obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van XS4ALL. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
Fax functie fritbox 6660?
Wout
Via mail komt de volgende vraag bij mij binnen:

Ik heb een 6660 en een DECT-handset rechtstreeks op de Fritzbox geregistreerd en een multifunctional aan Fon1 gehangen, maar ik heb slechts een telefoonnummer.

Mijn wens: de box herkent een fax en stuurt die door naar FON1 (multifunctional), maar laat de handset verder niet overgaan.

Momenteel neemt de multifunctional bijna tegelijkertijd de telefoon op en met het gepiep en gekraak hangt de menselijke beller op.

Daarom heb ik de multifunctional voorlopig verwijderd.

Ik had iets in een handleiding gelezen over een passieve fax-schakelaar, maar dat was voor een 7xxx-box en ik kon deze functie niet bij mij vinden. Wie weet raad?
 
Gieter
Ik heb in de loop van de jaren wel een beetje getest met fax.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat VoIP fax in de prak helpt.
Heb faxen gestuurd vanaf kantoor naar huis.(interne fritzbox fax)
Maar wat er aan kwam, was lotto.
Ik zou bij het begin beginnen en kijken of de telefoonlijn de fax wel aan kan.
Volgens de AVM helpdesk moet je afspraken maken met de provider over de kwaliteit.

Zelf heb ik een nummer waar fax in mail omgezet wordt.(mijn oude xs4all nummer)
Kost €8.95 p/j
Het grappige is, nooit getest. Ik weet niet of het werkt.
Ik laat het nummer als fax afkoelen.
 
Wout
Jammer dat er niet een fax herkenning in de fritzbox is.
Wel geef je een paar goede tips over voip kwaliteit en een fax naar mail dienst.
Dank je.
 
Gieter
Ik vraag me al jaren af, waarom het bedrijfsleven vast houd aan deze verouderde techniek. Een fax die gewoon een mail stuurt is er al lang.
 
lsluijter

Gieter schreef:

Ik vraag me al jaren af, waarom het bedrijfsleven vast houd aan deze verouderde techniek. Een fax die gewoon een mail stuurt is er al lang.

De inhoud van een FAX is niet te veranderen. Contracten met handtekeningen worden daarom vaak nog per FAX verstuurd. Natuurlijk kan het ook anders, maar dit wordt al jaren lang gebruikt.
Loek S
 
sciurius
De inhoud van een fax is net zo gemakkelijk te veranderen als van bv. een PDF, mits je de juiste tools hebt.

Vroeger had fax nog het voordeel dat het een copy op afstand was. Elke centimeter dat het papier aan jouw kant erdoor schoof schoof het aan de andere kant ook. De ontvangstbevestiging was rechtsgeldig. Maar toen werden faxen intelligent, gingen ze queuen, en was je er nooit meer zeker van dat de ontvanger de fax goed had ontvangen. (Denk bv. aan dagvaardigingen.)

Een digitaal getekende email of PDF zou een goede vervanger zijn maar digitaal tekenen van documenten is een kunst die vrijwel niemand beheerst...

Ik heb al sinds 2003 op mijn site de volgende tekst:

I will formally deny having sent any message that has not been digitally signed with my PGP/GPG key or any of my registered certificates.
Likewise, I will only tentatively assume a message is really from you unless you have digitally signed it.
 
Gieter
De fax is populair omdat die simpel is.
Maar door verdwijnen van POTS zal het uitsterven.

Digitaal tekenen van email en pdf is duur en complex.
Je moet er namelijk dure certificaten voor onderhouden.
Grote bedrijven gebruiken dan ook nog eens de dure Adobe software hiervoor.
Ik heb ook een tijd zo'n gratis s/mime certificaat in Thunderbird gehad.
Het werkt gewoon niet lekker.
En als je s/mime certificaat verlopen is, is de mail ook ineens ongeldig.
 
sciurius
Certificaten zijn ook gratis (bv. CAcert, LetsEncrypt).
Tekenen gaat eenvoudig met bv. Open/LibreOffice.
 
Marcel
Bij Letsencrypt moet je je certificaten verlengen en dat is elke 90 dagen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fax functie fritbox 6660?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Stand-by functie vip 1853 TV Problemen : 4 18 sep 2014
Volume functie ontvanger. TV Problemen : 6 01 apr 2014
Menu Dect telefoon niet bereikbaar FRITBox 7390 Storing : 3 17 mei 2012
Advertentie