obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!box 7581 ongevraagsd 6.85-Plus beta
tubejack

Quote

t541hoo schreef:

Jammer dat er mensen zijn die op het standpunt schijnen te staan:
"Als ik zelf de vraag niet heb bedacht, dan moet het welhaast geen goede vraag zijn".


Het gaat niet om goede of slechte vragen.

Ik kan me niet voorstellen dat een provider zomaar iets uitrolt. Veel ICT bedrijven waar ik gewerkt heb werken met ITIL. Zo' n change moet eerst langs een aantal managers en uiteindelijk geeft de change manager een go or no-go. Daar is over nagedacht. Dan kun je als gebruiker of beheerder je inderdaad afvragen waarom.? Maar volgens mij bepaald de provider dat gewoon en hoeft daar geen tekst en uitleg over te geven.

Dat ik als ik zelf (als ik beheerder was) deze versie zou uitrollen is dat ik het risico t.o.v. de laatste 06.85 versie heel gering vind t.o.v. de voordelen. FRITZ!OS 06.85-50446 vind ik tot nu toe de beste Fritz OS versie voor de 7581 tot nu toe Blijkt uit testen hier vanaf de oorsprong versie 06.41 dus nu met alle tussenliggende "stabiele officiële versies zoals 06.80, 06.83 en nu 06.85 dus een versie of 10 met alle beta's mee.

Daarom hoef ik voorlopig ook geen andere versie en heb e.e.a. dichtgezet, laat eerst een een paar lekker draaien zo.Smile Maar wie dat niet wil heeft alle vrijheid om er weer 06.85 op te zetten. Vergelijk dit eens met een andere provider.

Bye-happy
Gewijzigd door tubejack op 13 april 2018, 20:18
 
t541hoo

Quote

tubejack schreef:

... Ik kan me niet voorstellen dat een provider zomaar iets uitrolt. Veel ICT bedrijven waar ik gewerkt heb werken met ITIL. Zo' n change moet eerst langs een aantal managers en uiteindelijk geeft de change manager een go or no-go. Daar is over nagedacht. Dan kun je als gebruiker of beheerder je inderdaad afvragen waarom.? Maar volgens mij bepaald de provider dat gewoon en hoeft daar geen tekst en uitleg over te geven. ...


Blind vertrouwen in XS4ALL? Dan heb je zeker geen TV van ze. De uitrol van hun nieuwe software de afgelopen weken heeft ongeveer 4 versies en 2,5 weken frustraties opgeleverd. De groot aangekondigde wijziging van het moduul "Terugkijken" werkte pas bij de vierde poging.

En als de fabrikant van de beta-software - AVM - het kennelijk niet aandurft de software RTM te geven, dan kan een serieuze provider dat toch niet massaal gaan uitrollen. Dat pad ben ik in ITIL iig nog niet tegengekomen.

Kijk interne procedure afspraken zoal ITIL en kwaliteitssystemen zoals ISO zijn heel leuk. Maar als die niet keihard door ondersteunende systemen worden geïmplementeerd, blijft het papier. En zoals je weet is papier geduldig en de praktijk vaak weerbarstig.

Hier spreekt 35 jaar ervaring in grote automatiseringsorganisaties.Whip

Toen XS4ALL nog geen KPN was had ik minder problemen met ze. Maar eerlijk is eerlijk de functionaliteit is sinds die tijd wel behoorlijk uitgebreid (de kosten voor mij trouwens ook).

Wanneer je de afgelopen week de discussies rond de verrotte bruggen in NH hebt gevolgd zie je net als ik waarschijnlijk wel de analogie. Nieuwe dingen implementer is sexy. Onderhoud en procedures zijn dat niet. En bij het groeiende aanbod van producten en functionaliteit, wordt dat beheer en die procedures vaak een stiefkindje.
 
tubejack
Blind niet, maar meer, dan bij andere providers. TV hebben we ook. 1x een kastje wat niet helemaal goed was, de volgende dag was er al een nieuwe. TV komt toch gewoon van moeder KPN?. Ik heb inderdaad iets op de nieuws server gelezen. Nu kijken we heel weinig. Eigenlijk niet zoveel problemen mee gehad.

35 jaar ervaring? Nou dan kunnen we elkaar een handje geven. Maar zeg eens eerlijk heb jij in die 35 jaar nooit een patch of change uitgevoerd die niet 100% zeker was.... ? Nou ik wel. In sommige situaties is niets doen geen optie en meestal pakt het goed uit. Bovendien test je eerst 10 apparaten en schaal je langzaam op naar 50, 100, 300 .....800. En maakt het je het zo, dat je het ook weer terug kunt draaien, zoals als nu naar 06.85.

Dat onderhoud aan de bruggen is inderdaad schandalig. Onderhoud is inderdaad niet sexy.
Gewijzigd door tubejack op 14 april 2018, 09:01
 
t541hoo

Quote

tubejack schreef:

... Maar zeg eens eerlijk heb jij in die 35 jaar nooit een patch of change uitgevoerd die niet 100% zeker was.... ? Nou ik wel. ...


Whistl Nou, ik zeker niet Grin . Meestal midden in de nacht, volledig ongetest, puur afgaande op de dump. Maar de volgende dag werd dat dan uitgezocht. Maar hier is geen sprake van een noodsituatie. Ze hadden de beta gewoon aan de mensen met dect-problemen kunnen geven vergezeld van een waarschuwing: "Garantie tot aan de deur".

Als je weinig TV kijkt zijn de updates van de ontvanger je waarschijnlijk ontgaan. Als de stroom erop staat gebeurt dat geheel autonoom. Maar ik kan je verzekeren: "Dat was verre van grappig".
 
tubejack
Het was netjes als ze met een scripje gecheckt hadden, welke versie er al opstond en of iemand wel of geen DECT gebruikt. Wink
 
Prutser

Quote

Overigens staat de automatische update bij aflevering aan. Dus je kunt er vergif op innemen dat meer dan 70% van de aansluitingen automatisch gepatcht wordt.


Met de automatische update uitgeschakeld heeft XS4ALL mijn 7581 nog geen één keer geüpdated. De meeste klanten van XS4ALL hebben - denk ik - geen idee van software updates en wat er mee te doen. In die zin snap is het prima dat XS4ALL dat voor ze doet, zeker als het om security updates gaat. Beta firmware hoeft ook niet slecht te zijn, in dit geval was het DECT gedeelte Beta, de VDSL kant heeft bij alle versies (bij mij) prima gewerkt. Net zoals Dect eigenlijk in de 7581 nog nooit goed gewerkt heeft, tot de laatste Beta nu. De afgelopen tijd heb ik geen storm van XS4ALL gebruikers-protest gehoord, dus het lijkt een goed overwogen keuze geweest te zijn. Als ze jaren niks updaten is het ook niet goed ...

Kortom, je hebt zelf de keuze om die updates uit te zetten. Daarnaast functioneerden de afgelopen beta's bij mij - op DECT na - op alle fronten meer dan prima.
 
t541hoo
Een beta bevindt zich in een testfase. Niet iets wat je een doorsnee klant aanbiedt. En al helemaal niet op een qua beveiliging zo cruciale plek als zijn verbinding naar het boosaardige internet. Het modem is daar wel zo'n beetje de laatste beveiligingswal.
 
Roger

Quote

t541hoo schreef:
Een beta bevindt zich in een testfase. Niet iets wat je een doorsnee klant aanbiedt. En al helemaal niet op een qua beveiliging zo cruciale plek als zijn verbinding naar het boosaardige internet. Het modem is daar wel zo'n beetje de laatste beveiligingswal.
Puur principieel ben ik het met je eens. Maar als je de context meeneemt, wordt het plaatje in dit specifieke geval opeens een stuk genuanceerder:
  • 6.85-50446 bevat geen nieuwe functies met nieuwe bugs, maar alleen bug fixes die voor alle XS4ALL klanten met VoIP van belang zijn.
  • Een nieuwe non-beta release voor de 7581 was niet in zicht (AVM had andere prioriteiten).
  • XS4ALL heeft deze versie uitgebreid (ca. 2 maanden) getest bij een flink aantal klanten alvorens tot een algemene uitrol over te gaan.
Ik kan het uitrollen van 6.85-50446 daarom zeker billijken. Sterker nog, ik had hetzelfde gedaan.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
t541hoo

Quote

Roger schreef:
Puur principieel ben ik het met je eens. … … Ik kan het uitrollen van 6.85-50446 daarom zeker billijken. Sterker nog, ik had hetzelfde gedaan.



Je ziet dat wel vaker: Mensen die tegen hun principes ingaan ROFL
 
chrisvi
Is het mogelijk om de nieuwste firmware te instaleren voor dat het modem is ge installeert?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!box 7581 ongevraagsd 6.85-Plus beta', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie