obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post hier ervaringen en problemen met de installatie van de Fritz!Box en de SpeedTouch 780.
 Onderwerp afdrukken
Routed IPTV (VDSL) en meer
centuriesend
Hoi,

Woensdag wordt Televisie opgeleverd en heb een vraag over IPTV. De vraag is onderdeel van een groter geheel waarbij ik twee STB's in mijn bestaande netwerk achter een eigen router wil ontsluiten achter de Fritbox. Ik probeer er achter te komen welke methode - bridged of routed IPTV - voor mijn situatie het best is. Ik lees op verschillende forums dat routed IPTV mogelijk is tegenwoordig. Nu is mijn vraag welk profiel ik hiervoor in de Fritz 7360 daarvoor moet hebben ingesteld? Is dit het XS4All of XS4ALL IPTV profiel? Ik lees namelijk dat juist voor routed IPTV het 'normale' internet profiel gebruikt kan worden en voor bridged IPTV nog steeds het 'XS4All IPTV' profiel?


====
Ik heb onderstaande onlangs op tweakers geplaatst. het beschijft het doel dat ik heb:

Ik heb VDSL internet en bellen bij XS4all en onlangs daar IPTV bijgenomen.

Ik heb begrepen dat op de Fritz 7360 je voor IPTV iedere LAN poort kan gebruiken. Nu is mijn vraag wat voor instelling op de Fritzbox gedaan is om dit zo werkend te krijgen? Ik kan dus iedere poort op de 7360 gebruiken voor internet toegang of een STB voor IPTV. Zijn er 2 vlans ingesteld op iedere poort of alleen VLAN4 voor IPTV?

De vraag is onderdeel van een groter geheel waarbij ik de STB's in mijn bestaande LAN wil opnemen, een LAN achter een eigen router achter de 7360. Ik heb dus achter de 7360 een Draytek 2820VN router aangesloten voor mijn wired/wireless LAN. Ik gebruik de 7360 (in routermode) als VDSL modem en voor XS4all Bellen, al het lokale verkeer zit achter de Draytek 2820 en dit werkt al jaren prima. De LAN1 poort op de 7360 zit op de WAN2 poort van de 2820VN. Wel nu, ik heb dus net IPTV bij XS4all afgenomen, maar - en dit week ik ook - werkt de STB niet als ik deze op een switch prik in mijn LAN. Direct op de 7360 werkt IPTV natuurlijk prima.

In feite is de draytek 2820 gewoon een LAN client van de 7360, de draytek 2820 heeft op de WAN poort een IP van 192.168.178.2. Mijn lokale netwerk achter de Draytek (fw) is een 172.16.48.x netwerk. Ik wil de draytek blijven gebruiken omdat daarin veel meer uitgebreider firewall mogelijkheden zitten en nog veel meer wat de Fritzbox niet voldoende aan boord heeft. Ik heb overwogen om de 2820 (die geen VDSL ondersteund) te gaan vervangen door een 2860 om de 7360 er tussenuit te halen, echter dan moet er geld tegenaan gegooid worden. Zonde als de Draytek nog prima werkt.

Wat moet ik nu doen om IPTV werkend te krijgen op mijn LAN? De bedoeling is om op de switch in de woonkamer en slaapkamer een STB aan te sluiten. Tussen beide switches zit één kabel, dus wil ook graag zowel IPTV als gewoon LAN verkeer over die ene kabel hebben. Een extra kabel trekken voor alleen IPTV is geen optie.

Check de tekening, althans een poging om mijn netwerk topologie te verduidelijken. Ik hou er rekening mee dat dit mogelijk niet de beste topology is omdat anderen ook een managed switch inzetten vlak na de internet router om gelijk verkeer van elkaar te scheiden.

Drawing12
 
Access
Zonder direct een oplossing te hebben zou ik het volgende proberen.

Maak je eigen netwerk gelijk aan het netwerk van de fritzbox. Dus 192.168.178.x en kijk of iptv dan wel lukt.
Forward alle poorten of gebruik nog liever DMZ in de FB naar 192.168.178.2 en kijk of iptv dan lukt.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
centuriesend
Dank. Is ook een test waard.

Ik ga bij de oplevering komende week eens kijken hoever ik kom. ik denk dat de crux zit in de instellingen op de WAN2 interface van de draytek. Er zal daar toch iets met VLANs gedaan moeten worden vandaar mijn eerdere vraag over wat met welk XS4ALL profiel nu precies wordt aangeboden, bridged of routed IPTV.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Routed IPTV (VDSL) en meer', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
7583 VDSL - Admin timeout zetten voor modem portal Fritzbox : 7 26 sep 2021
Wegvallende 2.4 of 5Ghz tussen repeaters en 7583. AVM weet het niet meer Fritzbox : 14 03 aug 2020
Routed IPTV on Mikrotik / RouterOS XS4ALL met eigen modem/router : 3 06 apr 2020
Geen internetverbinding meer Fritzbox : 8 08 dec 2019
kan geen mail meer verzenden Algemeen : 2 02 dec 2019
Advertentie