obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
diedvdyk
Ik had ook dat een Z-wave apparaat opeens een ander IP adres kreeg terwijl ik hem toch echt een vast IP adres had gegeven.
In het netwerk overzicht op de 7581 bleek iets raars te staan.
Dit apparaat en een andere apparaat (mijn 7490) hebben een vast IP adres buiten de DHCP range, echter het veld "Always assign this network device the same IPv4 address" is wel aanwezig. Dit is normaal iets voor DHCP adressen.
Nadat ik dit aanvinkte voor mijn Z-wave apparaat blijf hij hetzelfde IP adres houden.

Nieuwe bug ?
Of gebeurt dit standaard als je een apparaat een vast IP adres geeft nadat hij eerst een DHCP adres had ?
Glasvezel en Televisie via Ubiquiti Edgerouter Lite
Alleen nog Voip en Dect via FRITZ!Box 7581 !
 
RuudvanMunster

Quote

diedvdyk schreef:

Ik had ook dat een Z-wave apparaat opeens een ander IP adres kreeg terwijl ik hem toch echt een vast IP adres had gegeven.
In het netwerk overzicht op de 7581 bleek iets raars te staan.
Dit apparaat en een andere apparaat (mijn 7490) hebben een vast IP adres buiten de DHCP range, echter het veld "Always assign this network device the same IPv4 address" is wel aanwezig. Dit is normaal iets voor DHCP adressen.
Nadat ik dit aanvinkte voor mijn Z-wave apparaat blijf hij hetzelfde IP adres houden.

Nieuwe bug ?
Of gebeurt dit standaard als je een apparaat een vast IP adres geeft nadat hij eerst een DHCP adres had ?


Het verschijnsel was bij mij hetzelfde. Ik heb het de 7581 zien doen bij meer apparaten met een vast IP adres: dat het vinkje "Allways assign..." verscheen.
Als ik dat zie, ga ik meteen op zoek naar wat er aan de hand is...

In mijn geval werd het apparaat voor het eerst toegevoegd, tijdens de omnummering, dus in een opgeschoonde situatie, vanaf het begin met een vast IP adres dat ik met een andere router buiten de 7581 had aangebracht.

Ik had voor de omnummering van 192.168.0.x naar 192.168.178.x een apart bedraad netwerkje met een 7490 opgezet. Dus het was bij mij zeker niet de situatie dat er eerst een DHCP adres was en daarna een vast IP adres.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Een HomeSeer plugin signaleerde dan ook enkele weken geleden dat een device (een Z-Wave interface, iedere minuut van IP adres wisselde). Dat device had een hard toegekend IP adres, maar de DHCP van de FB overule'de dat. Toen ik het device een DHCP toegekend adres gaf en in FB het IP adres op vast zette, was dat probleem over.
Met alle respect, maar een DHCP server kan geen hard toegekend IP adres overrulen. Als een device van een DHCP server een IP adres krijgt, dan is dat omdat het device daarom heeft gevraagd. Anders is er niet eens verkeer tussen het device en de DHCP server. Daar moet iets anders aan de hand zijn geweest. Helaas kom je niet aan de DHCP log van de FB (daarom draai ik DHCP niet op de FB maar op mijn server). Je zou eens het verkeer tussen je netwerk en de FB kunnen aftappen en aan Wireshark voeren. Met een HP ProCurve zou dat moeten kunnen.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
Roger

Quote

RuudvanMunster schreef:
Ik heb het de 7581 zien doen bij meer apparaten met een vast IP adres: dat het vinkje "Allways assign..." verscheen. Als ik dat zie, ga ik meteen op zoek naar wat er aan de hand is...
Voor zover ik kan nagaan verschijnt die checkbox als de FB ooit een keer via DHCP een IP adres heeft uitgedeeld aan het betreffende device. Het MAC adres van dat device staat dan in de DHCP leases file. Dat ooit moet je letterlijk nemen: een Linux DHCP server onthoudt leases voor de eeuwigheid (dit is dacht ik een DHCP requirement: in de leases file op mijn server stonden zelfs nog leases die al in 2013 verlopen waren!). Bij de FB krijg je zo'n lease entry waarschijnlijk alleen maar weg met een factory reset. Die oude leases kunnen overigens in principe geen kwaad.

De checkbox blijft verschijnen ook al configureer je op het device een vast IP adres en zelfs als de DHCP server van de FB uit staat (wat alleen maar verwarring schept omdat de checkbox dan zinloos is). De checkbox zou alleen aangevinkt mogen zijn als je dat zelf hebt gedaan. Mocht dat 'automagisch' gebeuren, dan vind ik dat op zijn minst creepy.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Ik heb het de 7581 zien doen bij meer apparaten met een vast IP adres: dat het vinkje "Allways assign..." verscheen. Als ik dat zie, ga ik meteen op zoek naar wat er aan de hand is...
Voor zover ik kan nagaan verschijnt die checkbox als de FB ooit een keer via DHCP een IP adres heeft uitgedeeld aan het betreffende device. Het MAC adres van dat device staat dan in de DHCP leases file. Dat ooit moet je letterlijk nemen: een Linux DHCP server onthoudt leases voor de eeuwigheid (dit is dacht ik een DHCP requirement: in de leases file op mijn server stonden zelfs nog leases die al in 2013 verlopen waren!). Bij de FB krijg je zo'n lease entry waarschijnlijk alleen maar weg met een factory reset. Die oude leases kunnen overigens in principe geen kwaad.

De checkbox blijft verschijnen ook al configureer je op het device een vast IP adres en zelfs als de DHCP server van de FB uit staat (wat alleen maar verwarring schept omdat de checkbox dan zinloos is). De checkbox zou alleen aangevinkt mogen zijn als je dat zelf hebt gedaan. Mocht dat 'automagisch' gebeuren, dan vind ik dat op zijn minst creepy.


Het Z-Wave device waarvan de vaste IP setting werd overuled heeft in mijn netwerk na de laatste factory reset van de 7581 alleen maar een vast ip adres gehad. Ik heb de aanpassingen van die devices buiten dit netwerk uitgevoerd. Het blijven verschijnen van de checkboxes moet ik overigens tegenspreken. Ik heb 8 AXIS IP camera's in mijn netwerk hangen. Bij alle 8 verscheen na aanmelding de checkbox, maar daarbij verdween die ook weer. Wel na een paar reboots.

Wat wel kan: het Z-Wave device is in feite een Raspberry Pi, dus een Linux doos. In het overzicht op de FB zie je dat hij de DHCP van de Raspberry ziet. Misschien vindt er dus iets van onderhandelen plaats tussen de DHCP server van de FB en de DHCP instellingen van de Raspberry.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
RuudvanMunster

Quote

Roger schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Een HomeSeer plugin signaleerde dan ook enkele weken geleden dat een device (een Z-Wave interface, iedere minuut van IP adres wisselde). Dat device had een hard toegekend IP adres, maar de DHCP van de FB overule'de dat. Toen ik het device een DHCP toegekend adres gaf en in FB het IP adres op vast zette, was dat probleem over.
Met alle respect, maar een DHCP server kan geen hard toegekend IP adres overrulen. Als een device van een DHCP server een IP adres krijgt, dan is dat omdat het device daarom heeft gevraagd. Anders is er niet eens verkeer tussen het device en de DHCP server. Daar moet iets anders aan de hand zijn geweest. Helaas kom je niet aan de DHCP log van de FB (daarom draai ik DHCP niet op de FB maar op mijn server). Je zou eens het verkeer tussen je netwerk en de FB kunnen aftappen en aan Wireshark voeren. Met een HP ProCurve zou dat moeten kunnen.


Zie ook mijn vorige reactie over het DHCP gedrag. Omdat het device in feite een Raspberry Pi is, lijkt het me ook wel mogelijk dat de FB de IP settings van dat apparaat heeft overuled.

Ik wil op dit moment even niet te veel experimenteren met mijn Z-Wave configuratie. Maar ik heb een reserve exemplaar dat ik een keer zal checken met Wireshark.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Marcel
@xs4all

Ik las vandaag dat ene Ewout bij twitter Xs4all na vroeg over de 7581 op glasvezel.

Je kunt ook de 5490 krijgen met een kap, voor de glasvezel aansluiting.

Ga niet voor de 7581!!!
 
tubejack

Quote

RuudvanMunster schreef:
Zie ook mijn vorige reactie over het DHCP gedrag. Omdat het device in feite een Raspberry Pi is, lijkt het me ook wel mogelijk dat de FB de IP settings van dat apparaat heeft overuled.
Ik wil op dit moment even niet te veel experimenteren met mijn Z-Wave configuratie. Maar ik heb een reserve exemplaar dat ik een keer zal checken met Wireshark.


Ruud ik neem aan, dat je de reeks vaste IP-adressen groot genoeg hebt gemaakt. Door in je Fritz box in te stellen dat b.v. de 1e 50 IP-adressen niet door DHCP gebruikt mogen worden en dat b.v. 192.168.178.51 het 1e IP-adres is in de DHCP reeks. Verder lijkt me handig bij problemen niet alleen het IP-adres van een apparaat te noteren maar ook het MAC adres. Omdat een MAC adres uniek is, kun je eventuele fouten makkelijker traceren.

Succes! Thumbs Up
 
tubejack

Quote

Prutser schreef:

Quote

RobEdith schreef:

N.a.v. mijn melding van een probleem met het instellen van de Line Settings, die weer teruggezet worden, krijg ik het volgende retour van AVM. Is er iemand, die dit ook eens wil uitproberen, zodat er vastgesteld kan worden of er meerdere zijn, die hier last van hebben.
Rob

Wat een flauwe reactie, dit is met één eenvoudige test toch direct aan te tonen? Mijn 7581 doet exact hetzelfde als bij Roger, die Intended signal-to-noise ratio blijft staan, de rest is bij het opnieuw ophalen van de pagina weer gereset in de stand uiterst rechts.


Nou hier zit m.i. echt een bug in en niet alleen in de 7581 maar ook in de 7369 heb ik onderstaande verschijnselen mee gemaakt.

Als je de Line Settings op Maximum Stability zet blijft alleen de intended signal-to-noise ratio staan. Dat is nu wel genoeg bewezen. Zet je die weer op Maximum
Performance dan gebeuren er rare dingen. De VDSL lijnen gaan om beurten in training met de DSLAM van de centrale of wijkkast en dat blijft af en toe terug komen. De signaal ruisverhouding veranderd hier inderdaad af en tot op zijn slechts 5dB en op zijn best 7dB. Dus die functie intended signal-to-noise ratio werkt imho maar kan blijkbaar niet meer uitgezet worden. Alleen een reboot helpt. Ik had na reboot de afgelopen 24 uur nauwelijks nog fouten op de lijnen. Ik ga er niet meer mee rommelen, tot het goed werkt.
tubejack voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door tubejack op 20 oktober 2017, 10:33
 
RuudvanMunster

Quote

tubejack schreef:

Quote

RuudvanMunster schreef:
Zie ook mijn vorige reactie over het DHCP gedrag. Omdat het device in feite een Raspberry Pi is, lijkt het me ook wel mogelijk dat de FB de IP settings van dat apparaat heeft overuled.
Ik wil op dit moment even niet te veel experimenteren met mijn Z-Wave configuratie. Maar ik heb een reserve exemplaar dat ik een keer zal checken met Wireshark.


Ruud ik neem aan, dat je de reeks vaste IP-adressen groot genoeg hebt gemaakt. Door in je Fritz box in te stellen dat b.v. de 1e 50 IP-adressen niet door DHCP gebruikt mogen worden en dat b.v. 192.168.178.51 het 1e IP-adres is in de DHCP reeks. Verder lijkt me handig bij problemen niet alleen het IP-adres van een apparaat te noteren maar ook het MAC adres. Omdat een MAC adres uniek is, kun je eventuele fouten makkelijker traceren.

Succes! Thumbs Up


Klopt. Ik begin met DHCP vanaf 160. In principe heb ik alle vaste devices een vast IP adres gegeven. Per device groep een reeks opeenvolgende adressen. Met een stukje vrije ruimte tussen de devicegroepen. Lekker overzichtelijk. De MAC adressen staan inderdaad ook in zowel het spreadsheet als in het overzicht dat de HomeSeer app geeft. En die twee lijsten zijn ook gecheckt. Je zou zeggen, kan weinig mis wat betreft de inrichting. Smile
Zwakke schakel in het verhaal was de 1750 als je die als wireless repeater doorgeeft. Want dan ziet de Fritz!Box, ook de vorige versies, niet het MAC adres van het device, maar van de 1750. ... Maar dat is opgevangen door beide 1750's via het LAN aan te sluiten.
Fritz!Box 7583 (7.15) uitsluitend nog voor connectie met XS4All en DECT. Wifi nu via ASUS GT-AX11000 en 2x RT-AX92U
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie