obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Problemen met digitale televisie van XS4ALL. Problemen met digitale ontvangers; Motorola Vip 1853. Problemen met opnemen bewaren van, herhaalde opnames, series.
 Onderwerp afdrukken
Optisch geluid, radio aan, tv uit. Kan dat?
Kappie
Ik heb een Bose sound system. Die staat optisch aangesloten op de TV-ontvanger. Verder is de TV middels HDMI met de TV-ontvanger verbonden. Wanneer ik radio luister (via de TV-ontvanger uiteraard), dan moet helaas de TV aan blijven staan. Ook al gaat die op zwart met als tekst-screensaver de naam van het radiostation, hij (de TV) blijft wel 'aan' staan en dus stroom gebruiken.

Voorheen (Ziggo Humax) kon de TV gewoon op standby. Dat ik nu het geluidsvolume alleen met de Bose afstadbediening kan regelen in plaats van die van de TV-ontvanger is jammer, maar daar valt nog mee te leven.

Is er een oplossing waarbij de TV uit/op standby kan en de radio gewoon doorspeelt?

Dirk
 
sciurius
Ik heb een HDMI switch tussen het Arris kastje en de TV zitten. Deze switch (Marmitek Connect 621) heeft een (optische en analoge) audio uitgang die naar een audio versterker gaat.
Alle apparaten (Arris kastje, RaspberryPi, Chromecast) zitten op de HDMI switch.
Bediening gaat met een geprogrammeerde afstandsbediening (Logitech Harmony 650) zodat alle funkties met één afstandsbediening kunnen worden afgehandeld.
De LH650 kent zg. activities die bepalen welke apparaten nodig zijn. Activity "TV" zet het Arris kastje aan, de TV en de audioinstallatie, en zet de HDMI switch op de TV ingang. Voor radio luisteren gaat het Arris kastje en de audio installatie aan en de TV uit. Etc.

In feite heb ik geen meer TV nodig maar een grote monitor, maar die zijn er jammer genoeg niet (of te duur).
 
Kappie

sciurius schreef:

Ik heb een HDMI switch tussen het Arris kastje en de TV zitten.

Eerlijk gezegd heb ik geen behoefte aan 'nog een kastje erbij'. Het moet gewoon kunnen met wat ik heb.

Nader onderzoek vanmorgen bracht aan het licht, dat de TV-ontvanger qua Geluidsinstellingen wel op OPTISCH staat ingesteld, maar dat ik daar geen signaal vanaf krijg en dus ook geen geluid uit de Bose. Kennelijk was de optische kabel gesneuveld bij mijn wisseling van apparatuur (Ziggo/Humax) naar XS4all.

PROBLEEM OPGELOST!

Dirk
 
bart125
ja dat kan.
als je die optische kabel in je receivers doet in plaats van in de tv.
zo heb ik hem ook aangesloten
 
sciurius
Klopt, zolang je geen andere apparaten hebt die geluid maken (bv. Spotify via Chromecast).
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Optisch geluid, radio aan, tv uit. Kan dat?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Radio luisteren via optische digitale in-/uitgang? Algemeen : 5 26 jun 2021
Loading current radio chan. met Tr064 Fritzbox : 1 03 feb 2020
TV beeld op zwart, geluid gaat door. TV Problemen : 19 01 feb 2020
Geluid valt weg van mijn externe boxen als ik de tv uit zet XS4ALL Glasvezel diensten : 3 21 jan 2019
internet radio valt steeds weg Algemeen : 2 15 dec 2018
Advertentie