obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7581 - met OS 7 - voor WLAN Mesh
wil
Een vraagje aan de techneuten want ik begrijp iets niet. Ik heb voor het wifi netwerk een aparte naam van de ssid voor het 2,4 en 5 Ghz netwerk. In de repeater 1750E stel ik in dat alleen 5 Ghz netwerk extended moet worden. 2,4 netwerk is sterk genoeg en ik wil dat 2,4 apparaten rechtstreeks met de fritzbox verbinden. In de individual settings op de repeater vink ik 2,4 Ghz uit en het 5 Ghz netwerk aan.
Op de fritzbox zie ik in de mesh dat ook alleen het 5 Ghz netwerk wordt verbonden met de repeater. Toch worden er apparaten die alleen 2,4 Ghz ondersteunen zoals de Applewach en HP laserprinter verbonden met de repeater. Hoe kan dit? Repeater is op de bovenverdieping en de laserprinter staat daar ook. Applewach gaat over van fritzbox naar de repeater als ik naar boven ga.
 
guido66
Zal vast weer een bug zijn, maar waarom laat je niet gewoon alles aan staan? Er is toch niks op tegen dat de 2,4 ghz via de repeater gaat?

En als het goed ingericht is, kan je dit op de 1750e niet uitschakelen, bij mij zijn alle instellingen voor wireless uitgegrijsd en wordt er verwezen naar de Fritzbox.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
wil

Quote

guido66 schreef:

Zal vast weer een bug zijn, maar waarom laat je niet gewoon alles aan staan? Er is toch niks op tegen dat de 2,4 ghz via de repeater gaat?

En als het goed ingericht is, kan je dit op de 1750e niet uitschakelen, bij mij zijn alle instellingen voor wireless uitgegrijsd en wordt er verwezen naar de Fritzbox.

Via de repeater wordt de snelheid bijna gehalveerd. Daarom wil ik liever alles via de fritzbox. Alleen 5 Ghz haalt de bovenverdieping niet overal. Dat moet wel via de repeater.
In de instelling "access to Home Network" kun je "Individual Settings for the Wireless Connection to the Home Network " aanklikken. Dan zie je de instellingen voor de aparte netwerken.
 
guido66
Als je repeater een 5 GHz verbinding met de FritBox heeft, dan werkt de 2,4 GHz op volle snelheid tussen repeater en gebruiker.
Mijn Fritzboxgeschiedenis: 7170-2x7340-7360-7369-2x7581
Huidig: 7583+7590+2x1750E in mesh
 
tubejack
Gekke vraag... waarom heb je 2 aparte SSID's ? Mesh gaat m.i. er van één SSID uit en zoekt zelf wel uit of hij 2,4 of 5Ghz gebruikt. Bij de repeater functie wordt zowel 2,4 als 5Ghz gebruikt tussen de Fritzbox en 1750E. Een twee, kun je die 1750E niet verbinden met een LAN kabel? Dan ben je waarschijnlijk van alle gedoe af....Smile
 
wil

Quote

tubejack schreef:

Gekke vraag... waarom heb je 2 aparte SSID's ? Mesh gaat m.i. er van één SSID uit en zoekt zelf wel uit of hij 2,4 of 5Ghz gebruikt. Bij de repeater functie wordt zowel 2,4 als 5Ghz gebruikt tussen de Fritzbox en 1750E. Een twee, kun je die 1750E niet verbinden met een LAN kabel? Dan ben je waarschijnlijk van alle gedoe af....Smile

Mijn ervaring is dat met 1 ssid bijna altijd het 2,4 signaal gebruikt wordt. Dat is veel sterker dan het 5Ghz signaal op de bovenverdieping. Bij 2 ssid's weet ik zeker dat ik het 5 Ghz netwerk gebruik. En vanwege de hogere snelheid wil ik zoveel mogelijk het 5 Ghz netwerk gebruiken.
 
tubejack
Even getest met een iPad en de Fritz WiFi App

Onze situatie is als volgt: 7581 beneden in de meterkast op de begane grond.
1750E op de 1e verdieping voor het raam, bonden met een LAN kabel.

WiFi zendvermogen overal op Maximaal 25% gezet.

Inderdaad veelal wordt 2,4Ghz gebruikt. Hangt ook van het apparaat af sommige toestellen kunnen lijkt wel meerder WiFi streams gelijk opzetten. (Android toestellen pakken hier het liefst 5Ghz.)

Als ik 2,4Ghz uitzet op de 1750E. Schakel mijn iPad over naar 5Ghz maar de snelheid is dan 160Mb t.o.v. 200Mb voor 2,4Ghz

Misschien is dat voor jou een optie.
Variëren van zendvermogen tussen 7581 en 1750E en op de 1750E 2,4Ghz uit.
(Acces to the home network ==> adopt settings enabled uitzetten en 2,4Ghz uit zetten.)

Anders toch meerdere 1750E's het liefst met LAN kabel als AP station op strategische plaatsen door het huis.

Succes,

Jack
 
wil
Bijna alles begint nu goed te werken. Ik ben weer eens van voren af aan begonnen. Vandaag alleen thuis dus niemand die kon klagen dat er geen internet was. 1750E weer naar fabrieksinstelingen en via wps verbonden met de 7581. Ik heb nog steeds de 2 aparte ssid's. Maar nu heb ik niets handmatig veranderd. De repeater geeft dus de 2,4 en 5 Ghz met hun eigen naam door en ik schakel nu de 2,4 niet uit. iMac en iPhone verbinden mert 5Ghz via de repeater. En de iPhone schakelt snel over naar de 7581 als ik naar beneden verdieping ga. 1 5 Ghz apparaat dat boven staat blijft maar verbinden met de 7581 terwijl hij dat eerst met de repeater deed. Betreft een rasperry pi computer die voor de zendamateur hobby wordt gebruikt. Alleen de wps neemt niet alles goed over. Op de 7581 is een gasten netwerk geactiveerd en de push service staat uit. Op de 1750E repeater staat de push service aan en gasten netwerk uit.
 
bla
Ook ik heb van het weekend maar eens deze beta's geinstalleerd. Betreft de 06.98-61289 BETA en 06.98-61329 BETA (repeater). VIa LAN kabel zijn de Fritz en de Repeater verbonden. Alles deed het de eerste dagen prima. Alleen nu heb ik steeds dat de 5Ghz in de 7581 voor bepaalde devices wel wil verbinden, maar dat ik dan in de telefoon zie dat ik geen internet heb. Als ik hem dan na wat keren aan en uitzetten in de telefoon aan de 2.4 laat verbinden, dan werkt het wel. Ga ik bij de repeater staan, dan werkt de 5 Ghz wel prima. Dus zie steeds meer devices die eerst op de 5 Ghz zaten aan de 7581 omschakelen naar de repeater.

Ook m'n Toon thermostaat gaat vrij vreemd met Mesh om. In het menu zie ik 2 maal m'n netwerk. DUs die geeft alle devices apart aan. Echter, ook die wil alleen verbinden met de repeater. Als ik de andere kies dat blijft hij proberen, maar krijgt dan ook geen internet verbinding (dus wel verbonden). En de toon werkt dus alleen op 2.4. Anders zou ik denk ik 4 netwerken zien. SSID is dus op alle 4 dezelfde.

Wat wel een verbetering is, is dat eindelijk op de 7581 m'n DECT 301's en COMET thermostaat knoppen werken. Ik ben ruim een jaar met Fritz bezig geweest met vele beta's om dit werkende te krijgen. Dit werkte op het laatst alleen als ik het modem naar factory had gezet en dan bij het laden van m'n settings alles wat met telefoon te maken had wegliet. Omdat ik de telefoon settings belangrijker vond, had ik de kranen aan een 7360 hangen. Dat werkte wel altijd. Nu na de update naar deze beta werkt het ineens wel zoals het moet.
Gewijzigd door bla op 27 september 2018, 19:00
 
wil

Quote

bla schreef:

Ook ik heb van het weekend maar eens deze beta's geinstalleerd. Betreft de 06.98-61289 BETA en 06.98-61329 BETA (repeater). VIa LAN kabel zijn de Fritz en de Repeater verbonden. Alles deed het de eerste dagen prima. Alleen nu heb ik steeds dat de 5Ghz in de 7581 voor bepaalde devices wel wil verbinden, maar dat ik dan in de telefoon zie dat ik geen internet heb. Als ik hem dan na wat keren aan en uitzetten in de telefoon aan de 2.4 laat verbinden, dan werkt het wel. update naar deze beta werkt het ineens wel zoals het moet.

Dit probleem had ik ook. Maar na de repeater terug na fabrieksinstellingen en opnieuw via wps verbinden werkt het goed. Verbinding met internet blijft via 5 Ghz zowel via repeater als 7581. Alleen als ik weg ben geweest en kom weer thuis verbind de iPhone soms met 2,4.Ghz. Repeater is niet met lan verbonden, dit is alleen mogelijk als ik door muren en plafond moet gaan boren en dat wil ik niet.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7581 - met OS 7 - voor WLAN Mesh', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Ringtone voor Fon Fritzbox : 5 25 jul 2022
rekening voor gratis datasim Klacht over XS4ALL : 5 10 jul 2022
Advertentie