obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vreemd probleem met VoIP in combinatie met pfSense bij XS4ALL
oisec
Onlangs heb ik pfSense geïmplementeerd als vervanging van mijn FRITZ!Box router. Uiteindelijk bijna alles werkend gekregen (zowel internet als IPTV), maar telefonie wil nog niet echt lukken. Hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Mijn huidige setup:
- pfSense versie 2.4.5, glasvezel van XS4ALL.
- FRITZ!Box 5490 (FB), via de WAN poort (nr. 1) als client aangesloten op mijn LAN.
- Heb momenteel geen pfSense NAT of firewall rules ingevoerd, maar met rules werkt het ook niet.
- In de FB heb ik de optie 'Always register via an internet connection' nu aangevinkt (ook geprobeerd zonder).
- Heb in de FB de optie 'Telephony' -> 'Line Settings' -> 'Keep port sharing of the Internet router enabled for telephony' aangevinkt en op 30 seconden gezet.
- In pfSense heb ik bij 'Firewall Optimization Options' 'Conservative' ingevuld, dat wordt op veel sites geadviseerd bij VoIP problemen.

Symptomen die ik zie:
- Meteen na de configuratie van telefonie in de FB ('Telephony' -> 'Telephone Numbers' -> 'New Telephone Number') werkt telefonie een aantal minuten, maar houdt er na verloop van tijd mee op. Tijd varieert nogal; kan 5 minuten zijn maar ook een uur. Volgens mij afhankelijk van hoe vaak je probeert te bellen maar er lijkt geen directe relatie te zijn.
- In de pfSense state table zie ik het volgende (gefilterd op de XS4ALL VoIP server 194.109.16.16): https://imgur.com/a/KstCMJt
- Deze twee regels zie ik nu constant in de state table. Na een belpoging van/naar mijn XS4ALL VoIP nummer zie ik nieuwe entries in de state table komen: https://imgur.com/rX0vQI6
- Na een reboot van de FB blijft alles werken, maar ook tijdelijk (net als wanneer ik geen reboot doe). Als ik pfSense reboot, werkt telefonie helemaal niet meer. Het zal dus iets met een NAT of firewall issue zijn, maar ik weet niet precies wat.

Heb ook al geprobeerd om NAT en firewall regels te implementeren, maar dan zie ik vergelijkbare symptomen. Verder zie ik in de logs dat er geen verkeer langs de regels komt, dus daar zal ik wel iets verkeerd hebben ingevoerd. Heb de Netgate pfSense user guide gevolgd: https://docs.netgate.com/pfsense/en/l...hones.html.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe ?
 
bart125
mischien heb jij dit ook

https://xs4all.gebruikers.eu/forum/vi...#post_1036
 
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vreemd probleem met VoIP in combinatie met pfSense bij XS4ALL', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Overstap naar Freedom, xs4all biedt “Pack” aan om emailadressen bij xs4all bereikbaar te houden? Algemeen : 18 04 jul 2020
Einde XS4ALL? Algemeen : 649 26 jun 2020
los voip nummer Algemeen : 5 23 mrt 2020
Afbouw XS4ALL Algemeen : 2 15 feb 2020
Probleem met internet toegang voor oude tablets Fritzbox : 8 02 jan 2020