obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen telefoonverbinding, meld alles hier.
 Onderwerp afdrukken
Soms niet bereikbaar via VOIP
Vincent
Allen,

Sinds een half jaar (ongeveer) komt het zo nu en dan voor dat we niet bereikbaar zijn via VOIP. Als je ons dan belt, krijg je een stem die zegt dat we niet bereikbaar zijn. Op dat moment werkt de internetverbinding wel en kun je gewoon uitgaand bellen. Het maakt niet uit of je van vast of mobiel naar ons belt.

Het probleem kan opgelost worden door de router te rebooten (nieuwe SIP-registratie), maar het lost zichzelf ook op als je lang genoeg wacht.

Zijn er meer die dit probleem herkennen ? Het heeft lange tijd perfect gewerkt maar we beginnen er een beetje moe van te worden nu het elke week wel een keer optreedt.

Groeten,

Vincent
 
Le Grande
Goedendag Vincent, het probleem wat u hier neerzet, herkennen wij ook.
Als ik de logboeken erop na sla, augustus: 10x

Modem reset of heel lang wachten, ik weet het, allemaal mogelijk.
Mijn wederhelft wordt er ook moe van, ik wat minder, bel bijna nooit.

Hierover met de helpdesk over geschreven en zij denken dat de fon poorten defect zijn.
Ik denk het zelf niet, want ze doen het daarna weer hartstikke goed.
Ze willen mij wel adviseren een nieuwe modem van Frits! aan te schaffen via Xs4all (1 jaars contract).
En zo gaat het al jaren.....
 
Vincent
Het lijkt erop dat de SIP-centrale soms "vergeet" dat we geregistreerd zijn, waardoor inkomende gesprekken niet doorgerouteerd kunnen worden. Er zijn minder controles op uitgaand bellen, wat ook wel logisch is.

Tja, dat ze een nieuw modem willen verkopen klinkt erg bekend. We hebben ook een ander probleem wat helaas ook de laatste maanden de kop op steekt. De downloadsnelheid gaat dan enorm fluctueren, is heel goed te zien op www.speedtest.net. Normaal is de grafiek mooi stabiel. Als het probleem er is, haal ik vanaf de XS4All-FTP maar 100 KB/s. Alles al getest, modem geeft geen errors en werkelijk alles aan onze kant lijkt in orde. Ik heb sterk het vermoeden dat de oorzaak ná het modem zit maar ja, de helpdesk zegt dat alles goed is. Sinds zondagochtend is de snelheid weer in orde.

Ik heb eigenlijk alles getest wat mogelijk was, behalve het modem vervangen. Dat zagen ze ook wel in dus kreeg ik de optie om een jaar te verlengen in ruil voor een nieuw modem.

Het modem is een stokoude Zyxel 651R-31 van ons vorige Demon-abonnement (Zyxel 2602 defect door blikseminslag jaren geleden). Werkt nog perfect naar mijn mening.

Ik vermoedde dat de af en toe trage lijn verband hield met de telefonieproblemen, maar het lijkt toch wel los te staan. Wel is de kwaliteit van een telefoongesprek bedroevend bij een lijn die z'n snelheid niet haalt.

Het is een patstelling: ik ga echt geen nieuw modem kopen om te kijken of daar toevallig het probleem zit en zij gaan het niet verder onderzoeken als ik dat niet doe...

Spijtig dat het zo loopt, we zijn als sinds 2003 ofzo klant bij XS4All (eerst Demon), en alles heeft altijd uitstekend gefunctioneerd tot 2012.
 
Le Grande
Dat is ook mijn idee, ik koop of schaf ook geen modem aan.
Dat van die downloadsnelheid, heb ik nog niet gemeten op het moment suprême.
Zal ik zeker doen en zal daarvan mijn bevindingen hier neerzetten.
Over de geluidskwaliteit heb ik alleen iets positiefs te melden, die is altijd goed.
Heb even gekeken in mijn archieven, zie dat ik sinds begin 2006 bij Xs4all ben.
Ik geloof dat de problemen ergens na 2009 begonnen, toen had ik dus voip.
 
d0t

Quote

Le Grande schreef:

Dat is ook mijn idee, ik koop of schaf ook geen modem aan.
Dat van die downloadsnelheid, heb ik nog niet gemeten op het moment suprême.
Zal ik zeker doen en zal daarvan mijn bevindingen hier neerzetten.
Over de geluidskwaliteit heb ik alleen iets positiefs te melden, die is altijd goed.
Heb even gekeken in mijn archieven, zie dat ik sinds begin 2006 bij Xs4all ben.
Ik geloof dat de problemen ergens na 2009 begonnen, toen had ik dus voip.


Heb je een Fritzbox 7170?
 
Le Grande
Waarom vraag je dat (over die Fritzbox)?
Deze informatie heb ik al vermeld.
 
Vincent

Quote

pixel schreef:

Dit probleem herken ik ook, de log laat inderdaad zien dat het nummer regelmatig (6x sinds eind juni) niet geregistreerd is. De laatste keer duurde dit zelfs meerder dagen. De fouten die ik in de logging zie zijn meestal 403, 500 en timeouts. De helpdesk komt niet verder dan het nummer te verwijderen en opnieuw op te voeren in de Fritz!Box, wat natuurlijk geen oplossing is.

Met mijn voipbuster nummer heb ik deze problemen nooit en moet de oorzaak m.i. toch echt bij xs4all gezocht worden. Inmiddels heb ik vorige maand mijn nummer laten porteren van xs4all naar budgetphone, tot nu toe geen problemen meer ondervonden.


Hmm, 403- en 500-errors (Forbidden en Internal server error) zijn niet best, die hoor je nooit te zien, evanals de timeouts... Ik ben met je eens dat deze foutmeldingen echt wel XS4All als oorzaak hebben.

Een beetje inside info: ik weet dat toen providers een jaar of 6 geleden begonnen met de grootschalige uitrol van VOIP-diensten, de VOIP-infrastructuur niet was opgewassen tegen de vraag. Ook haalde apparatuur niet de beloofde capaciteit met alle gevolgen van dien. Ik vermoed, maar ik kan dat niet bevestigen natuurlijk, dat dit nu weer aan de gang is. VOIP is zó populair tegenwoordig.

Automatisch samengevoegd met vorige post op: september 06 2012 16:15:04:

Quote

Le Grande schreef:

Dat is ook mijn idee, ik koop of schaf ook geen modem aan.
Dat van die downloadsnelheid, heb ik nog niet gemeten op het moment suprême.
Zal ik zeker doen en zal daarvan mijn bevindingen hier neerzetten.
Over de geluidskwaliteit heb ik alleen iets positiefs te melden, die is altijd goed.
Heb even gekeken in mijn archieven, zie dat ik sinds begin 2006 bij Xs4all ben.
Ik geloof dat de problemen ergens na 2009 begonnen, toen had ik dus voip.


De laatste dagen is er niks aan te merken op de snelheid en stabiliteit van de lijn (gelukkig maar, maar het wordt zo lastiger om er een vinger achter te krijgen).

Bij ons is de geluidskwaliteit goed tenzij de lijn aan het fluctureren is, dan hoor je tikken en gekraak.
Gewijzigd door Vincent op 06 september 2012, 16:15
 
swampcat
Me dunkt als ik een IBM voip/voice server kan inrichten en programmeren dat ik wel enige kennis van zaken hebt.
Mijn andere Voip provider belt mij voor 'advies' bij configuratie problemen.

In het kort:
Deze problemen worden binnenkort niet opgelost als XS4All de kern van het probleem niet onderkent en met de voip provider om tafel gaan zitten.
- De treshhold tussen 'legale toestel aanmelding' of 'hack-attack'.
- Het verliezen van de 'status' van de aangemelde clients
- Verbinding/Aantal lijnen naar buitenland vast

Maar bij XS4All gaat de helpdesk de 'flow-list' af om je probleem op te lossen.
Deze is niet meer wat het geweest is.

Bekende oplossingen van de helpdesk:

Standaard
1: Fritzbox: volledige resetten modem.
2: XS4All probeert het nummer bij hun intern en dat werkt.
Let wel zij zitten op een ander segment rechtstreeks getunneld (VPN) op de voip server in Parijs (wel Franse server in ieder geval)

Reden uitval lijnen:
- Niet opgebeld kunnen worden:
Na ongeveer 5 minuten raakt XS4All aan de server zijde de 'lease' kwijt.
Als het toestel zicht opnieuw aanmeldt weet de server je toestel weer te vinden

- Uitval lijn(-registratie):
Als jou toestel de lijn kwijt is en/of als je gaat bellen gaat het dataverkeer richting de server omhoog. Gaat deze over een bepaalde waarde.....dan wordt de traffic door de server geblokkeerd!!! Je verliest je verbinding en kan niet meer aanmelden.
Oorzaak volgens mij: De voip server (of je modem) ziet je als hack/spam attack en blokkeert je.
Enige oplossing: verbreek de verbinding voor meer dan 10 minuten.

- Niet kunnen bellen vaste lijn buitenland:
Dit koste wat moeite. Maar soms zijn vaste lijnen buitenland niet bereikbaar. Je krijgt dan een bericht van een 'belgische voice respons' systeem. XS4All zegt dat het probleem bij jou zit.
Een klein vogeltje heeft mij verteld dat je deze melding krijgt als een provider te weinig lijnen heeft afgenomen en alle lijnen in gesprek zijn. Het probleem zit bij de VOIP provider die XS4All inhuurt.
Mobiele lijnen buitenland zijn namelijk wel bereikbaar.
Simpelweg: bellen nederland vast/mobiel en buitenland mobiel werkt. Buitenland vast werkt niet.

XS4All: Probleem bij klant. Als wij het hier op kantoor op een toestel instellen kunnen wij wel bellen.
Ikke: Sorry ik heb verbinding met de voipserver en kan bellen, alleen niet vast buitenland. Dat zit in de server.
(XS4All SDSL, Fritzbox)
Wie heeft gelijk: Oordeel zelf.


http://xs4all.voip.narkive.com/kWYkCPAZ/storing-voip
sip.xs4all.nl http://82.101.62.110 (B3G Telecom/Tiscali)

In het kort: VOIP van XS4All veroorzaakt bij diverse gebruikers problemen.
XS4All zal de problemen altijd op jou afschuiven met het verzoek je modem volledig te resetten en/of je voip toestel te resetten...en bij mij zelfs de server te formateren en opnieuw in te richten.

Noodmaatregel:
1: Modem of voip toestel voor minstens 10 minuten uitzetten
2: Aanmeldperiode moet 3600 zijn volgens XS4All. Je kan deze (tot de grens) terugbrengen naar 300-360.
Zodra het korter wordt gaat de XS4All voip server je blokkeren.
Let wel op. Dit lost niet het probleem op de je soms niet bereikbaar bent. De fritzbox en/of voip toestel die je gebruikt kan zich soms vaker proberen aan te melden als het niet lukt. En blijft proberen zicht te registreren. De server blijft je als 'attacker' zien en blijft je blokkeren. Resultaat is dat een her registratie dus nooit gaat lukken.

De reden voor deze timing: Langer, en je bent niet altijd bereikbaar. Korter, en de voip server blokkeert je.
Dus dit is de 'grens' tussen bereikbaar blijven en geblokkeerd worden.
3: Kies een protocol met minder bandbreedte (is dus ook iets slechter geluid)
 
Vincent
Swampcat,

Bijzonder inhoudelijke, interessante reactie en bovendien erg plausibel.

Gelukkig werkt VOIP de laatste weken bij ons weer goed (voor zover getest), maar nu is het probleem met de wisselende downloadsnelheid af en toe terug. Dat begint dan op een vrijdag en is op zondagavond weer weg. Heel apart, en de upstream is dan soms hoger dan de downstream.

Ze wijzen altijd naar het modem. Ik zeg nog liever m'n abonnement op dan dat ik een nieuw modem ga plaatsen "omdat de helpdesk dat voorstelt".
 
Le Grande
Ook van mijn zijde, interessante toelichting.
Verder, Vincent, uw probleem met de downloadsnelheid, is ook bij mij aan de orde!
VOIP werkt zoals het moet, alleen de download snelheid is dramatisch teruggelopen naar slechts 8.8Mb/s.
Terwijl ik voorheen 14,7Mb/s heb gehad.
Hierover met XS4ALL geschreven.
Lag ook waarschijnlijk weer aan mij: misschien te lange kabel (50 cm.) tussen Pc en modem of verouderde firmware (6.29.2), keer modem resetten....
Ook hier weer die modem, advies: misschien een andere leenmodem aanschaffen bij hun, met dito vast jaarcontract....
Wat is dit toch iedere keer!
Het werkte voorheen zoals het moet en ineens zijn er andere internet pakketten (basis en extra) en nou heb ik "Extra" met een flut download snelheid.
Dit probleem trad op begin oktober 2012.
Ik houd regelmatig snelheidstesten, om te zien wanneer ik weer de dupe ben.
Nu dus.Sad

Automatisch samengevoegd met vorige post op: oktober 16 2012 21:13:51:
Kpn vandaag over de vloer gehad, probleem is weer opgelost.
Heb weer een hogere downloadsnelheid.
Ikzelf heb er niks voor gedaan, wellicht hebben ze in de centrale, iets gedaan.
Hulde! Thumbs Up
Gewijzigd door Le Grande op 16 oktober 2012, 21:13
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Soms niet bereikbaar via VOIP', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
New service by KPN for XS4ALL VOIP Customers Eigen telefoon netwerk : 3 05 jun 2022
FB7581 Parental control werkt niet naar behoren Instelling problemen : 12 29 sep 2021
Using separate VOIP Device with DECT Capable Fritz!Box Eigen telefoon netwerk : 1 22 apr 2021
Gast profiel niet toegewezen? Fritzbox : 5 07 mrt 2021
Terugkijken niet beschikbaar TV Problemen : 3 28 jan 2021
Advertentie