obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle modems geleverd door XS4ALL, waaronder de FRITZ!Box 7170.
 Onderwerp afdrukken
7360 Met VPN/Android maar niet VPN/Win
Butch
Hallo,
Ik kan met mijn Android tablet en smartphone via VPN mijn Fritzbox 7360 bereiken (en dus mijn hele netwerk).
Het lukt me echter niet om met een Windows (7 of 8) laptop een VPN-verbinding te maken.
Ik heb verschillende handleidingen op het internet gevolgd maar zonder resultaat. Daarbij ook meerdere programma's gebruikt.
Ik heb een vast IP.
Uiteraard wil ik niets aan de Fritzbox veranderen omdat de Android goed werkt.
Heeft iemand (stap bij stap) suggesties?
mvg
Butch

NB Iemand een idee waarom in de Fritzbox wel aangegeven wordt hoe een Android (en iPad) systeem ingesteld moet worden maar dit niet aangeeft voor een Windows systeem?
 
XSWim
Google WIndows 7 VPN en je komt tal van recepten tegen.
Werkt als een trein.
 
Butch
He, Dat ik daar niet aan gedacht heb.

Welnu ik heb, zoals ik al schreef, verschillende procedures die op het net staan gevolgd (gevonden via Google!).
Ik heb ook VPN programma's geinstalleerd, zelfs die van AVM, maar zonder resultaat.
Veelal wordt er vanuit gegaan dat er op een Win systeem een cfg bestand wordt aangemaakt om in de Fritzbox en in Windows de juiste settings voor te bereiden. Ik wil die weg echter niet volgen omdat de Fritzbox al goed ingesteld is (voor mijn Androids) en niet het risico wil lopen dat dat na het importeren van de cfg file dit niet meer werkt.
Dus als iemand voor Win7 (b.v. configureren VPN) de juiste settings kan melden (uitgaande van de in de Fritzbox gegeven stettings voor Android of iPad) dan stel ik dat zeer op prijs.

Butch
 
XSWim
Je moet keuze maken bij W7/W8 als server of client, dus inkomend of uitgaand. Er wordt een poortnummer vermeld in de procedures.
Dat poortnummer kan je in de FB7360 invoeren.

Je geeft niet aan hoe je de VPN wilt gebruiken. Dus waar zit de server, is dat op je LAN thuis of buiten op internet. Is W7/W8 een client of een server in het VPN plaatje.

Als je van de FB7360 de configuratie die je nu gebruikt, saved met de backup functie, dan heb je de werkende config van de FB7360 veilig gesteld. Gaat het fout, dan kan je dat bestand in de FB7360 laden en de FB7360 is weer zoals deze oorspronkelijk was. Procedure stelt niet voor.
 
Butch
Bedankt XSWim voor je reactie.

Ik wil de FB gebruiken als de server (werkt goed met een Android tablet als client).
Een laptop met Win7 wil ik gebruiken als client als me het lukt deze client goed in te stellen (zonder iets aan de FB te veranderen).

Ik weet niet welk poortnummer je bedoelt (er wordt automatisch in de FB een poort ingesteld buiten het dhcp gebied, in mijn geval 201).

Ik heb inderdaad overwogen om een backup te maken van de configuratiesettings in de FB. In het verleden heb ik daar echter slechte ervaring mee gehad. Dus ik ben er niet helemaal zeker van dat de niet-zo-vaak voorkomende settings niet nauwkeurig worden gebackuped of restored. Misschien als niks anders lukt ga ik dit toch maar proberen.

Nog steeds zoekende naar een oplossing van mijn probleem. Ik hoop dat iemand met een goede suggestie komt!

Butch
 
meeter
Butch,

Voor VPN client W7 gebruik je de tools van AVM (fernzugang en fernzugang-inrichten).
Fernzugang-Inrichten zet je op je laptop als administrator!!!!
Fernzugang gebruik je als gebruiker van je laptop om de VPN op te bouwen als client.
Maak mbv de Inrichter een bestand aan (client-net).
Laad het daarvoor bestemde bestand in de FRITZ!Fernzugang.
Laad het daarvoor bestemde bestand in de Fritzbox (Permit-Access, VPN, Add a VPN, Import a VPN configuration).
Je gebruikt dus niet de VPN for one user (voor apple en android)!!!, maar de Import a VPN configuration file!!

Succes.
 
Butch
Bedankt Meeter voor je reactie.

De door jou aangegeven procedure wil ik niet gebruiken omdat ik dan de VPN settings van mijn Fritzbox verander en daarmee het risico loop om de VPN verbinding met mijn Android te verliezen. En deze laatste heb ik uiteindelijk met veel proberen werkend gekregen.
Misschien een vraag: Stel ik gebruik die procedure en ik stel in de Fritzbox ook een nieuwe gebruiker in, blijft dan de 'Android-VPN' werken?
Hoop van je, of iemand anders, te horen.
MVG
Butch

NB AVM geeft in de Fritzbox aan hoe je de deinstelling in een VPN-client moet instellen voor een Android of iPod. Waarom doen ze dit niet voor een Windows systeem?
NB Stel dat je een Windows-VPN-client werkend hebt gekregen dan kun je dit 'overhevelen' met de conf file naareen andere windowssysteem. Dit moettoch ook mogelijk zijn (hoe?) Met een lijstje van settings!
 
meeter
Butch,

De VPN settting van je android word niet gewijzigd en blijft dus gewoon intact.
Je hebt na configuratie keurig twee VPN verbindingen zichtbaar in het overzicht.
Ook is het mogelijk verschillende netwerken met elkaar te verbinden.
Het is in het begin wel even puzzelen misschien, maar ervaring leert en het is stabiel.
Vertrouw je het niet, maak dan van je router settings eerst een BU.

Groet, Meeter
 
Butch
Nu toch maar geprobeerd met het opzetten van een VPN verbinding (win7-Fritzbox) via de configuratie files en het werkt.
Althans gedeeltelijk.
Ik kan via de VPN verbinding b.v. mijn Fritzbox bereiken (192.168.178.1) op het lokale netwerk. Maar ik kan geen andere apparaten zoals NAS en IP-cams bereiken. (NB Deze zijn wel te bereiken vanaf mijn Android tablet en VPN.
Enig idee waar dit aan kan liggen? Zijn er VPN settings in de Fritzbox waar mee 'gespeeld' kan worden?
Butch
 
meeter
Beste Butch,

Ik heb niet direct een antwoord op je vraag maar ik schets mijn installatie misschien zet je dat aan het denken.
- heb drie netwerken via VPN (net - net) verbonden (dit heet dan een WAN)
- heb drie laptops voorzien van een VPN (client - net)
- heb een i-Phone met VPN (FB gebruiker noodzakelijk)
- heb vier Android met VPN (FB gebruiker noodzakelijk)
- heb twee printers in een LAN
- heb een NAS
- er zijn max 8 VPN verbindingen mogelijk met de FB

Alle apparaten binnen het LAN (vast IP!) welke toegang hebben en of zijn toegewezen aan andere apparaten hebben dit ook indien ze aangesloten worden bij een ander LAN (dus zolang ze binnen het WAN blijven).
Alle netwerkverbindingen per laptop gerealiseerd werken binnen het LAN, WAN en buiten het WAN via de VPN (client - net).
Buiten het WAN met gebruik van de VPN hebben ze eveneens toegang tot deze apparaten.
Bij het NAS dienen poort doorstuurregels te worden toegepast (geeft de NAS door aan de FB indien dit niet is geblokkeerd (deblokkeren dus in de FCool).
Het kan zijn dat jou FB iets niet kan wat de mijne wel kan natuurlijk (ik heb de 7390).
Misschien is bij jou FB de VPN doorlaat alleen mogelijk via een van de vier ethernet aansluiting.
Ik begrijp dat je nog teleurgesteld bent, maar dat wat je wilt kan met de FB!!

Succes, Meeter
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '7360 Met VPN/Android maar niet VPN/Win', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fon App (Android) Storing : 2 04 jan 2022
FB7581 Parental control werkt niet naar behoren Instelling problemen : 12 29 sep 2021
Gast profiel niet toegewezen? Fritzbox : 5 07 mrt 2021
Terugkijken niet beschikbaar TV Problemen : 3 28 jan 2021
plex.server. geeft alleen maar indirecte verbinding bij vrijgeven poort 32400 op modem? Nieuws Server : 2 27 dec 2020
Advertentie