obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van XS4ALL, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc. Glas Basis 50Mb of Glas Extra 100Mb met Bellen en of Televisie.
 Onderwerp afdrukken
Van DSL naar Glasvezel
sciurius
Dat KPN ging stoppen met koperdraadjes wisten we. Maar zo voortvarend als nu?

Ik ontving een mailtje van XS4All met de aankondiging dat mijn aansluiting wordt omgezet naar glasvezel. De benodigde hardware (aansluitkastje? modem?) is inmiddels onderweg.
Alles blijft hetzelfde maar ik krijg wel 'als cadeautje' 200Mbps up/down.

Iemand ervaring met deze omzetting? Is dat inderdaad probleemloos?
 
meppele

sciurius schreef:

Dat KPN ging stoppen met koperdraadjes wisten we. Maar zo voortvarend als nu?

Ik ontving een mailtje van XS4All met de aankondiging dat mijn aansluiting wordt omgezet naar glasvezel. De benodigde hardware (aansluitkastje? modem?) is inmiddels onderweg.
Alles blijft hetzelfde maar ik krijg wel 'als cadeautje' 200Mbps up/down.

Iemand ervaring met deze omzetting? Is dat inderdaad probleemloos?

Hier ruim twee jaar geleden probleemloos. Je krijgt, althans ik kreeg alleen en glasvezel modem voor een GXS-PON glasvezel aansluiting. Kon mijn Fritz!box 5970 (ook van XS) behouden Als je nog een een ander type hebt zal deze waarschijnlijk wel vervangen worden. 0,5 uur downtime gehad vanwege de ombouw, verder helemaal niets.
Gewijzigd door meppele op 16 mei 2023, 23:15
 
sciurius
Klopt. Die kreeg ik ook. Als ik alles goed begrijp is het een kwestie van kastje over het aansluitpunt schuiven, kabel in WAN en op de Fritz instellen dat een extern modem wordt gebruikt. Daarna is het dus kennelijk even de adem inhouden...

Dank voor je reaktie!
 
sciurius
Ik heb overigens een 7583.
 
meppele

sciurius schreef:

Ik heb overigens een 7583.

De FB7583 zal het prima doen op glas, daarover geen zorg. De 7583 is in principe uitgezet voor xDSL koperverbindingen en speciaal voor pair-bonding. Hier heeft een (vrouwelijke) KPN monteur het glasvezelmodem geplaatst én geregistreerd. Dit laatste is een voorwaarde om een werkende glasvezelverbinding te verkrijgen. Zit nu (een beetje overdreven misschien) op een 1 Gbit/s (GXS-PON) glasverbinding. In combinatie twee FB3000 repeaters draait hier een dijk van een WiFi Mesh netwerk.
 
sciurius
Ok. Ik heb in de aanwijzigingen niets gezien van registratie.
Volgens het kaartje moet ik enkel mijn account gegevens wijzigen van XS4ALL in KPN Glasvezel.
 
sciurius
Inderdaad. Kastje erin, op de web site stappenplan volgen, en de FRITZ omzetten.
Totale internet downtijd: 20 seconden (!).
 
meppele

sciurius schreef:

Inderdaad. Kastje erin, op de web site stappenplan volgen, en de FRITZ omzetten.
Totale internet downtijd: 20 seconden (!).
Dat is mooi! ,
dan was het glasvezelmodem voor verzending waarschijnlijk al gekoppeld aan je abonnement. De mijne niet, dat moest de monteur terplaatse nog doen. Veel plezier van je nieuwe verbinding!

Overigens werkt de XS4ALL FTTH verbinding in de FB ook nog gewoon, tenzij je met een nieuw abonnement helemaal overgestapt bent naar KPN.
Gewijzigd door meppele op 17 mei 2023, 17:26
 
sciurius
Mogelijk. Ik denk dat het technisch weinig uitmaakt wie of wat er aan deze zijde van de verbinding hangt. Het glasvezelkastje levert internet en de Fritz verdeelt het hier intern.

Overigens had ik aanvankelijk maar 100/100 snelheid. Vannacht realiseerde ik me dat de FRITZ LAN poort nog op 'groen' (100Mbps) stond Cool ...
Dat zouden ze even mogen opmerken in de handleiding.
 
sciurius
Wat ik wel mis zijn de mooie overzichtsplaatjes van het bandbreedtegebruikt. Is er een manier om die terug te krijgen?

3Cyy1aPMdXiXbz0eGYc0om2g
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Van DSL naar Glasvezel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
informatie voorziening glasvezel aanleg XS4ALL Glasvezel diensten : 28 15 jun 2022
Migratie XS4ALL naar KPN problemen VPN Usenet : 12 05 mei 2022
Wanneer gaat FTTH naar 1 gigabit ipv 500 Snelheid : 11 16 jan 2022
FB7581 Parental control werkt niet naar behoren Instelling problemen : 12 29 sep 2021
overstappen naar xs4all grote fout? Algemeen : 10 11 aug 2021
Advertentie