obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Radio luisteren via optische digitale in-/uitgang?
harjans
Een paar maanden geleden ben ik overgestapt op Alles-in-1 van XS4ALL. Daar ben ik eigenlijk behoorlijk tevreden over, maar ik zit nog met één probleem.

Vóór de overstap naar Alles-in-1 van XS4ALL had ik radio en tv van Ziggo. TV kijken via Xs4ALL gaat nu prima, maar - als ik alles goed begrijp - radio luisteren zou nu alleen maar kunnen door de TV aan te zetten. Dat laatste vind ik om twee redenen geen optie: A) alleen al om milieutechnische redenen wil ik niet een TV aan moeten zetten om alleen naar (radio-)geluid te luisteren, en Cool ik zou heel graag mijn huidige geluidsinstallatie (een Harman Kardon MAS 100, en controller/tuner + versterker, met losse speakers) willen blijven gebruiken.

Ik heb overal op internet gezocht naar een manier om toch mijn geluidsinstallatie te kunnen blijven gebruiken. Het enige dat ik gevonden heb is het volgende:

Verbind de optische in-/uitgang van de Arris 5202 via een TOSLINK optische kabel met één (de HK heeft er nl. twee) optische digitale audio in-/uitgang van de Harman Kardon. Kies vervolgens via de afstandsbediening van de HK als "digitale source" de juiste (1 of 2, dus) optische digitale audio-ingang van de HK.

Zet vervolgens de HK aan (de speakers zijn al aangesloten), zet ook de Arris 5202 aan. Nu zou ik radiogeluid moeten ontvangen, maar helaas: op het display van de HK verschijnt allen de mededeling: "OPTICAL 1 Input". En op de regel daaronder staat: PCM. (In de handleiding van de HK staat overigens - ik weet niet of dat relevant is - dat de optische digitale audio-ingang van de HK "alleen geschikt is voor niet-gecomprimeerde PCM-signalen"Wink.

Maar bij die mededelingen op het display van de HK blijft het helaas: met geen mogelijkheid kan ik radiogeluid te horen krijgen: ik krijg gewoonweg helemaal geen geluid te horen. Niet als ik met de afstandsbediening van de HK een zender probeer te kiezen, ook niet als ik voor het kiezen van een zender de afstandbediening van de Arris 5202 gebruik.

Heeft een lid van het XS4ALL Forum ooit met dit soort probleem te maken gehad en is hij/zij er toen in geslaagd een een oplossing te vinden? Of is er iemand die mij zou kunnen vertellen in welke richting ik naar een oplossing voor mijn probleem zou moeten zoeken? Of wellicht (ik hoop het niet) is er iemand die mij kan vertellen dat er geen oplossing is voor mijn probleem en die ook kan aangeven waarom dat zo is.

Hoe het ook zij, bij voorbaat mijn hartelijke dank voor reacties! Ik blijf hoop koesteren!
 
sciurius
Ik heb een wat andere aanpak, wellicht kun je daar iets mee.

Ik gebruik een HDMI switch die een aparte audio uitgang heeft (Marmitek Connect 621). Je kunt dus de STB en versterker aanzetten, de switch op channel 1 setten en het geluid van de STB gaat direct naar de versterker. De TV (monitor) hoeft niet aan. Ik heb een programmeerbare afstandsbediening (Logitech Harmony 650) met daarin functies als TV, Video (=RPi), daar zou je een functie Radio kunnen toevoegen die enkel de STB en de versterker aanzet, en de switch op het juiste channel zet.

Bijkomend voordeel is dat ook het geluid van andere bronnen (RPi, ChromeCast) direct naar de versterker gaat.

De gehele installatie heeft verder een grote knop waarmee alles (ja, alles) handmatig wordt aan- en uitgeschakeld. Nul energie als de installatie niet wordt gebruikt.
sciurius voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
bart125
als je de tv aanzet bij die opstelling die je beschrijft komt daar dan wel geluid uit de tv?


ogenschijnlijk zou het gewoon moeten werken.
Al eens een andere kabel of de andere optical in geprobeerd?
 
harjans
Mijn dank aan Bart125 en sciurius voor hun reacties - mijn eigen reactie op hun reacties is aan de late kant, maar veroorzaakt door een gekneusde had en dus moeilijk kunnen typen ....

Allereerst de suggestie van Bart125: ja, ik heb verscheidene optische kabels en ook de andere optische ingang gebruikt. maar ik krijg géén geluid - ook niet als ik de TV aanzet.

De reactie van sciurius heb ik met grote interesse gelezen. Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet thuis in deze materie, weet ook vrijwel niets van problemen met beeld en geluid.

Maar voordat ik de aanpak van sciurius eventueel zou overnemen (ik heb geen Marmitek switch en voor ik die switch aanschaf wil ik wel graag gezien de prijs van de Marmitek weten hoe groot de kans op succes is) heb ik nog wel een paar vragen over die aanpak en wil ik ook nog even een paar details over mijn huidige installatie toevoegen aan wat ik in mijn eerste bericht heb vermeld.

Om met dat laatste te beginnen: ik heb op dit moment dus de optische ingang van de ARRIS STB via een TOSLINK kabel verbonden met een optische in-/uitgang van mijn Harman Kardon geluidsinstallatie. Daarnaast is de ARRIS STB rechtstreeks via een UTP-kabel verbonden met de Fritz!Box 7590 in de meterkast en via een HDMI-kabel verbonden met één van de HDMI-poorten van de Sony TV.

Sciurius schrijft: "Je kunt dus de STB en versterker aanzetten, de switch op channel 1 setten en het geluid van de STB gaat direct naar de versterker". Wat mij niet helemaal duidelijk is:
A) op welke manier/via welk soort kabel is de versterker verbonden met de Marmitek switch?, en Cool wat wordt er bedoeld met "de (Marmitek) switch op channel 1 zetten"? En HOE zet je switch op channel 1? Met behulp van de Logitech Harmony 650 (die ik ook niet bezit)?

Nog een laatste, misschien wel belangrijkste vraag: mijn Sony TV heeft, zover ik dat kan zien, aan de zijkant over twee HDMI-poorten, maar ik denk dat er ook twee HDMI-poorten zitten in de in de voet van de TV. Als ik op de afstandsbediening van de ARRIS STB op het knopje "Source TV" druk krijg ik (van bovenaf gezien) de ingangenTV, HDMI 1,2,3,4 en AV1 te zien. Bij HDMI 2 en 3 staat een blauw pijltje naar rechts, bij AV1 staat ook zo'n pijltje. Zo'n blauw pijltje betekent, neem ik aan, dat die poorten 'actief' of 'bezet' zijn

De installatiemonteur heeft indertijd de afstandbediening van de ARRIS STB en de TV afgestemd (mijn Sony afstandsbediening heb ik nu niet meer nodig, alles werkt via de afstandsbediening van de STCool en heeft - volgens de handleiding van de ARRIS STB moeten Sony TV's op source 3 ingesteld worden) de de Sony TV op ingang 3 (= HDMI-poort 3, neem ik aan?) gezet. Op HDMI-poort 2 is een Chromecast aangesloten, vandaar ook daar dat blauwe pijtje.

Is het nou zo dat er op de Sony TV dus nog twee HDMI-poorten (1 en 4) zitten, maar zijn die niet actief, of is dat een heel domme opmerking? En hoe kan ik die twee HDMI-poorten eventueel gebruiken/inschakelen - misschien wel voor het afspelen voor radio?

Tot slot (mijn verhaal is al vreselijk lang): ik lees op internet heel wat verhalen over HDMI-poorten met ARC. Zover ik er iets van begrijp heeft ARC te maken met audio. Ik weet niet of mijn TV wel HDMI ARC-poorten heeft, maar ook niet of die vereist zijn voor het luisteren naar radio.

Mijn excuses voor de uitweidingen, maar ik zou desondanks toch erg dankbaar zijn voor commentaar op mijn geneuzel!
 
sciurius
De meest relevante vraag op dit moment is waarom de optische verbinding van de Arris naar de versterker niet werkt. Ik heb daar zelf geen ervaring mee dus ik kan daar niets over zeggen. Kabeltje?
Als die verbinding werkt dan kun je het radiogeluid erchtstreeks beluisteren zonder de TV aan te hoeven zetten.

Over ARC hoef je je niet druk te maken, dat speelt hier geen rol.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Radio luisteren via optische digitale in-/uitgang?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Loading current radio chan. met Tr064 Fritzbox : 1 03 feb 2020
Optisch geluid, radio aan, tv uit. Kan dat? TV Problemen : 5 18 dec 2019
internet radio valt steeds weg Algemeen : 2 15 dec 2018
Radio valt regelmatig weg. Algemeen : 1 30 sep 2017
Radio luisteren zonder tv aan te hoeven zetten XS4ALL Glasvezel diensten : 2 16 sep 2017
Advertentie