obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FB 7340 geeft slechte performance LAN1 <-> LAN2 na firmware update 6.03
milovelt
Beste,

Sinds de firmwareupdate naar versie 6.03 heb ik performanceproblemen van LAN1 naar LAN2.

Ik hoop dat het in een instelling is in de software, ik heb alleen geen idee welke.
Hieronder heb ik beschreven hoe ik e.e.a. gebruik en waar het probleem optreedt.
Iemand een idee waar het aan ligt ?



Mijn thuisnetwerk: 

LAN 1 -------------> Airport Extreme ---> (WLAN) ---> Andere devices
                        |
                        +-------------> NAS
                        |
                        +-------------> Computer

scenario 1                       
LAN 2 -------------> Airport Express ---> (WLAN) ---> AppleTV
         
scenario 2               
LAN 2 -------------> AppleTV


WLAN op de fritzbox staat uit en wordt verzorgt door de Airport Extreme en Airport Express

LAN1 is verbonden met een Apple Airport Extreme access point
De Airport Express is bekabeld verbonden met een Synology NAS en Computer
De Airport Express creëert een WLAN


LAN2 is verbonden met een Apple Airport Express access point
De Airport Express creëert een WLAN

Ik gebruik een appleTV met XBMC om films/series te kijken die fysiek op de NAS staan (scenario 1).

Normaal is de snelheid over Wifi voldoende om een film of een serie te bekijken. In het geval dat de film wat groter is, rond de 10GB, dan lukt het niet meer via WiFi en dan sluit ik de kabel (LAN2) rechtstreeks aan op de AppleTV voor een goede performance (scenario 2).

Voor mij was dit een werkbare situatie totdat de update kwam.
Sinds 6.03 is kan ik geen films meer bekijken als de AppleTV rechtstreeks is verbonden met LAN2. De performance is dan om te huilen.
De kleinere films via WiFi gaat nog steeds prima...
 
XSWim
Ik neem aan dat je met LAN1 en LAN2 de aansluitingen op de Fritz!Box bedoeld.

De grootte van een video bepaalt niet of je wel of niet goed naar een video kan kijken. Het zal eerder de kwaliteit van de video zijn die de benodigde snelheid en bandbreedte bepaalt. Hoe hoger de kwaliteit van eenzelfde opname hoe groter de benodigde snelheid en bandbreedte zal zijn. Ook zullen opgeslagen video bestanden van hogere kwaliteit, groter zijn, dan dezelfde video in lagere kwaliteit.

2 AirPort Extreme vlak bij elkaar die in dezelfde band gelijktijdig gebruikt worden, hebben ook een negatief effect op elkaar. De bandbreedte van een enkel WiFi signaal dat in één kanaal gebruikt wordt, reikt met signaalsterkte tot ver in de aangrenzende Wifi kanalen, waarop gewerkt wordt. M.a.w. capaciteit van aangrenzende kanalen wordt bepaald, door de mate van gebruik van die kanalen door andere WiFi gebruikers. Echter ook de "signalen" op aangrenzende kanalen, die door de grotere bandbreedte dan een enkel kanaal dat gebruikt, heeft overlap met aangrenzende kanalen, en beperkt daardoor de doorvoer capaciteit van de afzonderlijke WiFi kanalen.

Een ander punt van vertraging is WiFi Repeaters, die op hetzelfde kanaal werken. Het bereik kan met repeaters vergroot worden, maar de huidige implementatie, verkleint de doorvoer capaciteit op hetzelfde kanaal. Er moet eerst een deel van de ontvangen bitstroom opgeslagen worden in de repeater. De repeater moet dit opgeslagen deel uitzenden, en dat kan alleen als de repeater niet gelijktijdig op kanaal ontvangt. Omgekeerd kan ontvangen niet, als er gezonden wordt. M.a.w. er wordt slecht met bandbreedte omgesprongen.

Als het aan de Fritz!Box ligt, kan het met de implementatie van Fritz!OS zodanig gesteld zijn, dat de capaciteit van de microprocessor en de beschikbare geheugenruimte te beperkt is. Als men functies toevoegt, komen de verschillende functies die tijdsgevoelig zijn, met elkaar in het gedrang.

Je zou aan de FB een laptop, een PC, een NAS kunnen aansluiten, die verbonden is via Cat6 bekabeling aan de LAN1 en aan de LAN2 aansluiting. Je kan dan een snelheidstest doen van LAN1 naar LAN2 en omgekeerd.

Je kan ook kijken wat de max. snelheid van de NAS is en de Cat-kabel die je gebruikt.

Je kan ook via LAN1 en LAN2 niet gelijktijdig ook een snelheidstest doen, naar de internet aansluiting.
Is dat ADSL/VDSL ?

Zo zie je, dit zijn een aantal voorbeelden, waardoor e.e.a. langzamer of slechter kan gaan werken.
Er zijn nog meer opties.....

Je kan ook FW 6.01 downloaden en in dezelfde configuratie nog eens gebruiken, zonder de instellingen
aan te passen. Sla voordat je teruggaat de instellingen op. Die kan je zowel in 6.01 en 6.03 config gebruiken. Kijk of er werkelijk verschil is tussen deze FW versies.

Ik heb een klacht over de FW (ander item) naar XS4ALL gestuurd.
XS4ALL doet er niets aam en zegt het jammer te vinden dat ik hinder ondervind
en dat ik samen met AVM naar een oplossing moet zoeken.

Ik heb het probleem bij AVM neergelegd, en zoals tegenwoordig te verwachten
is, geen reactie gekregen. Bedrijven zijn incasso bureaus bij aanprijzen van producten
en service. Bij problemen wordt de PR over service zowel door XS4ALL als AVM niet meer
waargemaakt. Dat was vroeger stukken beter. Het is een marginale markt aan het worden,
dus wordt er flink afgeslankt, in kosten en personeel bespaart, en wat nog belangrijker
is in Visie en Know-How. Die is ver te zoeken, bij consumenten producten en services.

Het AVM modem wordt via XS4ALL betrokken, die levert ook de dienstverlening.
Wij zijn klant van xs4all, niet van AVM.

XS4ALL is de partij, waarmee we te maken hebben.

Een forum om elkaar te helpen bij problemen is mooi.
Als de problemen buiten het domein van de klant liggen, maar de klant er wel last
van ondervindt, dan hoort xs4all het probleem op te lossen.

=-=
 
milovelt
Ik heb een downgrade gedaan naar 05.23. Dat laat ik voorlopig maar even zo want zodra ik upgrade naar versie 6.01 of hoger gaat het scenario 2 weer mis.
(Met LAN1 en 2 doelde ik inderdaad op de aansluitingen op de Friz!Box)

Je hebt me wel getriggerd om eens even kritisch naar mijn WiFi-configuratie te kijken. Daar is wellicht meer performance uit te halen dan nu het geval is.
 
XSWim
De upgrade heeft geresulteerd in wat meer functies, die ten koste gaan van de capaciteit van de microprocessor en de grootte van het geheugen in de FB.
Dit kan leiden tot capaciteits of snelheidspoblemen.
Er zijn ook functies onklaar gemaakt, zoals WDS en NAS/SMB.
Dat geeft dan wat meer "lucht".

Repeater functie:
WDS is een cross standaard die door meerdere leveranciers gebruikt wordt.
Je kan verschillende merken apparatuur met elkaar combineren.,
WDS geeft het hierboven omschreven nadeel omdat hetzelfde kanaal gebruikt wordt, voor heruitzenden van het signaal.
Deze functie wordt niet meer ondersteunt.
In de specs en de handleiding van de FB7360 wordt dit nog steeds vermeld.

SMB/NAS: Externe USB HD aan de FB7360
Over SMB heb ik antwoord gekregen.
Men kijkt of dit weer beschikbaar gesteld kan worden.
Dit is "geen commitment" en met "koppelt er geen datum" aan voor een FW
upgrade.
Deze standaard oplossing is uitgezet.
Ook deze functie staat nog steeds in de specs en de handleiding.

Fijn dat een down-grade het probleem dat jij hebt, mogelijk heeft opgelost.

Probleem van de down-grade vind ik, dat er een security exposure is
waarop geattendeerd is door belanghebbenden. (xs4all en AVM).

Suc6
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FB 7340 geeft slechte performance LAN1 <-> LAN2 na firmware update 6.03', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Update playstote Fritzbox : 1 15 jan 2022
xs4all geeft toe: geen stabiel internet Klacht over XS4ALL : 2 05 mei 2021
plex.server. geeft alleen maar indirecte verbinding bij vrijgeven poort 32400 op modem? Nieuws Server : 2 27 dec 2020
DrayTek firmware v3.9.2 stabiliteit XS4ALL met eigen modem/router : 6 29 mei 2020
Update TV TV Problemen : 19 02 mei 2020
Advertentie