obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FB 7590 verbindt niet vglns profiel 35b
roymarja
Als Workaround voor de teleurstellende telefoonaudio, de 7590 inmiddels als IP client achter de 7581 geplaatst.
Werkt goed alhoewel het een extra stroomverbruiker is.
À propos stroomverbruik: die van de 7590 (OS 7.01) ligt beduidend onder die van de 7581..!
Nu maar wachten op de aangekondigde aanpassing in de wijkkast zodat de 7581 definitief naar zolder mag

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
 
roymarja
B.t.w.: DECT lijkt compleet probleemloos te werken!
 
beek3069
Afgelopen periode niet veel gerageerd.
Heb zelf maar eens een onderzoek gedaan.
Bevindingen heb ik een een brief aan AVM én de Helpdesk zakelijk gestuurd.
Inhoud is alsvolgt:


Internetsnelheid 7590
Of de interpretatie waarom aangeboden snelheid niet gehaald wordt.

Begin oktober 2018 heb ik mijn XS4ALL-abonnement gewijzigd naar plus.
Het maximaal haalbare op mij aansluiting met koper.
Voor dit abonnement geldt een internetsnelheid down/up van 200/20Mbit.
Gelijktijdig heb ik elders ook de Fritz!Box 7590 aangeschaft.
Vanwege de beste specificaties (…) volgens de AVM productvergelijking maar ook de NL-interface.

Vreemd genoeg blijkt de combinatie XS4ALL/7590 niet optimaal te functioneren.
Als de 7590 op het ISRA-punt aangesloten is, werkt het modem slechts met een download-snelheid van circa 120 Mbit.

Daarover is reeds veelvuldig contact geweest met de XS4ALL helpdesk, is een van hun monteurs langs geweest om de aansluitkabel te vervangen én heeft een KPN-monteur het ISRA-punt gecontroleerd op internetsnelheid met als resultaat een waarde van >200Mbit.
Uiteindelijk blijkt dat alle inspanningen niet tot gevolg hebben dat de internetsnelheid voor downloaden met de 7590 toeneemt tot de snelheid genoemd in het abonnement (200Mbit) zoals afbeelding 7590 – DSL overview.jpg laat zien.

In overleg met de helpdesk uiteindelijk XS4ALL’s standaard geleverde Fritz!Box 7581 aangesloten.
Dit modem komt wél tot de abonnementssnelheid van 200Mbit voor downloaden en overschrijdt het zelfs ruimschoots, afbeelding 7581 – DSL overview.jpg maakt dat duidelijk.

Hieruit is vast te stellen dat DSL-centrale en fysieke verbinding prima in staat zijn om de snelheid van 200Mbit te leveren.
Voorts dat zowel 7590 als 7581 verbinden op basis van VDSL2 op standaard ITU G.993.5.
Tot zover de gelijkenissen.

Verschillen die opvallen zijn, dat bij de 7590 maar 1 lijn (DSL) zichtbaar is en bij de 7581 2 lijnen (DSL + training).
Ook zijn er daarbij verschillende profielen, 17a voor 7590 tegenover 35b voor 7581.
Profielen die worden opgebouwd door de in iedere Fritz!Box aanwezige DSL-softwareversie en de data-doorvoer bepalen.
Het profiel 17a kent een maximale doorvoersnelheid van maar 100Mbit.

Softwareversie 1.180.129.51 (7590) staat hier tegenover een versie A2pvfbH043g.d26p (7581).
Met die softwareversies komen we mijns inziens tot de kern van het probleem.
FB 7581 heeft een voor de XS4ALL/KPN-omgeving geschreven programma/versie de 7590 daarentegen niet.

Principiële vraag aan AVM is derhalve wanneer de software-update wordt aangeboden die binnen de KPN/XS4ALL-omgeving Fritz!Box 7590 kan laten voldoen aan al zijn opgesomde specificaties in de productspecificaties, waaronder profiel 35b.

Geen inzicht heb ik in de interne hardware van de modems en daarmee kan ik niet vaststellen of hier ook nog een basis ligt voor de verschillen.

Dit bericht heb ik tevens gestuurd aan de Helpdesk zakelijk van XS4ALL.

Met belangstelling kijk ik uit naar een/uw reactie,



Nu maar afwachten of een reactie komt of beter nog, een oplossing.
beek3069 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
beek3069
Update op eerdere bericht.

Vanmorgen de supportfile van mijn 7590 ook opgestuurd naar AVM.
Zojuist krijg ik bericht dat mijn 'probleem' geanalyseerd gaat worden met het verzoek te wachten met reageren tot AVM zelf zal/gaat reageren. . .

Ben benieuwd.
 
roymarja
Gefundeerd verhaal @beek3069!
Uw bevindingen komen voor 100% overeen met die van mij.......
Ik vrees dat de zogenaamde AVM analyse een wassen neus is; als blauwdruk kan mijn foutenrapport dienen.
Duidelijk geval van kastje muur.

In mijn beleving is het totaal onbegrijpelijk dat AVM de 7590 nog steeds als Vplus-fähig aanprijst en zodoende aspirant- kopers op het verkeerde been zet.
 
beek3069
De allereerste reactie van AVM was ook letterlijk 'de oorzaken van het probleem dat je ons hebt beschreven zijn ons tot nu toe niet bekend'.

Onvoorstelbaar Shock als zelfs in Duitsland threads zijn over dezelfde problematiek.
Dan zit je als organisatie of te slapen of ze hebben inmiddels al de arrogante trekken van de grote organisaties.

Vooralsnog ga ik er maar van uit dat ze met een oplossing komen.
Gewijzigd door beek3069 op 06 november 2018, 12:43
 
beek3069
Zojuist een bericht ontvangen van AVM.

Naar aanleiding van mijn analyse is er intern overleg gevoerd met de ontwikkelingsafdeling.
Moet een aantal tests/controles uitvoeren en rapporten genereren met zowel 7590 als 7581.
Resultaten moet ik opsturen.
Wordt een klusje voor het komend weekeinde.

Lijkt het er toch op dat AVM mijn analyse serieus neemt Yeah
 
roymarja
Goedemorgen,

Of AVM u kennelijk nu wel serieus neemt? Nou dat valt nog te bezien.
Ik heb namelijk opnieuw contact met hen opgenomen en benadrukt dat mijn probleem niet op zich zelf staat.
Dit resulteerde zojuist eveneens in een verzoek uitgebreide DSL-gegevens te genereren.
Wat een toeval!

Natuurlijk blijf ik geïnteressereerd in een mogelijke workaround voor dit fenomeen maar ga er geen werk meer in steken.
Ik gebruik al Fritzjes sinds 2003 en heb het bedrijf successievelijk leren kennen.
Noemen we hun gebruikelijke handelswijze niet treffend "salamietactiek" ?

Ik geloof stellig dat onze provider van dienst hier iets te verwijten valt.
Verwijs graag naar mijn eerdere melding over een min of meer raadselachtig telefoontje van Xs4All in dezen.
 
roymarja
Toch nog even mijn vorige post toelichten....
Mijn motivatie m..b.t. de diverse Fritzboxjes is behoorlijk tanende. Altijd wat met die dingen in weerwil van wat de perfecte AVM-marketing ons tracht te doen geloven.

Bovendien zie ik mijn huidig VPlus-abo als een soort noodgreep daar Ziggo immense netwerkproblemen heeft in Purmerend.
Mochten die op enig moment verholpen zijn dan stap ik subiet weer over opp de kabel. (de consequentie de resterende abo-maanden af te kopen neem ik voor lief)
Laten we eerlijk zijn: de kabel biedt een veel beter toekomstperspectief dan de verouderde ADSL-techniek met al haar derivaten.
Daarnaast bbeoordeel ik de beeldkwaliteit van DVB-C hoger dan die van Itv.
Om maar niet spreken over het feit dat je nooit baas wordt over de (opgenomen) content
Gewijzigd door roymarja op 08 november 2018, 20:20
 
tubejack
In dit geval ligt het niet aan AVM. Bron: [url]https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/vplus-op-wbavula-komt-eraan.htm
[/url]
[....] Heeft u interesse in Vplus, dan is wel van belang dat uw modem de juiste chipset heeft die dit ondersteunt.

Ondanks dat meerdere chipsets Vplus ondersteunen is nu gebleken dat een Broadcom-chipset die 35MHz ondersteunt momenteel optimaal werkt. In de toekomst verwachten we ook meerdere chipsets te kunnen ondersteunen maar voor de komende periode dient u vooralsnog gebruik te maken van modems met Broadcom chipsets. Dit is ook aangepast in de CPE aansluitvoorwaarden in Annex 2 bij de Raamovereenkomst WBA. [....]

Met andere woorden: Blijkbaar is de techniek rond VPlus nog erg nieuw. Als je vandaag een nieuw modem koopt die geen DSL chips van Broadcom heeft. Dan loop je het risico loopt dat het niet werkt. Totdat KPN meerdere chipsets getest heeft en de software op haar DSLAM's geüpgraded heeft. Gewoon een 7581 gebruiken.

P.s. dit soort info is gewoon openbaar en voor iedereen toegankelijk Bye-happy
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FB 7590 verbindt niet vglns profiel 35b', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Snelheid WAN-poort 7590 Fritzbox : 7 08 jul 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Tips voor Fritzbox 7590 en en de Repeater 2400 Fritzbox : 2 07 okt 2021
FB7581 Parental control werkt niet naar behoren Instelling problemen : 12 29 sep 2021
Advertentie