je eenzelfde adres op twee clients instelt wie maakt dan de beslissing? De DHCP-server! Op de client is en blijft het een "preferred" en geen "guarantied" adres.

Heb je een referentie waar dat wordt beschreven? Ik kan het me nog steeds slecht voorstellen. Hooguit omdat je zelf fouten maakt. Daar kun je op checken. Of omdat het op een apparaat slecht is geïmplementeerd. Om die reden heb ik het inderdaad op 1 device aangepast.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie