Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van XS4ALL. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
Vreemd probleem met VoIP in combinatie met pfSense bij XS4ALL
|
|
oisec |
Geplaatst op 09 June 2020, 15:44
|
Activiteit Berichten: 1 Lid sinds: 05 May 2020 |
Onlangs heb ik pfSense geïmplementeerd als vervanging van mijn FRITZ!Box router. Uiteindelijk bijna alles werkend gekregen (zowel internet als IPTV), maar telefonie wil nog niet echt lukken. Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Mijn huidige setup: - pfSense versie 2.4.5, glasvezel van XS4ALL. - FRITZ!Box 5490 (FB), via de WAN poort (nr. 1) als client aangesloten op mijn LAN. - Heb momenteel geen pfSense NAT of firewall rules ingevoerd, maar met rules werkt het ook niet. - In de FB heb ik de optie 'Always register via an internet connection' nu aangevinkt (ook geprobeerd zonder). - Heb in de FB de optie 'Telephony' -> 'Line Settings' -> 'Keep port sharing of the Internet router enabled for telephony' aangevinkt en op 30 seconden gezet. - In pfSense heb ik bij 'Firewall Optimization Options' 'Conservative' ingevuld, dat wordt op veel sites geadviseerd bij VoIP problemen. Symptomen die ik zie: - Meteen na de configuratie van telefonie in de FB ('Telephony' -> 'Telephone Numbers' -> 'New Telephone Number') werkt telefonie een aantal minuten, maar houdt er na verloop van tijd mee op. Tijd varieert nogal; kan 5 minuten zijn maar ook een uur. Volgens mij afhankelijk van hoe vaak je probeert te bellen maar er lijkt geen directe relatie te zijn. - In de pfSense state table zie ik het volgende (gefilterd op de XS4ALL VoIP server 194.109.16.16): https://imgur.com/a/KstCMJt - Deze twee regels zie ik nu constant in de state table. Na een belpoging van/naar mijn XS4ALL VoIP nummer zie ik nieuwe entries in de state table komen: https://imgur.com/rX0vQI6 - Na een reboot van de FB blijft alles werken, maar ook tijdelijk (net als wanneer ik geen reboot doe). Als ik pfSense reboot, werkt telefonie helemaal niet meer. Het zal dus iets met een NAT of firewall issue zijn, maar ik weet niet precies wat. Heb ook al geprobeerd om NAT en firewall regels te implementeren, maar dan zie ik vergelijkbare symptomen. Verder zie ik in de logs dat er geen verkeer langs de regels komt, dus daar zal ik wel iets verkeerd hebben ingevoerd. Heb de Netgate pfSense user guide gevolgd: https://docs.netgate.com/pfsense/en/l...hones.html. Iemand een idee wat ik verkeerd doe ? |
|
|
bart125 |
Geplaatst op 21 June 2020, 20:34
|
Activiteit Berichten: 103 Lid sinds: 21 Sep 2019 |
mischien heb jij dit ook https://xs4all.gebruikers.eu/forum/vi...#post_1036 |
|
|
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
| |
Spring naar forum: |
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vreemd probleem met VoIP in combinatie met pfSense bij XS4ALL', te verwijzen!
BBcode: | |
HTML: |
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp | Forum | Laatste bericht | |
---|---|---|---|
New service by KPN for XS4ALL VOIP Customers | Eigen telefoon netwerk | : 3 | 05 Jun 2022 |
Migratie XS4ALL naar KPN problemen VPN | Usenet | : 12 | 05 May 2022 |
F-SAFE by XS4ALL batterijverbruik | Algemeen | : 2 | 30 Nov 2021 |
overstappen naar xs4all grote fout? | Algemeen | : 10 | 11 Aug 2021 |
Config for VLAN Tags required? - XS4ALL with Draytek Vigor 167 | XS4ALL met eigen modem/router | : 5 | 19 Jun 2021 |
Advertentie