obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Prutser
Waarom het jezelf niet makkelijk maken? In het menu "Home network" ==> "Home network overview" ==> 2e tabblad "Network Connections", daar kan je bij uitgedeelde IP nummers met het "bewerken" symbool kiezen om telkens hetzelfde IP nummer uit te delen. De leasetijd zou ik lekker default laten om te voorkomen dat je leasetabel volloopt.
 
Roger

Quote

Roger schreef:
Bij mij gaat de verbinding met een van mijn gigaset toestellen verloren na een reboot. Opnieuw aanmelden blijkt dan noodzakelijk. In dit geval gaat het om een moderne C430HX die nota bene bij gigaset op de compatibility list staat voor Fritz!OS.
De workaround voor dit probleem is de instelling Expanded security functions enabled uitvinken in de Security sectie op de pagina DECT -> Base Station.

De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.
Gewijzigd door Roger op 04 april 2018, 17:33
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack

Quote

Roger schreef:
De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.


Goed gevonden Thumbs Up. Bij Fritz Fon's wordt Expanded security functions enabled ondersteund.

Deaktivieren Sie die Einstellung, wenn in Verbindung mit Schnurlostelefonen anderer Hersteller Probleme auftreten, zum Beispiel Verbindungsabbrüche.
 
RuudvanMunster

Quote

ericje schreef:

Dat is helemaal niet vreemd. Volgens het DHCP protocol zal op de helft van de leasetijd de dhcp client proberen de lease te verlengen. Works-as-designed dus.


OK, die kan ik snappen. Daar zit nog een zekere logica in. Een goede reden om apparaten die continue verbinding moeten hebben geen DHCP adres, maar een zelf ingesteld vast IP adres te geven.
 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Quote

Roger schreef:
De Engelstalige help pagina zegt niets over deze instelling, maar de Duitstalige help pagina wel. Daar staat klip en klaar dat deze instelling kan leiden tot het afbreken van gesprekken bij toestellen die bepaalde DECT security functies niet ondersteunen. Mogelijk is dit (mede) de oorzaak van het probleem met afbrekende DECT-gesprekken.
Goed gevonden Thumbs Up. Bij Fritz Fon's wordt Expanded security functions enabled ondersteund.
De C430HX ondersteunt deze functies ook blijkens dit forumbericht (Duitstalig). Er lijkt dus sprake van een compatibility issue. De vraag of de fout in deze bij Gigaset ligt of bij AVM valt hier uiteraard niet te beantwoorden. Maar goed, als het uit zetten van de betreffende instelling helpt, ben ik voorlopig geholpen.

Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad
Gewijzigd door Roger op 04 april 2018, 19:59
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack

Quote

Roger schreef:
Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad


Beetje vreemd dat een Siemens toestel, dat alleen via een Fritz box met actuele software zou kunnen. Think Die Siemens firmware zou toch gewoon via het internet moeten kunnen komen ?
[url]
http://www.gigaset.com/nl_nl/cms/information/control-update-firmware.html[/url]
 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Quote

Roger schreef:
Edit: op datzelfde Duitse forum wordt gemeld dat voor de C430HX een nieuwe firmware (117.013.06) beschikbaar is [Release note: 'Fixed: Improvements in connection with DECT base stations.']. En met Fritz!OS 6.98 kun je die firmware in het toestel laden [Release note: 'NEW - FRITZ!Box supports Software update of compatible DECT CAT-iq devices (CAT-iq SUOTA)']. Helaas nog niet beschikbaar voor ons 7581-gebruikers Sad
Beetje vreemd dat een Siemens toestel, dat alleen via een Fritz box met actuele software zou kunnen. Think Die Siemens firmware zou toch gewoon via het internet moeten kunnen komen ?
[url]
http://www.gigaset.com/nl_nl/cms/information/control-update-firmware.html[/url]
Niet alleen via een fritzbox, inderdaad. De Gigaset handset firmware komt uiteraard van een internet server. Maar Gigaset handsets kunnen die daar niet zelf ophalen. Het is de taak van het basisstation om de firmware naar de handset te pushen via Cat-iq SUOTA (Software Update Over The Air). De Gigaset producten in het door jou aangehaalde artikel kunnen dat (het zijn VoIP-producten met SUOTA-ondersteuning). Vanaf 6.98 kan de Fritz!Box die rol ook vervullen en heb je geen Gigaset basisstation meer nodig om handset firmware te updaten.

Gigaset is overigens al lang geen onderdeel meer van Siemens. Het werd in 2008 verzelfstandigd als Gigaset Communications AG.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Dat leidt voor mij wel tot de voorlopige conclusie dat de DHCP van de 7581 het kennelijk nodig vindt elke 5 dagen opnieuw een IP adres toe te kennen, ook aan apparaten die 7/24 aan staan. Dat blijf ik raar vinden en ook wel een illustratie van het feit dat de 7581 slordig in elkaar is getimmerd.
Nee vind van niet. Dat is het concept van DHCP en werkt bij elke router/ DHCP-server zo.
De lease tijd kun je toch zelf instellen?

Enable DHCP server
DHCP server assigns IPv4 addresses
from . . .
to . . .
Valid for 10 days

Vaak krijgen ze nog hetzelfde adres ook. Als je het heel vervelend vind zet de lease tijd op een paar jaar of zo. Of geef je apparaten een vast IP-adres. Smile
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een DHCP server bij een RENEW zomaar een ander IP adres toebedeelt aan de DHCP client (dat hoort gewoon niet). En ik heb toch heel wat verschillende DHCP servers versleten. Ik zou wel eens een packet trace willen zien van het DHCP-verkeer tussen die FB7490 als DHCP client en de FB7581 als DHCP server. Anders blijft het koffiedik kijken.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een DHCP server bij een RENEW zomaar een ander IP adres toebedeelt aan de DHCP client (dat hoort gewoon niet). En ik heb toch heel wat verschillende DHCP servers versleten. Ik zou wel eens een packet trace willen zien van het DHCP-verkeer tussen die FB7490 als DHCP client en de FB7581 als DHCP server. Anders blijft het koffiedik kijken.


Het toegekend krijgen van een ander (nieuw) IP adres is opgelost door de nummering van 192.168.0.x om te zetten naar 192.168.178.x. Sindsdien is dat niet meer gezien.
Ik blijf dat wel een slordigheid vinden. Maar daar wordt kennelijk verschillend over gedacht.

Voor mij ging de discussie erover dat bij een ingestelde leasetijd van 10 dagen, steeds na 5 dagen de lease werd vernieuwd en dat dat gepaard ging met een tijdelijke onderbreking van de verbinding. Inmiddels begrijp ik dat dat gewoon is. Ik ben begonnen dat probleem voor devices die continue aan (moeten) staan (met server functies), het IP adres in te stellen op het devices en niet vanuit de FB. Dat lijkt nl. goed te werken voor de 7490 achter de 7581. Voor mijn AXIS IP camera's lijkt dat ook goed te werken. Daar heb ik tot nu toe geen onderbrekingen gezien.

Overigens had ik het logischer gevonden als die ingestelde leasetijd GEEN invloed zou hebben op devices waarvan is aangegeven dat het adres (permanent) vast moet zijn. Leasetijd lijkt me meer iets voor IP adressen die tijdelijk worden toegekend.
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:

Quote

Roger schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een DHCP server bij een RENEW zomaar een ander IP adres toebedeelt aan de DHCP client (dat hoort gewoon niet). En ik heb toch heel wat verschillende DHCP servers versleten. Ik zou wel eens een packet trace willen zien van het DHCP-verkeer tussen die FB7490 als DHCP client en de FB7581 als DHCP server. Anders blijft het koffiedik kijken.
Het toegekend krijgen van een ander (nieuw) IP adres is opgelost door de nummering van 192.168.0.x om te zetten naar 192.168.178.x. Sindsdien is dat niet meer gezien.
Een workaround dus. Maar zonder de oorzaak te kennen kan het probleem zomaar weer de kop op steken.

Quote

RuudvanMunster schreef:
Ik blijf dat wel een slordigheid vinden. Maar daar wordt kennelijk verschillend over gedacht.
Ik denk daar beslist niet anders over...

Quote

RuudvanMunster schreef:
Voor mij ging de discussie erover dat bij een ingestelde leasetijd van 10 dagen, steeds na 5 dagen de lease werd vernieuwd en dat dat gepaard ging met een tijdelijke onderbreking van de verbinding. Inmiddels begrijp ik dat dat gewoon is.
Vernieuwen van de lease op de helft van de lease tijd is normaal, een tijdelijke onderbreking van de verbinding daarbij is absoluut niet normaal.

Quote

RuudvanMunster schreef:
Overigens had ik het logischer gevonden als die ingestelde leasetijd GEEN invloed zou hebben op devices waarvan is aangegeven dat het adres (permanent) vast moet zijn.
Dat is niet alleen logischer, dat hoort ook gewoon zo te zijn.

Quote

RuudvanMunster schreef:
Leasetijd lijkt me meer iets voor IP adressen die tijdelijk worden toegekend.
Leasetijd is bij DHCP altijd van toepassing. De DHCP client weet immers niet of het IP-adres op de DHCP server als vast IP-adres is geconfigureerd of dat het IP-adres uit een dynamische pool komt. Een DHCP client moet gewoon altijd periodiek vernieuwen. Het kan niet anders.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie