obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
Externe toegang tot Fritz!box met NAS
ottodelsman
Tot voor kort kon ik mijn beide Fritz!boxen (een 7270, later 7360 in Nederland en een 7240 in mijn vakantiehuis in Duitsland0 van buiten benaderen. Ik had voor beide een dynamisch domein aangemaakt via dyndns.org (https://xxxxxxxxxxx.dyndns.org) en daar kon ik van een andere lokatie gewoon bij, ook vanaf een bedrijfsnetwerk.
Sinds vorige maand heb ik op de Fritz!box in Nederland (7270/7360/7390, zie ander topic Smile[flash width=200 height=50][/flash]) een NAS aangesloten (Synology DS212j). Dat apparaat werkt in het netwerk prima, een ook van een andere lokatie is het (via een dynamisch domein van Synology (xxxxxxxxxxxxxxxx.diskstation.me) goed te benaderen.
Echter, wat ik doe, ondanks het instellen - via UPnP - van portforwarding op de Fritz!box), via het bedrijfsnetwerk is de NAS niet te benaderen. Sterker, ook de Fritz!box geeft niet meer thuis. [b]Kan geen verbinding maken[/b]: Firefox kan geen verbinding maken met de server op xxxxxxxx.dyndns.org.
Het gekke is dat de Fritz!box in Duitsland, waar geen NAS achter hangt, nog wel te benaderen is via het https-adres.
Iemand een verklaring ?
 
Hermsen
de andere vraag...

Grappig. Ik heb ook twee Fritzen waarvan 1 in Spanje en de andere in Nederland. Heel erg makkelijk voor VOIP ! Waar ik ook ben ik hoor de telefoon over gaan ? desnoods via de Ipad of Itouch ?

Ik weet dat je Fritzen van 'buiten' kunt benaderen maar heb nog niet de moeite genomen om dat verder uit te zoeken. Jouw vraag levert mij dan ook nu meer informatie op dan dat ik je kan helpen ? Echter.... met pingen kom je een heel eind ???

Leiden ? Ligt de Groenoordhal al plat Sad, heb ik jaren voor gewoond ?
 
ottodelsman
Nee, de Groenoordhallen staan er nog, wel is het hele gebied van de Willem de Zwijgerlaan op de schop gegaan, er wordt daar stevig gebouwd!

Met de koppeling tussen de twee Fritz!boxen heb ik tot nog toe weinig ervaring opgedaan. Als ik in Duitsland een telefoontje krijg laat ik dat doorschakelen naar Nederland, dat is met ons abonnement geen probleem. Ik heb wel eens geprobeerd - met de aanwijzingen van AVM - een VPN-verbinding tussen beide apparaten op te zetten, mat dat lukt niet echt. Dat was nog met Windows XP, het kan zijn dat het onder Windows 7 wat makkelijker gaat.

Geprobeerd te pingen... vanuit Duitsland is Nederland geen probleem, vanuit werk kom ik bij geen van beiden, hoewel ik door het intypen van het IP-adres van Duitsland wel bij de Fritz!box aldaar kom. Rara ?
 
d0t

Quote

ottodelsman schreef:

Nee, de Groenoordhallen staan er nog, wel is het hele gebied van de Willem de Zwijgerlaan op de schop gegaan, er wordt daar stevig gebouwd!

Met de koppeling tussen de twee Fritz!boxen heb ik tot nog toe weinig ervaring opgedaan. Als ik in Duitsland een telefoontje krijg laat ik dat doorschakelen naar Nederland, dat is met ons abonnement geen probleem. Ik heb wel eens geprobeerd - met de aanwijzingen van AVM - een VPN-verbinding tussen beide apparaten op te zetten, mat dat lukt niet echt. Dat was nog met Windows XP, het kan zijn dat het onder Windows 7 wat makkelijker gaat.

Geprobeerd te pingen... vanuit Duitsland is Nederland geen probleem, vanuit werk kom ik bij geen van beiden, hoewel ik door het intypen van het IP-adres van Duitsland wel bij de Fritz!box aldaar kom. Rara ?


Maar is het niet heel logische dat je vanaf je eigen interne verbinding je externe hostnaam niet kan benaderen. Je moet intern de NAS gewoon direct benaderen en vanaf buitenaf via de externe hostnaam.
 
ottodelsman
Ja, maar dat is ook niet het probleem.
De NAS is binnen lokatie A (het netwerk waarin hij opgenomen is) gewoon via het interne IP-adres te benaderen. Vanaf lokatie B (vakantiewoning) via een dynamisch domein (http:xxxxxx.diskstation.me). Echter, vanaf lokatie C (kantoor) niet.
De Fritz!box op lokatie A is vanaf lokatie C niet meer te benaderen, die op lokatie B (die net als die op lokatie A een dynamisch domein van dyndns.org heeft weer wel.
 
Jan op de Hurk
Na de upgrade naar versie FRITZ!OS 06.01 waar samba of wel SMB niet meer werkte. Blijkt nu ook versie FRITZ!OS 06.03 de functionaliteit nog niet terug te geven. Lastig als je dat gewend bent om de laptop te backupen. Ben benieuwd of FRITZ!OS 06.04 het weer in zich heeft.

lessons learned: backup maken vooraf aan upgrade is ook wel belangrijk.
 
XSWim
Fritz!OS v06.04 ondersteunt geen shared USB voor gedeelde HD omdat Samba/NAS uit staat.
Ook WDS werkt niet meer.

Beide functies zijn verwijderd.
Dus functie verlies in het FB modem.

XS verwijst naar AVM om dit probleem op te lossen.
Dit is geen probleem voor de klant.
Je bent klant van XS, daar zit de dienstverlening en het modem in.
Het modem probleem hoort door XS met AVM te worden opgelost.
Het ziet er naar uit, dat dit niet gebeurt.

Is er een manier om met de FB met FW 06.04 de Shared USB HD NAS support voor backup op een thuisnetwerk anders te realiseren ?
Tips welkom.

Gewijzigd door XSWim op 11 maart 2014, 10:28
 
XSWim
Ik heb een "bypass oplossing" met v06.04 uitgetest, die werkt.

Middels FTP kan je bij de op de FB 7360 aangesloten USB externe HD komen.
Je kan alle bestands bewerkingen uitvoeren.
Het is minder fraai dan met NAS/MSB, maar het werkt.

Je moet inloggen op de FB.
ftp://192.168.178.1

Toegangsnaam en wachtwoord invoeren.
Die weet je.

Je kan de bestanden op de externe HD nu lezen en schrijven, aanpassen.

Met Total Commander is het gebruikers interface hetzelfde als je normaal gewend bent.
Je kan de inlog procedure eenmalig opgeven in Total Commander.

Voordat je bij de HD kan komen, moet je eerst inloggen, anders werkt deze "bypass" oplossing niet.
 
XSWim
Van AVM bericht gehad, dat de probremen met security issue met FB veel beslag hebben gelegd op de mankracht
en dat daarom niet eerder gereageerd werd op het gesignaleerde probleem.

Probleem: NAS/SMB uitgezet bij upgrade naar Fritz!OS v,06.01
Dus shared externe USB Hard Disks middels NAS/SMB werkt niet meer.

Men geeft aan dat men wil proberen om SMB weer in de FB 7360 te krijgen via een FW update.
Dit is geen commitment.
Er wordt geen datum of een verwachte datum gegeven.

De oplossing die men aanreikt, is de FTP oplossing die ik hierboven al heb uitgewerkt.

Als ik SMB/NAS in een FB wil hebben, moet ik contact opnemen met een reseller, die dan
aangeeft of in een ander model de SMB/NAS functie wel ondersteund wordt.

XS4ALL geeft geen oplossing en wijst naar AVM.
Ook wordt de FB7360 aangeprijsd met een waarde van xxxx,
De aanschafprijs van de FB7360 is op dit moment E60 lager, dan de waarde die men aangeeft in de PR.

Een vervangende FB met wel NAS/SMB wordt niet geleverd.
Ook niet met bijbetelaing van het verschil indien een werkend modem duurder zou zijn.

=-=

In de PR van de FB7360 en de handleiding van de FB7360 wordt deze functionaliteit expliciet genoemd.
Het lijkt er dus op dat er een verschil is tussen beloven, de productspecificaties en wat je krijgt, en erger
als het werkt volgens de specificaties, kan de functionaliteit zomaar uit een product of dienstverlening
verwijderd worden.
Gewijzigd door XSWim op 18 maart 2014, 21:55
 
jtedjong
Ik heb een probleem met inloggen via ftp.
Je meldt: Je moet inloggen op de FB.
ftp://192.168.178.1

Toegangsnaam en wachtwoord invoeren.
Die weet je.

Wanneer ik inlog op http://192.168.178.1 en voer mijn user en pw in, krijg ik toegang. Wanneer ik hetzelfde invoer bij ftp://192.168.178.1, wordt de toegang geweigerd.
Kun je mij zeggen hoe ik kan inloggen via ftp?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Externe toegang tot Fritz!box met NAS', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Advertentie