obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
bart125
bij mij heeft de 7581 2 jaar zonder problemen gedraaid op een normale lijn
op pairbonding is het bagger.
de 5783 is nog slechter

ik heb een tijdje een 7590 gedraais die kan maar 1 aderpaar aan maar deed het op beide primma.

nu een 7369 draaien die gaat als een zonnetje

vandaag zou de straatkast een update krijgen maar dat is helaas weer een maand opgeschoven
 
t541hoo
Kan het zijn dat de 7581 7.12 (maar ook andere versies) na een koude start tbv de training zelf besluit om een aantal dagen 's nachts opnieuw op te starten. Dit is iig wat ik zelf meen waar te nemen. Op een gegeven moment is het herstarten voorbij. De remote toegang voor ISP en AVM heb ik uit staan.
 
Prutser

t541hoo schreef:

Kan het zijn dat de 7581 7.12 (maar ook andere versies) na een koude start tbv de training zelf besluit om een aantal dagen 's nachts opnieuw op te starten. Dit is iig wat ik zelf meen waar te nemen. Op een gegeven moment is het herstarten voorbij. De remote toegang voor ISP en AVM heb ik uit staan.


Dat is normaal gedrag vanuit de DSLAM's in de wijkkast / wijkcentrale, dat is om je aansluiting op de best mogelijke - stabiele - waarde in te regelen. Dat neemt inderdaad ook af in de tijd, op een gegeven moment om de 90 dagen dacht ik. Het mechanisme heet "DLM", Dynamic Line Management. Op de KPN Wholesale site kan je onder de WBA dienstverlening het e.e.a. terugvinden. Als je even zoekt (Google/Bing) op "KPN Wholesale DLM" vind je het e.e.a. terug. Consumentenlijnen zijn altijd van het low CRC (LC) level overigens, daar wordt voorkeur gegeven aan snelheid t.o.v. CRC errors omdat die ook in de IP laag worden opgelost als die voorkomen. De andere optie heet SC (Standard CRC) waar kwaliteit de voorkeur heeft boven snelheid. Denk daar aan pin-verbindingen in winkels ...
Gewijzigd door Prutser op 14 november 2019, 09:21
 
Roger

Prutser schreef:


Dat is normaal gedrag vanuit de DSLAM's in de wijkkast / wijkcentrale, dat is om je aansluiting op de best mogelijke - stabiele - waarde in te regelen. Dat neemt inderdaad ook af in de tijd, op een gegeven moment om de 90 dagen dacht ik. Het mechanisme heet "DLM", Dynamic Line Management.

In de straatkasten gebruikt KPN Seamless Rate Adaptation (SRA) i.p.v. DLM omdat ze daar vectoring inzetten en DLM niet compatibel is met vectoring. DLM wordt gebruikt bij DSL vanuit de wijkcentrale.

Vraag is daarom allereerst of op de lijn van t541hoo vectoring wordt gebruikt of niet (zie Internet -> DSL Information -> DSL). Als de lijn vectoring gebruikt, staat daar bv. G.Vector full. Een screenshot zou handig zijn i.v.m. de overige lijneigenschappen.

Het kortstondig verbreken van de verbinding door DLM zou overigens niet tot een herstart van het modem mogen leiden.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
t541hoo

Prutser schreef:

t541hoo post=10559

Kan het zijn dat de 7581 7.12 (maar ook andere versies) na een koude start tbv de training zelf besluit om een aantal dagen 's nachts opnieuw op te starten...
Dat is normaal gedrag vanuit de DSLAM's in de wijkkast / wijkcentrale, dat is om je aansluiting op de best mogelijke - stabiele - waarde in te regelen. ...
Kijk weer wat wijzer. Ik zie nu ook dat het geen herstart is alleen het opnieuw opbouwen van de DSL verbinding.
 
tubejack

Roger schreef:

zaza2002 post=10539

Ik heb mijn 7581 nog steeds op 7.01 staan en heb sinds 25 juli geen connectieproblemen gehad.

Als je geen last hebt van bugs in 7.01 en ook de nieuwe features in 7.12 niet nodig hebt (bv. nieuwe Meshfunctionaliteit i.c.m. een 1750E met 7.12), dan kun je beter bij 7.01 blijven. Die staat aan de DSL-kant als een huis.

Quote

Volgens mij maakt dit wederom duidelijk dat AVM vooral problemen heeft met software.

Mijn idee. Voor wat betreft dit specifieke geval: er zit nieuwere DSL-firmware in 7.12:
  • 7.01 => A2pvfbH043q.d26u
  • 7.12 => A2pvfbH045l.d27f

Daarnaast is er nog A2pvfbH045k.d27f geweest (in 07.08-67543 BETA). Of de DSL-firmware update de oorzaak is, valt uiteraard moeilijk te zeggen (er is veel meer gewijzigd in 7.12).


Even geprobeerd van 7.12 naar 7.01 Iets dat even enige voeten in de aarde had. Want de config van 7.12 kun je niet terug laden in 7.01. Gelukkig had ik nog een oudere export. Blijkbaar is er in de DSLAM ook het e.e.a. gebeurt. Voorheen piekte het modem naar 8...10Mbit upload. Nu gaat dat veel geleidelijker geleidelijk tot +/- 5...6Mbit en zakt terug naar 4,5.

Ik heb de 7369 weer terug gezet met een 1750E als WiFi accespoint. Dan werkt de iPhone 5S van mijn vrouw, ook goed.Bye-happy
 
RuudvanMunster
Afgelopen nacht een tamelijk grote upload gedaan (update DropBox). Gedurebnde deze tijd krijg ik diverse malen de melding:
Registration of Internet telephone number ([number]) failed.
Kennelijk kan de 7581 grotere upload niet aan. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Betreft 7581, Fritz!OS 7.12.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
tubejack

RuudvanMunster schreef:

Afgelopen nacht een tamelijk grote upload gedaan (update DropBox). Gedurebnde deze tijd krijg ik diverse malen de melding:
Registration of Internet telephone number ([number]) failed.
Kennelijk kan de 7581 grotere upload niet aan. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Betreft 7581, Fritz!OS 7.12.


Nog nooit Ruud en ik maak wel eens dikke back-ups. Lijkt me eerder iets van prioriteiten, dat telefonie altijd voorrang heeft op de rest van het verkeer. Dat kun je instellen, maar volgens mij staat dat standaard al goed. Het kan ook gewoon toeval zijn dat op dat moment de voip server problemen had.
 
Prutser

RuudvanMunster schreef:

Afgelopen nacht een tamelijk grote upload gedaan (update DropBox). Gedurebnde deze tijd krijg ik diverse malen de melding:
Registration of Internet telephone number ([number]) failed.
Kennelijk kan de 7581 grotere upload niet aan. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Betreft 7581, Fritz!OS 7.12.


Zelfde als TubeJack, ik upload elke nacht automatisch een paar GB naar mijn eigen externe cloud en deze melding heb ik nog nooit gezien en mijn telefonie zit niet bij XS4ALL maar elders, netwerktechnisch dus nog één stapje verder. Het zal - hoop ik - toeval zijn dat je voiceprovider even een uurtje aan het updaten was of zo.
 
RuudvanMunster

Prutser schreef:

RuudvanMunster post=10617

Afgelopen nacht een tamelijk grote upload gedaan (update DropBox). Gedurebnde deze tijd krijg ik diverse malen de melding:
Registration of Internet telephone number ([number]) failed.
Kennelijk kan de 7581 grotere upload niet aan. Heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Betreft 7581, Fritz!OS 7.12.


Zelfde als TubeJack, ik upload elke nacht automatisch een paar GB naar mijn eigen externe cloud en deze melding heb ik nog nooit gezien en mijn telefonie zit niet bij XS4ALL maar elders, netwerktechnisch dus nog één stapje verder. Het zal - hoop ik - toeval zijn dat je voiceprovider even een uurtje aan het updaten was of zo.

Ik hoop dat jullie gelijk hebben. Het kan inderdaad toeval zijn.
Bedankt!
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie