obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
(cache) geheugen van 7581 loopt vol?
roymarja
Herhaaldelijk meegemaakt: internet wordt eerst stroperig en valt daarna steeds weg.
Internettelefonie zo goed als als onmogelijk: uitgaande audio is wél hoorbaar, binnenkomende daarentegen hakkelend.

Helpdesk doet het af als een "vollopend" geheugen van de 7581 en de remedie even simpel als doeltreffend is de modem even van de stroom te halen.
Is dit een bekend probleem bij Vplus of mogelijk een nieuwe bug van de plastieken rakker?

Internetverkeer is hier overigens niet bepaald spannend; er loopt Cat6 kabel door het hele huis en er is geen sprake van zware downloads zoals Torrents.
Hebben hier meer gebruikers last van?
Voor mij was het i.i.g. de aanleiding om meteen de Asus DSL-AC86VG te bestellen, ziet er niet uit maar dat moet dan maar.
Leve de zichttermijn, best spannend..!
 
pe0mot

Quote

roymarja schreef:

Herhaaldelijk meegemaakt: internet wordt eerst stroperig en valt daarna steeds weg.
Internettelefonie zo goed als als onmogelijk: uitgaande audio is wél hoorbaar, binnenkomende daarentegen hakkelend.
Helpdesk doet het af als een "vollopend" geheugen van de 7581 en de remedie even simpel als doeltreffend is de modem even van de stroom te halen.


Bij System Energymonitor statistics kun je zien of het geheugen langzaam volloopt.
Hier is er geen probleem.
Heb je versie 7.01 al geplaatst?
 
roymarja
Bedankt voor je reactie!
Ja, 7.01 is ingeladen.
Fenomeen trad na mijn melding nog slechts een keer op.
Zal je tip graag opvolgen....

n.b: hoera het is weer weekeinde dus weer genieten van expeditie Grunning
maar dan wel graag met Ronald Niemeier en Petra!
 
pe0mot

Quote

roymarja schreef:

Bedankt voor je reactie!
Ja, 7.01 is ingeladen.
Fenomeen trad na mijn melding nog slechts een keer op.
Zal je tip graag opvolgen....

n.b: hoera het is weer weekeinde dus weer genieten van expeditie Grunning
maar dan wel graag met Ronald Niemeier en Petra!


Fritz 7581 is niet echt stabiel. Heb hier regelmatig problemen met DHCP, d.w.z. wel 75mbit/s DSL maar geen IP (4 en 6) van XS4ALL. Iets heel anders maar met zelfde effect.
Account omschakelen naar Telfort, daarna weer naar XS4ALL en dan rebooten. Had helpdesk een keer aan de lijn en die snapte het ook niet ("krijg geen dhcp binnen"). Klinkt als een zwaar probleem in de Fritz.
Misschien moet ik een keer een complete reset doen, maar niet zo'n zin in alles weer te configureren.
Succes met Noord kijken Smile
 
Roger

Quote

roymarja schreef:
Herhaaldelijk meegemaakt: internet wordt eerst stroperig en valt daarna steeds weg.
Internettelefonie zo goed als als onmogelijk: uitgaande audio is wél hoorbaar, binnenkomende daarentegen hakkelend.

Helpdesk doet het af als een "vollopend" geheugen van de 7581 en de remedie even simpel als doeltreffend is de modem even van de stroom te halen.
Is dit een bekend probleem bij Vplus of mogelijk een nieuwe bug van de plastieken rakker?
Er zitten nog genoeg bugs in FRITZ!OS, maar vollopen van het geheugen heb ik nog nooit gezien. Het gebruik van een deel van het geheugen als cache is hoogstens aan de orde als je de 7581 als NAS gebruikt. Bij mijn 7581 (7.01, geen NAS) is het geheugengebruik (System -> Energy Monitor -> Statistics) absoluut stabiel op een kleine 60%. Als bij jou NAS uit staat, is het verhaal van de helpdesk wat mij betreft prietpraat. Dit klinkt eerder als een brakke DSL-lijn of congestie in het netwerk van XS4ALL.

Zo te zien (postcode) ben je aangesloten op een actieve straatkast bij jou in de straat. Dan zou je een strakke DSL-lijn moeten hebben met (vrijwel) geen errors (Internet -> DSL Information -> DSL) en een lijnlengte (zelfde scherm) van hooguit 200 m. Bij een brakke DSL-lijn zou je flink oplopende error counters moeten zien en zal het verschijnsel in het algemeen alleen maar erger worden. Congestie komt en gaat. De diagnose is vaak lastig. Wat ook nog mogelijk is, is dat NAT-tabellen in de 7581 vollopen door een groot aantal verbindingen (dat kun je helaas nergens zien). Een oorzaak daarvan kan malware op een systeem in je eigen netwerk zijn. Dit is uiteraard allemaal koffiedik kijken en ik neem even aan dat je geen packet loss in je eigen netwerk hebt.

Als het probleem optreedt, kun je dan ook niet meer TV kijken? Als TV er geen last van heeft, dan kun je een brakke DSL-lijn gevoeglijk uitsluiten en is het probleem vrijwel zeker congestie bij XS4ALL.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
roymarja
Dank ook voor de reactie!
We hebben i.d.d. V+ en de afstand tot de kast bedraagt 80 mtr. (gek genoeg varieert dit soms een beetje, weersinvloeden?)
De verbinding is bijzonder strak. In de regel 0 fouten.
Wanneer de verstoring optreedt dan speelt de radio gewoon verder ( voor zover we niet naar Internetradio luisteren natuurlijk)
Gelijktijdige uitval tv niet meegemaakt maar we kijken eigenlijk weinig tv.
Gewijzigd door roymarja op 19 januari 2019, 23:56
 
roymarja
Afgelopen nacht was het weer raak.
Geen internet op mjjn tablet (aangesloten op ethernetadapter) en ook onze IP telefoon lag er uit.

Na ca. 10 min. was de verbinding uit zich zelf weer terug.
Tijd genoeg dus om e.e.a. te inspecteren.

1. de radio bleef gewoon verder spelen
2. LED' s van de fritzie brandden
3. Event log toonde geen onderbrekingen en evenmin fouten
4. Opmerkelijk: de CPU belasting die 85% aangaf en dat zonder gebruik van Wifi of Nas functie!

Zou de box vanwege Vplus soms constant op zijn tenen lopen?

Overigens heeft een van mijn buren met de verguisde V10 nooit ergens last van. (0 fouten en zeker geen onderbrekingen.
Zijn upload is met 33 Mbit netto zelfs nog iets hoger dan die van mij
Misschien is dat ding zo slecht nog niet en hoeven we niet zo bang te zijn voor de toekomst?!?
 
pe0mot
De 7581 is zeker niet heilig (o.a. DHCP reverse DNS fouten), maar dit soort vastlopers nee.
Hier wel met bonding en 74mbit/s.
Ook hier ook CPU 85% en overall 22%, dus geen reden tot zorg. Ik zie in de grafiek dat er historisch geen uitschieters zijn.
Bedoel je met vplus dat G.INP of G.Vector aan staat in je Internet DSL DSL pagina?
 
roymarja
Moi en bedankt voor je reactie!
Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag.Even uit het hoofd: G993 en profiel 35b hier.
Komt overeen met 200/30 Mbit netto
Is dit wat je bedoelt?
 
pe0mot
Snelle reactie Smile
je noemde g993 en v+, maar dat zegt me niks als ik naar de Fritz pagina's kijk.
Als je naar instellingen gaat, dan Internet, dan DSL, kun je in het tweede tabblad de technische spec's zien.
1 Staan G.INP en G.Vector op off, staat Profile op 17a, staat Carrier op B43?

Als je naar Instellingen gaat, dan energy en dan tabblad statistics:
2 zie je RAM of CPU soms oplopen of is het constant rondom je probleem moment
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '(cache) geheugen van 7581 loopt vol?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Fritz!box 7581 en fritz dect 500 lamp Domotica : 7 20 apr 2021
7581 naar 7583 Fritzbox : 2 04 okt 2020
7581 en airport extreme/time capsule Fritzbox : 1 22 sep 2020
Advertentie