obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een eigen ADSL(2+) modem/router, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7583 met Edgerouter
mauricewessling
Ik heb een nieuwe Fritzbox 7583 gekregen en wil deze graag gebruiken in combinatie met mijn eigen router, een Edgerouter X. Ik heb VDSL en gebruik geen IPTV of telefonie op de Fritzbox. Zoveel mogelijk staat uit: wifi, dect. Mijn vorige Fritzbox had een exposed host mode maar deze 7583 heeft dat niet. Ik begrijp van de AVM helpdesk dat PPPoE passthrough de beste oplossing is.

Op de Fritzbox heb ik PPPoE passthrough aangezet. De Edgerouter probeer ik te configureren met de basic setup wizard en deze instellingen:

u-ROp-Hg-Vb-Nrti9uy-ORojw-AJ5s

Ik heb geen internet op eth1 van de Edgerouter, mogelijk moet ik op een of andere manier de vlan 6 van eth0 naar eth1 krijgen zonder vlan maar ik heb geen idee hoe ik dat aanpak.

JJFx-K97a-DA68g2-CXPMbh-Jh-Dq

Heeft iemand succes met een vergelijkbare setup en enkele tips?
 
chefke
Je kunt hem bij "thuisnetwerk, netwerk en netwerk instellingen" op IP-cliënt zetten.
 
mauricewessling

chefke schreef:

Je kunt hem bij "thuisnetwerk, netwerk en netwerk instellingen" op IP-cliënt zetten.


Die Fritzbox instelling is toch bedoeld om de Fritzbox achter een ander modem/router te hangen? De Fritzbox fungeert dan niet als vdsl modem.

Ik wil juist de Fritzbox als vdsl modem gebruiken en er een Edgerouter achter hangen.
 
chefke
verkeerd begrepen
 
mcmurdyy
De Fritzbox heeft in ieder geval wel een exposed host modus... hoewel die wat verstopt zit bij Internet - Toegang verlenen - Apparaat voor vrijgaven toevoegen


Ik heb bridge of PPoE forwarding ook niet aan de praat gekregen....
mcmurdyy voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Roger
PPPoE passthrough werkt alleen als de ISP meer dan één PPPoE-sessie toestaat (zie deze help pagina van de 7583). Dit is vereist omdat in deze situatie zowel de FRITZ!Box als de achterliggende router een PPPoE-sessie opzet. XS4ALL staat dit niet toe.

Exposed host is een rotoplossing uit de oertijd van de FRITZ!Box. Voor IPv4 gaat het nog wel (je hebt toch maar één IPv4-adres), maar met IPv6 kun je het niet instellen voor je hele netwerk. Verder blijft de firewall van de FRITZ!Box er tussen zitten. Het werkt ook niet voor IPTV (dat loopt niet via PPPoE).

De juiste weg zou bridge mode zijn (zie bv. hier voor hoe dat gaat, er is geen vinkje voor). De FRITZ!Box zet dan zelf geen PPPoE-sessie op zodat de achterliggende router dat ene PPPoE-slot kan gebruiken. Maar uitgerekend met de 7583 blijkt bridge mode niet te werken. En misschien heeft AVM bridge-mode-via-de-achterdeur ook uit recente firmwares voor andere modellen gesloopt.

Het wordt de hoogste tijd dat AVM een fatsoenlijke bridge mode implementeert. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7583 met Edgerouter', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritzbox 7583 Fritzbox : 558 12 aug 2022
Managed switch vóór de Fritzbox XS4ALL met eigen modem/router : 2 24 jan 2022
Fritzbox Algemeen : 4 16 okt 2021
7581 inruilen voor 7583? Fritzbox : 34 12 okt 2021
Advertentie