obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
richard01

Quote

ReneX schreef:

Hier mijn bevindingen met 06.80 (een aantal uren gebruikt, en inmiddels weer terug naar de 7390).

- DECT is een stuk verbeterd .. maar nog steeds niet 100%.
Aanmelden van 2 MT-F toestellen ging vlot, maar de 3e gaf zeer vaak een 'registration failed' .. totdat deze ook ineens lukte.

- In de paar uur van gebruik 1x een restart (stabiliteit is dus nog steeds niet OK).

- VPN is stuk; via VPN is het internet onbereikbaar (voor mij een blocking issue - en ook hier straalt de Q&A van AVM er weer vanaf).

- Tot slot, en ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben, functioneert WhatsApp vanaf de smartphone niet meer!
Berichten komen wel aan; maar verzenden gaat niet.


Bij elkaar nog steeds geen bruikbaar product. Na de blunder met de 06.5x heeft AVM verzuimd dit met 06.80 te corrigeren!
AVM heeft een serieus probleem met zijn R&D ...


Vwb de vraag over WhatsApp. Hier werkt alles gewoon op de iPhone over de FB, ook
http://allestoringen.nl/storing/whatsapp
geeft geen meldingen.

Overigens ook bij jou... weer die DECT ... weer het zenddeel van de FB ...
Toeval?

.
Speedtouch 780 / FB 7340 / FB 7360 / 1e FB 7581 (06.54) / FB 7360 / 2e FB 7581 (7.12) / FB 7583 (7.21) / FB 7583-VDSL (7.50) telefoon FON1 + FRITZ!Repeater 2400 (7.50 in LAN Bridge).
Ohne MESH.
Tevreden gemigreerd.
 
mimisiku
Geen probleem met WhatsApp hier.. VPN werkt hier ook gewoon. Alleen bezopen dat je anno 2017 nog steeds geen fatsoenlijke VPN GUI in die FrutzBoxen te prakken valt. Heb al FritzBoxen sinds 2007 en nog steeds met een tekstbestanden moet importeren. Aan de beperkte geheugengrootte in zo'n device zal het toch niet meer liggen hoop ik...
 
japio
6.80 ook geïnstalleerd.

Opnieuw aanmelden fritzfon mt-f bleek niet nodig.

De issues waar ik momenteel nog steeds tegenaan loop:
- dect gaat niet op eco (signaal uit bij geen activiteit)
- vpn laat geen internet door

Zoals ik hierboven lees zijn de ervaringen met vpn dus ook niet overal gelijk. Hangt misschien af van de vpn cliënt? gebruik hier shrew soft vpnclient standard.
 
loekf
Standaard antwoord van XS4ALL:

Quote

Bedankt voor uw e-mail.

Vervelend om te lezen dat u problemen ervaart met de FRITZ!Box 7581.

Uit uw e-mail begrijp ik dat u sinds enkele dagen een FRITZ!Box 7581 in gebruik heeft, maar deze levert met de oude firmware veel problemen op. U heeft nu de nieuwste firmware geinstalleerd, maar ervaart nog steeds dat herstarts van het modem en heeft er geen vertrouwen in dat AVM dit snel oplost met nieuwe firmware. U vraagt wat XS4ALL hier aan doet.

Wij hebben helaas van meer klanten klachten gehad over de FRITZ!Box 7581 met oude firmware. Zonder onderzoek is echter niet aan te geven wat de oorzaak is en wat de oplossing dan zou zijn. Onderzoek kan vanwege verschillende klachten soms langer duren dan gewenst. XS4ALL en AVM hebben hierover intensief contact en werken dan aan een spoedige oplossing.

Zoals u aangeeft is er sinds enkele dagen nieuwe firmware. Deze is uitgebreid getest, maar kan nooit 100 % worden getest qua apparatuur en omstandigheden bij klanten. Er zijn geen problemen gevonden in de testen.

Ik kan in uw e-mails helaas nergens vinden of u het modem ook heeft gereset naar fabrieksinstellingen na de update. Fouten welke in oude firmware zitten kunnen na een update soms worden meegenomen. Het is daarom bij problemen altijd belangrijk dat het modem eerst wordt gereset.

Als er problemen blijven bestaan willen wij dit graag weten voor verder onderzoek.


Ik kan het modem nog een keer een factory reset geven en de boel weer opnieuw configureren, maar geloof niet dat dit enig effect gaat geven.

Modem is sinds zaterdag 6 PM stabiel, na de laatste restart. Enige wat anders is is het uitzetten van de diagnostics + update check (idee: als er een memory leak is, zoveel mogelijk uit, heb ook DECT, mediaserver en NAS uitstaan).

Op twitter was er wel meteen een reactie van @AVM_DE, @AVM_NL en @AVM_International ... "oh heeft u problemen met dit modem ?"

Van het "uitgebreid" testen geloof ik geen snars.

Oh en de 758x reeks heeft een (voor AVM) nieuwe Intel chipset:

https://www.golem.de/news/anywan-grx750-soc-intel-sucht-fuer-seinen-atom-einen-platz-in-routern-1606-121291.html

De oudere modellen hadden een main SoC van Lantiq, dat gekocht is door Intel.

Vind alleen het WLAN stuk in de 7581 vaag. Intel heeft een Xway WAV500 die precies de features heeft van de FRITZ!Box 7580 (4x MIMO, > 2 Gbps 802.11ac op 5 GHz). De 7581 heeft de WLAN features + snelheden van de 7490, die (dacht ik) van Qualcom kwam, zie ook:

https://wiki.openwrt.org/toh/avm/fritzbox.7490

Volgens mij heeft AVM dus de Qualcomm WLAN ICs aan die nieuwe Intel SoC gehangen.

Last but not least, op de Duitse forums las ik ook iets over "packet accelerator". Dat is idd een feature van die Intel SoC. Zou problemen hebben gegeven in de 7580...
Gewijzigd door loekf op 20 februari 2017, 12:45
 
HWteE
@AVM_NL @AVM_DE @XS4ALL

Ook hier is in het afgelopen weekend de 7581 weer uit de mottenballen gehaald en aan het net gehangen.

Eerst update van 06.54 naar 06.80 en herstart. Nog steeds DECT registratieproblemen. Vooral met de C5 en de DECT 200.

Factory reset en herstart. Vervolgens restore van de 7490 backup en nogmaals herstart. Na soms meerdere pogingen uiteindelijk alle DECT toestellen geregistreerd. Wel moest ik daarvoor eerst de uit de restore afkomstige toestel instellingen verwijderen en een modem restart uitvoeren. Regelmatig blijkt het wifi signaal in de 5Ghz band weg te vallen. IPTV werkt niet door een steeds haperende stream.

Firmware recovery uitgevoerd. Direct na de eerste basis configuratie (taal, land, provider, lijntype) een herstart, restore van de 7490 backup en nogmaals herstart. Nu eerst de DECT toestel instellingen verwijderd en nogmaals een herstart uitgevoerd. Het registreren van de DECT toestellen verloopt nog steeds niet zonder problemen, maar het aantal extra pogingen blijft beperkt. Wederom problemen met WiFi en IPTV.

Uiteindelijk, met de moed der wanhoop, nogmaals de firmware recovery uitgevoerd en nu alle gewenste instellingen handmatig ingevoerd zonder restore van een backup. DECT registratie vergde alleen voor een C5 toestel een 2e poging. En ook de DECT 200 stekkers laten zich nu probleemloos registreren. WiFi lijkt nu stabiel en scoort significant hogere data rates dan bij de voorgaande pogingen. IPTV blijft weer haperen en toont in de online monitor een gele i.p.v. bruine band in de grafiek. TV ontvanger daarom uitgeschakeld, modem nog eens herstart en TV ontvanger na inschakelen naar fabrieksinstellingen teruggezet. Ook IPTV werkt nu naar behoren.

Tenslotte ook de 1750E repeater weer ingeschakeld en gekoppeld, maar ook dat lukte pas na factory reset van de repeater. Zucht!

Inmiddels draait de nu geheel van scratch geconfigureerde 7581 sinds vanochtend 9 uur stabiel. 't Is nu hoopvol afwachten hoelang dat zo blijft. Pfff!

Behalve het nog oplossen van die verwisselde FON1 en FON2 zou ik wensen dat behoud van settings bij updates en ook de restore van settings uit een backup nu eens betrouwbaar ondersteund gaan worden. Het kan toch niet zo zijn dat een update of een restore de kennelijke verklaring vormen voor de instabiliteit van het modem? Waarom zou je dan überhaupt nog backups maken en bewaren?
Ook is er gevoelsmatig te vaak een herstart nodig om verwijderde settings echt te wissen of om gewijzigde settings actief te maken. Het moet toch mogelijk zijn om bij wijziging van bepaalde settings een automatische herstart van de bijbehorende interne processen uit te voeren in plaats van dat ik daarvoor de stekker los moet trekken?

Ik geef de 7581 nu precies 96 uur (tot a.s. vrijdagochtend) één kans om zich te bewijzen. Bij de minste of geringste hik komt de 7490 weer terug. Maar dan ook definitief.
Gewijzigd door HWteE op 20 februari 2017, 15:50
FRITZ!Box 7490 (07.12-70401) Mesh-master / FRITZ!Box 7581 (07.12-70997), 2x FRITZ!WLAN 1750E (07.12-70775) Mesh-repeaters
 
loekf

Quote

HWteE schreef:

Tenslotte ook de 1750E repeater weer ingeschakeld en gekoppeld, maar ook dat lukte pas na factory reset van de repeater. Zucht!



Ik zag hetzelfde. Repeater werkte prima met m'n 7490. Had meerdere pogingen nodig om de 1750E tot een factory reset te dwingen. Ik dacht dat het lag aan een iets andere security setting (WPA2/WPA naar WPA met CCM2). Blijkbaar kun je de 1750E bedraad niet tot een factory reset dwingen.

Ik bedenk me ook ineens dat WPS NIET werkt met firmware 6.80. Of hij knalt eruit zodra je WPS start (terug naar login scherm ?) of melding dat het niet gelukt is. Daarom maar handmatig de 1750E opnieuw geconfigureerd.

Zo te lezen kan een factory reset dus idd effect hebben, maar ik heb dat voor al die FRITZ!Boxen die ik langs heb zien komen nog nooit gedaan. Sterker nog jij hebt meerdere restores van de firmware gedaan. Enig idee of factory reset + power off + restart genoeg zou moeten zijn ? Als dat ding het de komende dagen nog eens flikt om te rebooten ga ik dat eens proberen.

5 GHz issues zijn als ik het hier goed gelezen heb de te aggressieve DFS om radar interferentie te voorkomen.
 
Berkienm
Zaterdagochtend de firmware update uitgevoerd en de DECT toestellen lieten zich probleemloos registreren. Sindsdien 1 nieuwe spontane opstart gehad maar teoestellen bleven verbonden. Zelfs ingevoerde foto's bleven zichtaar op toestel. Verder stabiele lijn en geen uitval. WIFI llijkt in snelheid te schommelen. De gemiddelde snelheid is heel goed maar soms ook nagenoeg nihil. Hopelijk wordt dat nog opgelost want vervelend als je met spel bezig bent en WIFI valt uit. Op WIFI stabiliteit redelijk tevereden maar hopelijk juich ik niet te vroeg en moet ik morgen weer anders melden.
 
gait
@AVM_NL @AVM_DE @XS4All

Quote

HWteE schreef:

Behalve het nog oplossen van die verwisselde FON1 en FON2 ...


Goh, was dat een bekende bug? #stelletjemutsen
 
ReneX

Quote

richard01 schreef:

Vwb de vraag over WhatsApp. Hier werkt alles gewoon op de iPhone over de FB, ook

.


Thanks voor de update. Ik heb aangepaste netwerkinstellingen gebruikt, dus mogelijk heeft het daar iets mee te maken.

Ik weet niet of ik mijzelf er nog toe aan kan zetten om een factory reset te doen en alles schoon te installeren ...
 
loekf

Quote

gait schreef:

@AVM_NL @AVM_DE @XS4All

Quote

HWteE schreef:

Behalve het nog oplossen van die verwisselde FON1 en FON2 ...


Goh, was dat een bekende bug? #stelletjemutsen


Nou klink je net als XS4ALL ;-)

De firmware wordt uitvoerig getest, ja me hoela. Als je bij de release van een product dat soort dingen nog in je firmware hebt zitten, heb je echt niet getest. Argeloze XS4ALL klant met VOIP stopt z'n telefoon in FON1, geen signaal, dus belt helpdesk. Had je nou echt niet kunnen voorkomen ?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie