obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
FB7581 oplossing voor problemen Dect telefoon Siemens A400 en Synology apps
mario2xs4all
Met de FB7490 en de eerste fabrieksfirmware 6.30 kon ik vanaf het internet al mijn apps op Synology NAS bereiken, dat is inclusief VPN.
Na de updates was dat knudde en kon ik vanaf het internet ineens nergens meer bij.

Vandaag kreeg ik de FB7581 binnen en kan ik na wat instellingen wijzigen weer vanaf het internet bij al mijn apps (dat is inclusief VPN) op oudere Synology NAS DS212j, daar zijn wel 3 voorwaarden aan verbonden.
Ik heb de beta firmware 7581-06.85-46834 moeten installeren die je 'hier' kan vinden.
Daarnaast moest ik de NAS ook in een DMZ (Exposed) hangen en de poorten handmatig instellen omdat Synology deze nieuwe modemrouter niet in de lijst heeft staan.
Na testen werkt het verbinden naar alle apps perfect.

Ook mijn Dect telefoon Siemens A400 werkt weer vlekkeloos.

Zonder de deskundige hulp van de helpdesk medewerkers van XS4all had dit mogelijk veel langer geduurd.
Goed bezig dus.
Aanname is vaak een oorzaak van veel ellende
 
sukkel

Quote

mario2xs4all schreef:

Met de FB7490 en de eerste fabrieksfirmware 6.30 kon ik vanaf het internet al mijn apps op Synology NAS bereiken, dat is inclusief VPN.
Na de updates was dat knudde en kon ik vanaf het internet ineens nergens meer bij.



Welke update(s) gooiden roet in het eten? Was downgrade geen optie?
 
mario2xs4all
Eigenlijk al meteen de eerst volgende update, 6.50i, maar ook 6.51i en 6.83i.
Na de eerste update heb ik een downgrade uitgevoerd, dat werkte vlekkeloos, helaas is geen downgrade meer beschikbaar voor de 7490.
Daarna had ik de instellingen zo gewijzigd dat er niet meer automatisch een update zou worden doorgevoerd.
Enige tijd ging dat goed, totdat ik op een dag inlogde op de router en tot mijn verbijstering een andere interface zag.
Toen wist ik dat er toch een update (de laatste) is geforceerd.
Vooral na de laatste update kon ik geen enkele app op Synology NAS meer vanaf het internet benaderen, ook niet na het handmatig instellen van poorten in 'exposed' (aka dmz).
XS4all adviseerde om contact op te nemen met AVM, zij op hun beurt meenden dat de oorzaak een foute configuratie kon zijn en adviseerden mij contact op te nemen met Synology.
Maar na ontvangst, installatie en overzetten van de instellingen van de FB7490 op de FB7581 en een upgrade met de beta firmware van de FB7581 bleek het probleem te zijn opgelost.
Dit heb ik ook zo aan AVM gemeld, voor hun is het nu duidelijk dat het niet aan mijn netwerk of NAS configuratie ligt, maar een defecte modem-router FB7490 met foute firmware.

Maar intussen heb ik contact gezocht met AVM en zij verzochten mij het apparaat als defect terug te sturen, aangezien het er op lijkt dat het apparaat niet naar behoren functioneert, want er is 5 jaar garantie van toepassing.
Met XS4all ben ik in contact om het apparaat te laten ophalen en onder RMA te verzenden.
Wordt dus nog vervolgd.
Gewijzigd door mario2xs4all op 31 januari 2018, 08:52
Aanname is vaak een oorzaak van veel ellende
 
sukkel
De i in 6.50 staat voor internationaal?

Verrek, ze hebben voor de 7490 de oude firmwares weggehaald! En misschien voor andere modellen ook. Waar is dat nu goed voor?

Er is nog wel een Belgische versie 6.53
http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7490/belgium/fritz.os/

Daar zitten wat speciale dingetjes in voor de Belgische providers maar volgens mij werkt die firmware ook in Nederland. Alleen moet je dan even knoeien met de ID van de fritzbox. Die moet omgezet worden van Internationaal naar Belgisch. Er is een Duitse website die daar over gaat maar die kan ik nu zo snel niet vinden.
 
mario2xs4all
Ik raad je niet aan om met de ID te gaan knoeien aangezien de fabrieksgarantie van 5 jaar daarmee vervalt.
Daarnaast werkt ook firmware versie 6.53 niet voor wat betreft de connectiviteit van apps op de NAS met het internet.
De enige firmware die wel naar behoren werkte was 6.30i, maar dat was voordat ik overstapte naar interactieve tv van XS4all.
Intussen weet ik ook dat er zich problemen kunnen voordoen met de veiligheid, aangaande de oudere firmware, mogelijk is dat ook de reden waarom deze niet meer beschikbaar is voor download.
Overigens heeft de downgrade software ook een mogelijk nadeel, er bestaat namelijk de kans op verstoring van het VLan verkeer voor interactieve HD tv op poort 4 van het geswitchte deel op de router.
Bij mij was dat in ieder geval een feit voor het FullHD signaal, ondanks de bandbreedte van 500MB over Powerline.
Om die reden heb ik besloten om toch maar te kiezen voor de FB7581, waarmee de verbindingsproblemen met apps vanaf de NAS in 1 keer waren verholpen.
Met de beta firmware waren ook meteen de Dect problemen voor mijn draadloze telefoon (Siemens A400) ook meteen verholpen.
Er zijn nu merkbaar minder problemen met het VLan verkeer 'FullHD' over Powerline 500MB op poort 4 in het geswitchte deel op de nieuwe router.
Gewijzigd door mario2xs4all op 01 februari 2018, 09:41
Aanname is vaak een oorzaak van veel ellende
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FB7581 oplossing voor problemen Dect telefoon Siemens A400 en Synology apps', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Ringtone voor Fon Fritzbox : 5 25 jul 2022
rekening voor gratis datasim Klacht over XS4ALL : 5 10 jul 2022
Advertentie