obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
update firmware fb 7360 naar FRITZ!OS 06.01
rajbhaw
N.a.v. ontvangen nieuwsbrief netjes de firmware van mijn Fritzbox 7360 geupdate. Normaal een routine handeling, welke probleemloos verloopt. Maar deze keer niet. Om een lang verhaal kort te houden, mijn externe backup HDD welke (als Windows-netwerkverbinding) tot dusver prima functioneerde, was niet meer bereikbaar. Nadat ik moeizaam de Engels- en/of Duitstalige informatie bij de nieuwe firmware had uitgeplozen meende ik te begrijpen dat het nu NIET meer mogelijk was de HDD als Windows-netwerkverbinding aan te sluiten. Na veel gezoek en gedoe lukte het me de HDD via FTP bereikbaar te maken, maar vraag me niet hoe ik het gedaan heb. In de informatie op de site van AVM (gedateerd 8 januari 2014, dus zeer recent) stond nog vrolijk vermeld hoe je een externe HDD als netwerkverbinding diende aan te sluiten in Windows................Dat werkte dus uiteraard niet. Zoals ik al schreef via FTP is mijn HDD nu wel bereikbaar, maar beperkter dan voorheen. De bestanden op de HDD moet je eerst kopieren naar de PC of laptop voordat je er mee kunt werken. Voor backup doeleinden kan ik er wel mee uit de voeten, maar als NAS heb je er dus niets aan.
Kan zijn dat ik door de taal-barriere zaken niet goed begrepen heb en dat daar de oorzaak ligt, maar een duidelijke Nederlandse uitleg (die klopt) zou toch je toch wel mogen verwachten van de beste provider van Nederland. Ook AVM pretendeert hoge kwaliteit te leveren dus de fabrikant zou hier ook eens iets aan moeten doen.
Tot dusver was ik zeer tevreden met XS4ALL. Jammer dat dit nu zo verloopt.
Helaas had ik geen backup gemaakt van de oude firmware, anders was ik daar zeer snel naar terug gegaan.
 
Dutch_aussie
Ik heb dezelfde problemen met een update van mijn 7390, altijd prima mijn Hdd kunnen benaderen met mijn Apple producten en na de update niets meer, ik baal hier enorm van. Jammer dat het zo gelopen is, dan maar een externe NAS kopen want ik geloof dat niet meer goed komt
 
XSWim
Ik heb hetzelfde probleem na de laatste update die werd aanbevolen door XS4ALL.

De externe USB functie blijkt niet meer te werken omdat SAMBA/e.a. volledig is uitgeschakeld in deze nieuwe FW versie.
Daardoor werken de externe HD die ik aan de Fritz had niet meer.

Dit betekent dat je een extra NAS of een PC actief zou moeten hebben.
Ook is WDS geƫlimineerd en vervangen door een eigen implementatie.
Dat is lastig bij samenwerking met andere draadloze toegangspunten.

Het blijkt geen fout te zijn, maar een bewuste keuze.
Deze tekst is niet toegevoegd bij deze update, bij het upgrade advies.

Een zeer slordige aanpak van xs4all die ik niet verwacht had van deze provider.

Ik heb de oude FW opnieuw geinstalleerd, dus dit probleem opgelost.
De instellingen had ik in een backup, de oude FW is te downloaden.
 
rajbhaw
Reactie ontvangen van XS4ALL:

AVM streeft ernaar om bij een volgende firmware update de NAS functie weer terug te brengen op het "oude" niveau.
 
XSWim
Als de infrastructuur die je gebruikt ook WDS gebruikt, dan is het vreemd dat een product dat dit ondersteunt, dit na een FW upgrade niet meer ondersteunt. Dit heeft directe impact als je WDS gebruikt. Dit staat los van het feit of dit wel of niet aangekondigd is door AVM.

SAMBA/e.a. is leuk en aardig en bij gebrek aan beter een acceptabele oplossing.

De capaciteit van de processor en het geheugen van de Fritz biedt niet zo veel mogelijkheden meer, als andere functies worden toegevoegd.
Het wordt dus passen en meten. In dat soort omstandigheden wordt het er niet beter op, omdat er gewoon prioriteiten gesteld moeten worden.

Ik gebruik de NAS functie in de Fritz niet zozeer om muziek of video af te spelen. Dat werkte goed op de voorgaande FW versie.

Belangrijker vind ik het in mijn situatie dat ik tal van bestanden (image, tekst, foto's, programma's) gedeeld tussen verschillende pc's/laptops gelijktijdig moet kunnen benaderen. Die NAS functie voldeed bij de voorgaande FW versie.

Wachten op de volgende FW is meestal een zoet houdertje.
Dat duurt meestal even....

Als ik kijk naar de abo kosten: dan is de snelheid van ADSL beperkt, ik gebruik NIET: Spotify, de antivirus/firewall software van xs4all en het gratis mobiele internet.

Nu is men bezig TV te pushen, op ADSL verbindingen met beperkte snelheid (geen glasvezel of kabel, maar ADSL2 max. 10 Mbps (bruto 16Mbps).
Glasvezel gaat hier niet door.

Dan is het extra zuur als men functies verwijderd uit producten, die goed werken.

Ik ben teruggekeerd naar het voorgaande FW level.
Het zou netjes zijn als beperkingen, bij een FW update die door de provider aanbevolen wordt, vermeld worden. Nu moet je als klant zoeken, naar beschrijvingen bij AVM en wordt een beperking als een enkel regeltje "verstopt" in de FW upgrade tekst. Dat kost je als klant onnodig veel tijd.
 
rajbhaw
Heb ook gedacht aan teruggaan naar vorige versie, maar aangezien ik ook telefoon en tv van xs4all heb en las dat alle instellingen opnieuw gemaakt zouden moeten worden heb ik er vooralsnog van afgezien.
Hoe verliep de installatie van de vorige firmware, gaf dat veel "gedoe"??
 
XSWim
De totale installatie incl. downloaden en instellen heeft 10 minuten geduurd.

Ik had wel de instellingen van de voorgaande versie opgeslagen (SAVE), zodat je de instellen van die FW versie weer kan gebruiken, als je teruggaat naar die FW versie (RESTORE).

Alles werkt weer als vanouds.

Heb je de instellingen niet opgeslagen, dan moet je de installatie wizard volledig uitvoeren en de gegevens invoeren, waarom gevraagd wordt.

Voordat je installeert en download zou je van zowel de voorgaande als de nieuwe FW versie van de FTP:// site van AVM de beschrijvingen van de FW kunnen doorlezen. Je weet dan wat er in zit en wat niet meer. Dit los van het feit, of dat wat beloofd wordt bij een nieuwe versie goed werkt...
Als je installeert, altijd de instellingen opslaan (SAVE). Je kan met de FW dan altijd eenvoudig upgraden en downgraden.
 
rajbhaw
Bedankt, ik ga ermee aan de slag.
 
hphoogen
Heb hetzelfde probleem.

Volgens AVM komt NAS niet terug ivm met geheugen grote.

XS4ALL zegt zet maar een servertje neer of koop zelf maar een externe nas.

XS4All geeft dus niet thuis,
En legt het modem probleem bij de klant en de leverancier.
Zou netjes zijn geweest als ze een 7490 hadden geleverd of en externe nas !

Niet blij meer met die club !
 
revoor
Ja, heel vervelend, en vooral incorrect van XS4ALL dat ze hier niet voor gewaarschuwd hebben.
Wel een uitgebreide handleiding hoe de firmware geupdate moet worden, dan had een klein tekstje met voor- en nadelen daar toch ook bij gekund?
Kan XS4ALL ergens de oude firmware beschikbaar stellen, met een handleiding hoe je die terugzet?

Dit valt me echt tegen, in de eerste plaats van de Fritz box fabrikant maar ook van XS4ALL
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'update firmware fb 7360 naar FRITZ!OS 06.01', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3990 06 sep 2023
Fritz!OS 7 Fritzbox : 731 04 sep 2023
Van DSL naar Glasvezel XS4ALL Glasvezel diensten : 11 22 mei 2023
FRITZ!OS 7.50 voor 7583, goed idee? Fritzbox : 2 15 mrt 2023
Fritz!box 7590 os 7.29 + dect Domotica : 3 04 dec 2022
Advertentie