obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FRITZ!Box 7581 problemen
Mindcrime

Quote

Jeroen schreef:
En wat betreft die problemen met de 5GH en DFS / radar detection? Dat probleem begrijp ik niet.
Als het bereik van die 5 GHz zo beperkt is (een paar huizen in de straat), wat heeft dat dan nog te maken met vliegtuigen, radar, etc? Hoe kan mijn 5GHz nu storen op een vliegtuig of een weerradar dat niet eens in de buurt van mijn buren komt? Welke zender of ontvanger komt mij in de buurt waardoor mijn 5 GHz in de wacht wordt gezet?

Het betreft wetgeving. In een eerder bericht gequote meen ik. Maar het probleem is echt met de 7581. Juist deze ochtend heeft de radardetectie toegeslagen. Op de 7581 zitten alle apparaten nu op 2,4Ghz. Er wordt nu flink op Schiphol aangevlogen via Zaanstad. Dit is de eerste keer sinds een week of twee dat ik zo'n omschakeling zie.
Het punt is dat de twee 1750E repeaters die ik heb, op het zelfde firmware level, en ook radardetectie, NIET de 5Ghz band uitschakelen. Dat uitschakelen is echt een 7581 dingetje.
Ik heb hierboven al wat tweaks uit de doeken gedaan. De volgende heeft zich nu aangekondigd: Ik ga de radardetectie eens in de 24 uur laten uitvoeren ipv iedere 10 minuten (de default). En ik ga dat eens vanaf laat in de avond, nadat ik zeker heb gesteld dat de ondersteunende apparaten op 5Ghz zitten, instellen. Want van deze ochtend word ik niet vrolijk.
 
rhuijben
Ik denk niet dat alle AVM devices dezelfde wifi chipset hebben en juist deze implementeerd de radar scan. Mijn asus router detecteerde iedere ruwe verstoring op de band als een radar scan, terwijl er veel preciezere methodes zijn.

Eens per 24 uur scannen mag officieel niet. Meteen als er een radar gedetecteerd wordt op een band *moet* de router stoppen. Hij mag op dat moment alleen passief luisteren of die of andere banden vrij zijn. Is dat zo niet geimplementeerd krijgen ze geen type goedkeuring voor Europa en mogen ze die band niet gebruiken

Ik zou me voor kunnen stellen dat die 10 minuten timer juist het opnieuw inschakelen regelt.



Niet alle 5 Ghz frequenties hebben die radar detectie eis. De banden rond 100 mogen het hoogste vermogen gebruiken en hebben die eisen. Band 36 heeft die detectie eis niet, maar mag alleen wat lager vermogen gebruiken.
 
Mindcrime

Quote

rhuijben schreef:Eens per 24 uur scannen mag officieel niet.

Dat is correct. Daarom liet ik hem op 10 min staan. Maar omdat de 1750E's ook op 10 minuten staan en ook aan de wetgeving voldoen zie ik het als een fout in de 7581. Dus hij gaat naar 24 uur en op een moment dat er zeker geen radardetectie wordt getriggerd.
PS Zou idd de wifi chipset of de antenne (zomaar een paar dB er bij) kunnen zijn. Maar gezien de ervaringen op dit forum spoort onze 7581 niet helemaal op dit punt.
Overigens zou je mogen verwachten dat wanneer de Max Trasmitter Power naar beneden wordt geschroefd de radardetectiegevoelligheid ook wordt bijgesteld. Ik heb dit helaas niet kunnen waarnemen.
Het is allemaal net niet af is mijn beleving.
Maar voor de rest er betrouwbaar.
 
Jeroen

Quote

tubejack schreef:

Het kan ook zijn dat de afstand tussen de Fritzbox en de thermostaat net te groot is.
Of dat er teveel obstakels staan tussen die twee. Of dat je buurman een nieuwe WiFi router heeft
dat toevallig op hetzelfde kanaal zit. Of een combinatie van die 3.... waardoor hij het soms wel en soms niet doet.

Jack


De thermostaat hangt op twee meter afstand van de FB, met twee oude jaren '30 muurtjes ertussen, dus dat lijkt me geen probleem. Het probleem ligt niet bij de thermostaat of de kwaliteit van de verbinding.
Het probleem is dat het 2.4 GHz netwerk compleet verdwijnt. De SSID zendt gewoon niet meer uit... De SSID wordt niet meer gevonden door de thermostaat, maar ook niet door de telefoon.
 
Jeroen

Quote

Mindcrime schreef:

[quote]
Het betreft wetgeving. In een eerder bericht gequote meen ik. Maar het probleem is echt met de 7581. Juist deze ochtend heeft de radardetectie toegeslagen. Op de 7581 zitten alle apparaten nu op 2,4Ghz. Er wordt nu flink op Schiphol aangevlogen via Zaanstad. Dit is de eerste keer sinds een week of twee dat ik zo'n omschakeling zie.
Het punt is dat de twee 1750E repeaters die ik heb, op het zelfde firmware level, en ook radardetectie, NIET de 5Ghz band uitschakelen. Dat uitschakelen is echt een 7581 dingetje.
Ik heb hierboven al wat tweaks uit de doeken gedaan. De volgende heeft zich nu aangekondigd: Ik ga de radardetectie eens in de 24 uur laten uitvoeren ipv iedere 10 minuten (de default). En ik ga dat eens vanaf laat in de avond, nadat ik zeker heb gesteld dat de ondersteunende apparaten op 5Ghz zitten, instellen. Want van deze ochtend word ik niet vrolijk.


Ik snap dat het wetgeving betreft, maar wat technisch het probleem? Waarom heeft een vliegtuig, of weerradar een probleem als mijn 5 GHz netwerk maar een bereik van 'enkele tientallen meters' heeft? En welk prioritair apparaat komt binnen een straal van enkele tientallen meters bij mij in de buurt wat er voor zorgt dat mijn netwerk niet meer uit mag zenden?
Zou het helpen als die radar detectie rekening houdt met het zendvermogen van het mijn netwerk?
 
Mindcrime

Quote

Jeroen schreef:
Ik snap dat het wetgeving betreft, maar wat technisch het probleem? Waarom heeft een vliegtuig, of weerradar een probleem als mijn 5 GHz netwerk maar een bereik van 'enkele tientallen meters' heeft? En welk prioritair apparaat komt binnen een straal van enkele tientallen meters bij mij in de buurt wat er voor zorgt dat mijn netwerk niet meer uit mag zenden?
Zou het helpen als die radar detectie rekening houdt met het zendvermogen van het mijn netwerk?

Ik zou zeggen (maar heb geen bron) dat de signaal ruisverhouding van de vliegtuigradar naar beneden gaat wanneer ze over een woonwijk komen aanzetten welke volop de radarkanalen van 5Ghz gebruikt. En we staan met die vervuiling nog maar aan het begin. Het is de optelsom. Niet het ene apparaat.
Daarnaast gaat het effectief WiFi 5Ghz signaal praktisch niet zo ver omdat de gevoeligheid van de apparaten vrij waardeloos is in vergelijking met radarapparatuur (antenne icm ontvanger). Maar storen doet het op grotere afstand wel degelijk.
 
tubejack

Quote

Jeroen schreef:
De thermostaat hangt op twee meter afstand van de FB, met twee oude jaren '30 muurtjes ertussen, dus dat lijkt me geen probleem. Het probleem ligt niet bij de thermostaat of de kwaliteit van de verbinding.
Het probleem is dat het 2.4 GHz netwerk compleet verdwijnt. De SSID zendt gewoon niet meer uit... De SSID wordt niet meer gevonden door de thermostaat, maar ook niet door de telefoon.


Als ik me niet vergis, is er in dit topic vaker een probleem gemeld met een wat oudere thermostaat en WiFi.
 
Roger

Quote

Jeroen schreef:

Quote

tubejack schreef:
Het kan ook zijn dat de afstand tussen de Fritzbox en de thermostaat net te groot is.
Of dat er teveel obstakels staan tussen die twee. Of dat je buurman een nieuwe WiFi router heeft
dat toevallig op hetzelfde kanaal zit. Of een combinatie van die 3.... waardoor hij het soms wel en soms niet doet.
De thermostaat hangt op twee meter afstand van de FB, met twee oude jaren '30 muurtjes ertussen, dus dat lijkt me geen probleem. Het probleem ligt niet bij de thermostaat of de kwaliteit van de verbinding.
Het probleem is dat het 2.4 GHz netwerk compleet verdwijnt. De SSID zendt gewoon niet meer uit... De SSID wordt niet meer gevonden door de thermostaat, maar ook niet door de telefoon.
Het probleem lijkt weinig voor te komen (en het is ook niet uniek voor de 7581), maar ik lees op het Duitse IPPF zo nu en dan ook berichten over het uitvallen van de 2.4 GHz WiFi. Na opnieuw opstarten van de FB werkt het zaakje weer. Vervelend is dat dan alle logging weg is. Je zou als het probleem weer een keer optreedt voor het herstarten van de FB de support data moeten genereren. Wellicht staat daar dan wat in ('SECTION dmesg' bevat de recente log messages).

Ik vermoed dat het managementproces voor het 2.4 GHz WLAN om de een of andere reden crasht. Dan worden o.a. geen beacon frames meer gebroadcast waardoor het SSID niet meer te zien is.
FB 7590 (7.57) + Repeater 1750E (7.30)
 
lsluijter
Deze boodschap kwam ik tegen in de Systemlog van de Fritz repeater:

26.12.18 09:08:36 The 2.4 GHz frequency band of the wireless base station is not available. The repeater is only connected with the home network via the 5 GHz frequency band.

Zoals je op het plaatje kunt zien, is de 1750e op dit moment nog steeds alleen via 5 GHz verbonden met de 7581. Wel heeft de 1750E verbinding met zowel 2,4 als 5 GHz apparaten.

Opmerkelijk is dat er wel apparaten zijn die rechtstreeks aan de 7581 hangen op 2,4 Ghz.


Ik heb net Supportdata gemaakt van zowel de 1750E als de 7581. Ik zal eens kijken wat ik hier in vind.
lsluijter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Loek S
 
t541hoo
Ik heb een aantal weken geleden al bericht over het crashen van de 2,4Ghz. Het even uitschakelen van de 2,4Ghz en daarna weer inschakelen lost het meestal op en anders een warme herstart. Ook meen ik te merken dat het probleem minder vaak/niet voorkomt wanneer de kanaalkeuze op automatisch staat.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FRITZ!Box 7581 problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Fritz Wireless Repeater 1750E WiFi : 7 07 sep 2022
Eufy Video deurbel <> Fritz!box 7590 Domotica : 14 25 jun 2022
Advertentie