obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
wifi devices kiezen 'verkeerde' access point
jcovett
Situatie:
vrijstaand huis met 3 Netatmo Presence buitencameras (hebben alleen wifi). Fritzbox 5490 in meterkast bij voordeur. Achter in het huis Fritz 1750E repeater en buiten op terras achterzijde een Fritz 1200 repeater. Ingesteld als mesh en zo weergegeven op de meshmaster pagina (de 5490 router).
De 1750E fungeert als wifi bridge op de meshmaster, de 1200 is als lan-bridge verbonden met de 1750E. Ik kan geen kabel trekken tussen de fritzbox en de 1750E repeater.

Afstand meshmaster - 1750E ongeveer 12 meter, diverse muren. Afstand meshmaster - 1200 ongeveer 17 meter, diverse muren plus buitenmuur. Afstand 1750E - 1200 ongeveer 5 meter, 1 binnenmuur + 1 buitenmuur.
Camera1 hangt dicht bij de meshmaster. Camera 2 hangt op 1 meter van de 1200 repeater, camera 3 op 8 meter van de 1200. Camera's 2 en 3 hangen beiden ongeveer 5 meter verder van de 1750E repeater dan hun afstand van de 1200. Voor de goede orde beide cameras hangen dus het dichtst en met de minste muren ertussen (hooguit 1) bij de 1200 repeater die in mesh werkt.

Probleem:
Zwakke wifiverbindingen met camera's 2 en 3. Dit constateer ik door haperend beeld en een lage signaalsterkte volgens de app van de cameras.

Bevindingen:
ik kan inloggen op alle mesh devices dus ze zijn bereikbaar. Op alle mesh devices heb ik gezien dat mijn telefoon en smartwatch kunnen verbinden, dus ze functioneren ook. Het vreemde is dat de access point van de 1200 meestal geen verbindingen legt met camera's 2 en 3. Camera 2 hangt op 1 meter afstand en voor camera 3 is het accesspoint van de 1200 ook het dichtstbij. In het overzicht op de meshmaster zie ik dat ze verbinden met de 1750E of zelfs met de meshmaster, helemaal aan de andere kant van het huis.

Vraag:
Hoe komt dit schijnbaar onlogische gedrag en kan ik ervoor zorgen dat de camera's verbinden met het AP dat het dichtste in hun buurt is? Ze doen het namelijk heel soms wel, en dan zie ik de verbinding verbeteren.

Wat ik al geprobeerd heb:
- camera's en repeaters herstarten
- wifisignaalsterkte varieren (100% 50% 25%)
- vinkje Optimize for Live TV op de 1750E uitschakelen
- DHCP lease verkorten
- gewoon afwachten

Alvast dank voor enige tips.
 
Gieter
Ik zie ook soms, dat mijn printer die minder dan een meter van de 1750E hangt verbinding maakt met een AP op een hele andere plek in mijn huis.
Maar het printen gaat probleemloos.

Bij filters de prioriteit van de camera's verhogen.

De 1200 uit de mesh halen en die een eigen ssid geven.
Dan kun je de camera's dwingen de 1200 te gebruiken.

Een ticket openen bij AVM
Wellicht hebben ze daar nog een beter idee. Cool
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'wifi devices kiezen 'verkeerde' access point', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!box 7590 en 7583 WIFI problemen WiFi : 10 05 jun 2021
extra super wifi punten Installatie problemen : 7 17 mrt 2021
Hoge ping via WiFi met 7590 WiFi : 3 22 dec 2020
FRITZ BOX 7581 geen/slechte wifi: Macbook Air ''13 early 2014 Snelheid : 63 30 mrt 2020
is het mogelijk om het wifi signaal kleiner te maken? Fritzbox : 2 07 dec 2019
Advertentie