obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!OS 7
Roger

Quote

Gondelier schreef:
In Duitsland was men voor 1 augustus 2018 verplicht de modems van de provider te gebruiken. Dat is na 1 augustus j.l. veranderd, iedereen in Duitsland is nu vrij een eigen modem aan te schaffen en te plaatsen. AVM is daar qua reclame campagnes druk mee en dan schuiven andere technische zaken weer naar achteren misschien. Eigen volk eerst.
De routerdwang is in Duitsland al twee jaar eerder afgeschaft (zie dit persbericht). Het lijkt me logisch dat AVM de verjaardag van dit heuglijke feit aangrijpt voor een promotiecampagne. Dat hoeft geen resources bij de ontwikkeling te kosten. Dat de aandacht vooral uitgaat naar de Duitse markt is, helaas voor ons, ook logisch.

Overigens blijken er in Duitsland nog steeds providers te zijn die je zonder blikken of blozen afsluiten als je een eigen modem aansluit. Uiteraard kun je dan als consument een klacht indienen bij de Bundesnetzagentur, maar het kan maanden duren voordat die in actie komen en intussen zit je zonder internet. Slikken of stikken dus.

Quote

De IFA beurs in Berlijn was v.w.b. AVM ook niet echt spectaculair, nieuwe telefoon C6, nieuwe repeater 3000 en veel tam tam over Fritz!OS7. Daar hadden ze ook al een presentatie van op de Cebit. Kom op dan met je goeie FrownShock OS7. En als je nog niet weet dat het goed werkt, wacht er dan mee tot je het wel weet.
Wachten was voor AVM geen optie meer. Fritz!OS 7 was eind 2017 aangekondigd in het kerstwebinar en dan komt ergens het moment van leveren of je geloofwaardigheid verliezen. Do or die. AVM laat zien dat beide natuurlijk ook kan. Ze hebben denk ik gewoon te veel hooi op de vork genomen. Götterdämmerung?

Quote

Roger, ben je al bijgekomen van alle commotie ??
Heb ik wat gemist? Het spannendste wat hier de afgelopen week gebeurde, was dat een stel van die beruchte Ierse klusjesmannen de buurt onveilig maakten No
Gewijzigd door Roger op 08 september 2018, 10:29
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
wil
ik heb nu het probleem dat de lan verbinding ineens 100 Mbit/s is en niet meer 1 Gbit/s. Wat kan daar de oozaak van zijn? Instelling modem staat goed op powerrmode en de lan kabel is ook goed.
 
Marcel

Quote

wil schreef:

ik heb nu het probleem dat de lan verbinding ineens 100 Mbit/s is en niet meer 1 Gbit/s. Wat kan daar de oozaak van zijn? Instelling modem staat goed op powerrmode en de lan kabel is ook goed.


Kijk in jouw fritz.box of voor die poort Green mode aanstaat dan.
 
wil

Quote

Marcel schreef:

Quote

wil schreef:

ik heb nu het probleem dat de lan verbinding ineens 100 Mbit/s is en niet meer 1 Gbit/s. Wat kan daar de oozaak van zijn? Instelling modem staat goed op powerrmode en de lan kabel is ook goed.


Kijk in jouw fritz.box of voor die poort Green mode aanstaat dan.

Ik had al in mijn bericht gezegd dat de instellingen in de fritzbox goed staan. Dus die staan allemaal in powermode.
 
Roger

Quote

Marcel schreef:

Quote

wil schreef:
ik heb nu het probleem dat de lan verbinding ineens 100 Mbit/s is en niet meer 1 Gbit/s. Wat kan daar de oozaak van zijn? Instelling modem staat goed op powerrmode en de lan kabel is ook goed.
Kijk in jouw fritz.box of voor die poort Green mode aanstaat dan.
Powermode (1 Gb/s) is genoemd...

Mijn Debian server heeft naar LAN2 van mijn 7581 (6.98-60543) een keurige 1 Gb/s verbinding (0,6m Cat5e). Er lijkt dus geen generiek probleem te zijn.

De configuratie is onduidelijk. Ik neem even het volgende aan (met een paar vragen):
  • 'Modem' is een Fritz!Box 7581 gebruikt als DSL-modem
  • 'De lan verbinding' is een LAN-poort (welke?) van de 7581 waarop een netwerkapparaat (wat voor apparaat?) is aangesloten met een Ethernetkabel (welke kwaliteit? hoe lang? kant-en-klaar gekocht of zelf gemaakt?)
De meest voorkomende oorzaak van een lagere snelheid dan verwacht is dat één van beide apparaten op de netwerkverbinding is geconfigureerd voor die lagere snelheid.

De snelheid op een Ethernetverbinding wordt bepaald via onderhandeling tussen de aangesloten apparaten. Bij gigabit over koper is autonegotiate verplicht (bij 100 Mb/s kun je het uit zetten). Als de onderhandeling mislukt, kan ik mij voorstellen dat je daarom op een lagere snelheid uitkomt. Maar dan heb je waarschijnlijk toch een slechte kabel.

Wat gebeurt er als je de netwerkkabel uittrekt en weer insteekt? Krijg je dan wel een gigabitverbinding? En is de kwaliteit van de verbinding dan ook goed?
Gewijzigd door Roger op 08 september 2018, 12:58
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
wil
modem fritzbox 7581 software 06.98.60543
windows pc lan 3 kabel cat5e 1Gbit/s
Imac lan 2 kabel cat5e 100 Mbit/s (dit was 1Gbit/s)
xs4all tvontvanger op lan 4
Kabel heb ik getest en is in orde. Het zijn gekochte kabels.
Ik heb geprobeerd in de instelling op de imac de netwerkverbinding op 1 Gbit te zetten maar dat hielp niet. Dus weer terug gezet op automatich. Op poort 1 aangeloten en even was de melding 100 Mbit weg en stond er helemaal niets. Bij de Lan poort van de PC staat wel 1 Gbit/s vermeld
Gewijzigd door wil op 08 september 2018, 14:03
 
Winegum
Ik merkte al in een eerder stadium op dat de lan-verbinding als 100Mbit/s wordt aangeduid.

Belangrijk is om te zien hoe breed de verbinding in de Router is. Bij mij 1Gbit/s, daarnaast als ik een snelheid test loslaat op de LAN aangesloten repeater 1750E zie ik dat er ± 300 Mbit/s wordt getest. Toch onmogelijk met een 100 Mbit/s verbinding lijkt mij.
 
Roger

Quote

wil schreef:

modem fritzbox 7581 software 06.98.60543
windows pc lan 3 kabel cat5e 1Gbit/s
Imac lan 2 kabel cat5e 100 Mbit/s (dit was 1Gbit/s)
xs4all tvontvanger op lan 4
Kabel heb ik getest en is in orde. Het zijn gekochte kabels.
Ik heb geprobeerd in de instelling op de imac de netwerkverbinding op 1 Gbit te zetten maar dat hielp niet. Dus weer terug gezet op automatich. Op poort 1 aangeloten en even was de melding 100 Mbit weg en stond er helemaal niets. Bij de Lan poort van de PC staat wel 1 Gbit/s vermeld
Het kan een compatibility issue zijn tussen de Ethernet drivers van de 7581 en de iMac (belangrijke info!). In de Fritz!OS 7 beta's (o.a. 6.98-60543) heeft AVM een compleet nieuwe Linux kernel gebruikt (4.1.38 t.o.v. 3.4.11-rt19 in eerdere releases) met ook een heel andere Broadcom Ethernet driver.

Hoe heb je de kabel getest? Goedkope kabeltesters meten alleen of de aders correct verbonden zijn, maar niet de RF-eigenschappen. Maar als de kabel kort is (bv. 2m), dan maken die ook nauwelijks meer uit.

Probleem is dat AVM geen support levert op Lab versies en dat deze versie niet officieel is vrijgegeven als zodanig waardoor er geen feedback pagina is. Je zou kunnen proberen om feedback in te sturen via de Lab feedback pagina voor de 7490/7590 (kies other device in de drop down box). Meestal krijg je niets te horen en 'nemen ze het mee'.

Als die 1 Gb/s essentieel is voor jou, dan rest alleen een downgrade via de recovery.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
wil
Ik ben weer terug naar de fabrieksinstelling. De imac wordt weer als 1 Gbit/s weergegeven. Maar nu heb ik het volgende probleem. Ik kan voor wifi netwerk maar 1 ssid instellen. Ik had voor 2,4 en 5 Ghz een aparte ssid naam. Maar nu kan dat niet meer, of ik kan niet meer vinden waar je dat kan instellen. Ik heb de software 06.98.60543 op de fritzbox 7581
 
Roger
Op de pagina WiFi -> Draadloos netwerk heb ik in de sectie Draadloos netwerk een box Frequentieband van 2,4 GHz en een box 5 GHz-frequentieband (lekker asymmetrisch vertaald, AVM!). In beide kan ik verschillende SSIDs invullen.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!OS 7', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie