obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken
Snelheidsproblemen FB7390
ArchStanton
ik heb al een jaar of 8 Glasvezel met een FB7390. Om de zoveel tijd komt het voor dat de verbindingsnelheid op WiFi ineens veel lager ligt dan normaal. De snelheid via Ethernet is altijd +/- 200 Mbit/s, en normaal heb ik dan op het WiFi 5Ghz netwerk 50-80 Mbit/s snelheid op mijn mobiele apparaten (laptops en smartphones), maar soms is de snelheid via WiFi ineens <5 Mbit/s op alle apparaten, dus het ligt niet aan die apparaten.. Als ik dan de router herstart is het probleem meestal wel opgelost, maar soms moet ik wel 2 of 3x herstarten eer ik weer goede snelheid heb. Ik dacht aan storing veroorzaakt door WiFi-netwerken van de buren, maar de meeste van mijn apparaten zitten dus op de 5 Ghz band, en daar zijn volgens de router minder dan 5 kanalen bezet door naburige netwerken, dit in tegenstelling tot de 2,4 Ghz band, waar de router wel 10-20 andere netwerken ziet, waarvan sommige net zoveel signaalsterkte hebben als mijn eigen netwerk.
De lage snelheid zit dus echter op zowel de 2,4 als de 5 Ghz band.
Herkent iemand dit, en wat kan de reden zijn van het plotselinge snelheidsverlies?
 
rhuijben
Zie je wat in de log?
Terugval op 2.4 Ghz is meestal stroring door andere gebruikers van de ethernetruimte.
Op 5 Ghz is het meestal iets van de router zelf: ofwel de router heeft een storingsbron ('radar'Wink gesignaleerd, ofwel hij gaat zelf op zoek naar een ander kanaal. In beide gevallen onderbreekt dat bestaande verbindingen die meestal tijdelijk naar 2.4 Ghz terugvallen tot er weer een kanaal gekozen is.

Als je geen buren hebt die op dat kanaal zitten zou je 5 Ghz eens kunnen proberen vast te zetten op kanaal 36. Dan hoeft hij niet te scannen voor een beter kanaal, en dat kanaal valt buiten de banden waar radar scans gedaan moeten worden.
 
ArchStanton
Ik zal het eens proberen met de kanalen vast in te stellen. Ik had Auto-channel ingesteld omdat de router dan automatisch de minst drukke kanalen pakt. Je vermoed dus geen defect aan de router?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheidsproblemen FB7390', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie