obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Fritz!OS 7
Gondelier
[quote]Roger schreef:

De productie van Fritz!OS 7 verloopt nog steeds moeizaam. Vorige week waren er geen releases, deze week zagen 2 images het daglicht:
  • 4040 (7.00, Duitsland, internationaal) [re-release: build 60139 dd. 2018/08/03; op 2018/08/08 was mogelijk een verkeerd image gepubliceerd]
  • 7490 (7.01, Duitsland)
Tussen de eerste Fritz!OS 7 releases van op 24 juli en nu is kennelijk al zoveel veranderd (bug fixes), dat de versie nu 7.01 is. Dit betekent dat in eerder gepubliceerde images bugs zullen zitten die in de nieuwste images zijn verholpen. Te verwachten valt dat AVM reeds uitgebrachte images op enig moment van een update zal voorzien.

@Roger
Er zal toch binnenkort wel een update naar 7.0 en/of 7.01 komen voor de resterende boxen. Het moet een Internationale versie zijn, dat is toch niet alleen zoals in hun ogen, voor het kleine Nederland.

Voorlopig ben ik zelf een beetje klaar met AVM Duitsland. Als je de heren belt in Duitsland dat je met een echt WiFi probleem zit waar ik alles mee hebt uitgeprobeerd, vragen ze om een rapport van de Fritzbox te sturen, na 3 dagen kwam het antwoord dat ik de hardeschijf aan het usb moet verwijderen want deze kon weleens als antene gaan dienen Frown. Ik heb helemaal GEEN usb- schijf er aan hangen.
Maar het kan ook zijn dat het te druk is op de kanalen.

Dit zijn voor mij geen antwoorden!!
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
tubejack
Gewoon de WiFi uitzetten en een 1750E als AP in de buurt van je draagbare spullen, dat werkt hier nog het beste. Voordeel is ook dat je het zendvermogen lekker laag kunt zetten. Of overstappen naar professioneel WiFi spul van Ubiquiti.
 
Gondelier

Quote

tubejack schreef:

Gewoon de WiFi uitzetten en een 1750E als AP in de buurt van je draagbare spullen, dat werkt hier nog het beste. Voordeel is ook dat je het zendvermogen lekker laag kunt zetten. Of overstappen naar professioneel WiFi spul van Ubiquiti.


@tubejack
Bij mij staat op de 1e etage de FB,
1 utp 6 naar beneden, begane grond, naar 1750E als ap.
1 1750E draadloos beneden, begane grond in de schuur.
Totaal geen WiFi.

Ik heb vandaag de FritzBox opnieuw geconfigureerd en alles loopt weer als een trein.

Het gaat mij om de werkwijze van AVM.
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
tubejack

Quote

Gondelier schreef:
Het gaat mij om de werkwijze van AVM.


Tja ik heb al een aantal keer gemaild met AVM, aardige mensen daar. Mogelijk dat een andere helpdesk je ook niet beter had kunnen helpen. Ik in ieder geval niet. Het zijn bekende problemen, tenminste als je de nieuwsserver van XS4ALL volgt. Maar vertel, heb je pairbonding nodig? En welke software versie draai je nu?
 
Steentje

Quote

Gondelier schreef:

[quote]Roger schreef:

De productie van Fritz!OS 7 verloopt nog steeds moeizaam. Vorige week waren er geen releases, deze week zagen 2 images het daglicht:
  • 4040 (7.00, Duitsland, internationaal) [re-release: build 60139 dd. 2018/08/03; op 2018/08/08 was mogelijk een verkeerd image gepubliceerd]
  • 7490 (7.01, Duitsland)
Tussen de eerste Fritz!OS 7 releases van op 24 juli en nu is kennelijk al zoveel veranderd (bug fixes), dat de versie nu 7.01 is. Dit betekent dat in eerder gepubliceerde images bugs zullen zitten die in de nieuwste images zijn verholpen. Te verwachten valt dat AVM reeds uitgebrachte images op enig moment van een update zal voorzien.

@Roger
Er zal toch binnenkort wel een update naar 7.0 en/of 7.01 komen voor de resterende boxen. Het moet een Internationale versie zijn, dat is toch niet alleen zoals in hun ogen, voor het kleine Nederland.

Voorlopig ben ik zelf een beetje klaar met AVM Duitsland. Als je de heren belt in Duitsland dat je met een echt WiFi probleem zit waar ik alles mee hebt uitgeprobeerd, vragen ze om een rapport van de Fritzbox te sturen, na 3 dagen kwam het antwoord dat ik de hardeschijf aan het usb moet verwijderen want deze kon weleens als antene gaan dienen Frown. Ik heb helemaal GEEN usb- schijf er aan hangen.
Maar het kan ook zijn dat het te druk is op de kanalen.

Dit zijn voor mij geen antwoorden!!



Ik had gezien dat er momenteel inderdaad een Duitse versie beschikbaar is. Het is niet mogelijk om die op mijn eigen FritzBox te zetten? Aangezien het de Duitse versie is en ik waarschijnlijk een internationale nodig heb?
 
Roger

Quote

Gondelier schreef:
Er zal toch binnenkort wel een update naar 7.0 en/of 7.01 komen voor de resterende boxen. Het moet een Internationale versie zijn, dat is toch niet alleen zoals in hun ogen, voor het kleine Nederland.
Binnenkort: je zou zo bij AVM aan de slag kunnen ROFL Als iemand vraagt wanneer 7.x voor een bepaald model komt, dan komen er alleen ontwijkende antwoorden: bald, in Kürze, zeitnah, Bitte noch ein wenig gedulden.

Realiteit/probleem is dat AVM er gewoon niet in slaagt om Fritz!OS 7 tegelijk uit te brengen voor alle modellen. Andere gerenommeerde bedrijven hebben dat beter voor elkaar: Apple (OK, heel wat groter), Synology (ongeveer even groot), Mikrotik (een stuk kleiner) en vast nog heel wat andere. Dat is toch vooral een kwestie van organisatie. Als je dat niet onder controle hebt, wordt niet alleen het onderhouden van firmwares voor een groep producten een dure grap. Ook zullen eindproducten relatief veel fouten bevatten (met elk product weer andere fouten) en ga je dat merken bij het afvoerputje: de klantenservice.

Quote

Voorlopig ben ik zelf een beetje klaar met AVM Duitsland. Als je de heren belt in Duitsland dat je met een echt WiFi probleem zit waar ik alles mee hebt uitgeprobeerd, vragen ze om een rapport van de Fritzbox te sturen, na 3 dagen kwam het antwoord dat ik de hardeschijf aan het usb moet verwijderen want deze kon weleens als antene gaan dienen Frown. Ik heb helemaal GEEN usb- schijf er aan hangen. Maar het kan ook zijn dat het te druk is op de kanalen. Dit zijn voor mij geen antwoorden!!
Support data genereren is een welbekende Pavlovreactie van AVM Support. Dan kunnen ze de case intern doorzetten en zijn ze er weer even van af (als een case te lang in jouw bakje blijft liggen, krijg je strafpunten). Bij software bugs kun je als klantenservice ook weinig (hooguit een workaround bieden). Je wilt de klant helpen, maar kunt dat feitelijk niet. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn. De laatste keren dat ik met AVM Support te maken had, was het stijgende irritatieniveau aldaar dan ook duidelijk merkbaar.

Quote

Het gaat mij om de werkwijze van AVM.
Inderdaad: vaag zijn over welke modellen Fritz!OS 7 krijgen (in het begin, inmiddels is dat duidelijk), problemen eerst oplossen en daarna weer terug laten komen (b.v. de ruisstormen bij DECT), het normaal vinden dat bestaande functies worden vernacheld als nieuwe worden toegevoegd, eerst wel bèta's voor de internationale editie van de 7490 uitbrengen en dan plotseling niet meer, digitale handtekening vergeten bij sommige recovery images, etc., etc., etc. Whip
Gewijzigd door Roger op 15 september 2018, 10:03
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger

Quote

Steentje schreef:
Ik had gezien dat er momenteel inderdaad een Duitse versie beschikbaar is. Het is niet mogelijk om die op mijn eigen FritzBox te zetten? Aangezien het de Duitse versie is en ik waarschijnlijk een internationale nodig heb?
Ik weet niet of je blij zou zijn met de Duitse 7490 firmware. In de internationale versie zit speciale functionaliteit voor XS4ALL (o.a. ondersteuning voor TV). In de Duitse versie zit dat niet.

Standaard kun je geen Duitse firmware installeren op een internationale 7490 en omgekeerd. Dat heeft te maken met branding. Een Duitse retail 7490 heeft als branding avm, een internationale avme. Het Duitse image is alleen geschikt voor de brandings avm en 1und1. Voor avme heb je de internationale firmware nodig.

Het is bij de 7490 mogelijk om de branding te wijzigen. Maar als dat fout gaat, wordt je 7490 mogelijk een dure presse-papier. Ik kan je deze weg niet aanraden. De internationale release voor de 7490 komt denk ik binnen enkele weken. Bitte noch ein wenig gedulden, zou AVM zeggen.
Gewijzigd door Roger op 15 september 2018, 09:26
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
tubejack
Inderdaad Roger, Synology, top bedrijf, lange support op de hardware, goede helpdesk. Als er een nieuwe DMS software versie dan is die er gelijk voor alle courante modellen. Uit mijn hoofd maximaal 6 jaar oud, maar ook daarna zijn er nog veiligheid updates. Maar zover laat ik het nooit komen, over 3 ... 4 jaar schrijf ik ze af.

Synology doet écht aan klantenbinding 18oktober ga ik weer naar het jaarlijkse event https://event.synology.com/nl-nl/Syno...ology_2019 De volgende NAS(en) worden weer Synology. AVM zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Apple idem, ondanks dat ik meer een fan ben van Linux, (maar ja ik kreeg een iMac....). Ok duurder, maar jarenlang support. Zelfs de 1e Beta's zijn vaak al bruikbaar. Ik draai al een paar maanden met de laatste beta zonder problemen. Top Smile
Gewijzigd door tubejack op 15 september 2018, 10:10
 
Gondelier

Quote

Roger schreef:

[quote]Gondelier schreef:
Er zal toch binnenkort wel een update naar 7.0 en/of 7.01 komen voor de resterende boxen. Het moet een Internationale versie zijn, dat is toch niet alleen zoals in hun ogen, voor het kleine Nederland.
Binnenkort: je zou zo bij AVM aan de slag kunnen ROFL Als iemand vraagt wanneer 7.x voor een bepaald model komt, dan komen er alleen ontwijkende antwoorden: bald, in Kürze, zeitnah, Bitte noch ein wenig gedulden.

@Roger
@tubejack
Nou ........geen gek idee Roger om bij AVM aan de slag te gaan ROFL maar dan alleen als jij en tubejack meegaan. Wordt het toch nog gezellig Thumbs Up
***********************************
1 x FB 7590 (7.56) Master, 1 x FB 7590 (7.56) als Repeater, 2 x Repeater 2400 (7.56), 1 x Fritz!Fon C5 (02.04.88), 7 x Fritz!Dect 200 (4.16), 1 x Fritz!Dect 400 (4.90), FRITZ!WLAN Stick AC 860.
 
tubejack
Het zou denk ik goed zijn, als er meer concurrentie komt. Of als XS4ALL b.v. ook een router aanbied of kan aanbevelen van een ander merk b.v. Draytek die m.i. al jaren spullen van een goede kwaliteit maakt.

Helaas is het aantal merken dat een enigszins betaalbaar pairbonded modem in het programma heeft heel beperkt. Voorzover ik weet alleen Zyxel, dat een modem/router vdsl bonding heeft de SBG3500-N. Echter dit modem is m.i. al weer een tijdje op de markt. En hoe toekomst vast dit type is nu hier en daar al Vplus uitgerold is heb ik niet uitgezocht.

Qua hardware zijn de VDSL chips in b.v. de 7581 of 7590 zeer vooruitstrevend Of althans dat zouden ze kunnen zijn want alle nieuwe VDSL technieken worden al ondersteund. Voorzover ik weet heeft geen enkele fabrikant modems/routers dergelijke hardware, voor een redelijke prijs.

Even los van OS7, waar staan we nu? Ik denk dat met 06.85 al dan niet met de laatste patch voor telefonie. Je een stabiel modem hebt voor VDSL, VVDSL en Vplus. Wifi is niet heel goed en afhankelijk van waar de 7581 staat. Meestal in een ongunstige plaats in de meterkast. Maar dat is op te lossen met een aantal losse WiFi AP stations. Dan Mesh, dat is leuk als het zou werken, maar hoe belangrijk is dat nu? Ik heb veel liever een stabiele VDSL verbinding en juist daarin vind ik de 7581, zeer goed. Althans hier werkt het als een zonnetje.

Ik wacht nog heel even een nieuwe versie af, komt die niet, dan los ik het zelf wel op. Er zijn nog zoveel mogelijkheden ook een router achter de 7581 kan prima werken.Bye-happy
Gewijzigd door tubejack op 15 september 2018, 11:42
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!OS 7', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie