obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ BOX 7581 geen/slechte wifi: Macbook Air ''13 early 2014
Blackbird
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd last van hele slechte / geen wifi met mijn Macbook (Air ''13 10.15.3, early 2014) op de Fritz Box 7581. Andere apparaten (iPhones, iPad en Macbook Air ''13 10.15.4) maken wel verbinding en ondervinden geen problemen.

Het probleem:
1. Na het openen van mijn laptop na slaapstand heb ik NOOIT wifi. Ik moet meerdere keren proberen verbinding te maken met wifi.

2. We hebben op aanraden van xs4all de wifi gesplitst in 2,4 en 5 ghz omdat blijkt dat mijn Macbook geen verbinding kan maken met 5ghz. Ik zie de 5ghz wifi wel in mijn overzicht maar kan er geen verbinding mee maken.

3. Nu kan ik vaker verbinding maken met wifi op de 2,4 ghz, maar als ik verbinding weet te krijgen heb ik slechts een 1-8 Mbps ontvangst en valt deze vaak weg.

Ik heb dit probleem al zeker 1,5 jaar, maar het is de ene periode erger dan de andere. Ongeveer een half jaar geleden heb ik met xs4all gekeken naar 'zelftoegekende ip-adressen'. Geen idee of het hiermee te maken heeft. Ik weet niet of mijn macbook simpelweg aan vervanging toe is of dat het toch met de verbinding te maken heeft. Aangezien ik soms een paar dagen (op handmatig wifi een paar keer aan- en uitzetten na) nergens last van heb weet ik niet goed wat ik moet doen.

Hier nog een overzicht van mijn wifi gegevens op mijn macbook:
Kanaal 1 (2,4 ghz, 20 MHz)
RSSI: -47 dBm
ruis: -100 dBm
Tx-snelheid: 145 Mbps
PHY-modus: 802.11n

Op speedtest.net haal ik momenteel 5,1 Mbps (download), afgelopen week nog geen eens 1, en 70 Mbps (upload)


De andere macbook met goed internet heeft vergelijkbare waardes voor de 2,4 verbinding. Voor de 5 ghz verbinding geldt op die laptop:
Kanaal 36 (5 ghz, 80 mhz)
RSSI: -49 dBm
Ruis: -95 dBm
Tx-snelheid: 867 Mbps
PHY-modus: 802.11ac
 
tubejack
Wat ik zelf zou doen is hier alle onbekende wifi stations wissen. Selecteer en druk op min om ze te wissen. Maak hierna opnieuw verbinding met de Fritzbox.

Sleep de WiFi netwerken in de gewenste volgorde.
Zet de Fritzbox eventueel op een minder druk WiFi kanaal
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door tubejack op 28 maart 2020, 13:30
 
Blackbird
Hallo,
Dank voor je antwoord. Ik had al alle netwerken uit mijn lijst van voorkeursnetwerken gehaald, op mijn netwerk hier (2,4 en 5) na. Wat betreft het kanaal, deze staan op de minst drukke. Hier heeft xs4all al een keer naar gekeken.
 
bart125
Het meest logische antwoord is dat de macbook een probleem heeft.

Verder hier geen appels in huis
In windows laptops is de wifi adopter meestal los en te vervangen door een betere/nieuwere
 
tubejack

Blackbird schreef:

Hallo,
Dank voor je antwoord. Ik had al alle netwerken uit mijn lijst van voorkeursnetwerken gehaald, op mijn netwerk hier (2,4 en 5) na. Wat betreft het kanaal, deze staan op de minst drukke. Hier heeft xs4all al een keer naar gekeken.


Prima, nu iedereen aan het "thuiswerken" is kan dat zomaar weer anders zijn.....
Doet hij het op 5Ghz ook niet?
 
Blackbird
Op 5ghz heeft hij het nooit gedaan sinds ik met dit probleem te maken heb. Daarvoor heb ik hier eerlijk gezegd nooit naar gekeken en stond de router automatisch (2,4 / 5) ingesteld.

Alleen op 2,4 heb ik soms wifi, maar altijd traag.

Ik heb nog even ingelogd op de Fritz Box, kanaal 1 voor de 2,4 ghz is nog steeds het rustigst.
 
tubejack

Blackbird schreef:

Op 5ghz heeft hij het nooit gedaan sinds ik met dit probleem te maken heb.


Het kan zijn dat de Fritzbox te ver weg staat voor 5Ghz of op een andere verdieping. ?
Ik heb even gekeken op een MacBook Pro uit 2014. 5Ghz en 975Mbit/s De 1750E repeater staat wel in dezelfde ruimte .

Dus inderdaad waarschijnlijk iets met uw computer. E.e.a. is eenvoudig te testen door hem te proberen bij familie of kennissen.
 
Blackbird
Ik zit meestal dichtbij de router en boven hebben we ook een repeater. Ik ga maar eens wat berichten plaatsen op Apple fora Wink Dank voor de hulp
 
tubejack

Blackbird schreef:

Ik zit meestal dichtbij de router en boven hebben we ook een repeater. Ik ga maar eens wat berichten plaatsen op Apple fora Wink Dank voor de hulp


Tja het kan nog alle kanten op soms helpt een NVRAM reset zie o.a. https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Maar er kan ook iets in uw netwerk zitten.
Welke Fritzbox heeft u? En welke repeater? Doe hij het daar beter?

Of u Mac is gewoon defect, test bij de buren Thumbs Up
 
Blackbird
Fritz Box 7581 en FRITZ!WLAN Repeater 1750E.

Boven gaat alles via de repeater, waar ik helemaal geen internet heb. Dat heeft denk ik te maken met dat de repeater automatisch wisselt tussen 2,4 en 5.

Andere apparaten kunnen wel verbinding maken met de 5ghz, maar kiezen toch vaak de 2,4 valt me op. Is het signaal van de 5ghz dan zo slecht? Zelfs op een paar meter van de router kiest de andere macbook nog de 2,4 ipv de 5.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ BOX 7581 geen/slechte wifi: Macbook Air ''13 early 2014', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie