obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Installeren van analoge telefoon
harjans
Sinds begin januari heb ik Alles-in-1 van XS4ALL. Internet van XS4ALL had ik al heel lang, maar nu heb ik dus ook TV en Bellen van XS4ALL. De monteur heeft alles vlot en goed geïnstalleerd, alle diensten werken, maar Bellen is nieuw voor mij en daar heb nog een paar vragen over. Het viel me op dat de monteur bij het installeren van TV van XS4ALL mij wèl vroeg naar de het abonnementsnummer en de pincode (die had ik per brief van XS4ALL gekregen) en die gegevens ook moest invoeren, maar dat mij bij het installeren van Bellen helemaal geen gegevens - ook geen wachtwoord, of iets dergelijks - werden gevraagd. De monteur heeft alleen de verzameling kabels en aansluitingspunten in de meterkast gefatsoeneerd, de splitter verwijderd en een nieuw kabeltje van de telefoon op onze slaapkamer naar de FON1- poort van de FB 7590 getrokken. Ik neem dus aan dat er iemand bij XS4ALL (of KPN: ik had voorheen een vaste telefoonaansluiting bij KPN) in de telefooncentrale een paar dingen heeft omgezet. De telefoon in kwestie is overigens een heel oude beestje (een VOX 415, met nog een PTT telecom stickertje eronder!) maar mijn vrouw is bang voor de "straling" van moderne telefoontoestellen , en heeft liever dat oude analoge beestje op het nachtkastje zo vlak bij haar hoofd - en het oude beestje werkt dus nog goed.
Alles werkt nu naar behoren, maar toch heb ik de afgelopen dagen eens uitgebreid rondgeneusd in de instellingen van het menu Telefonie van de gebruikersinterface van de FB 7590. Om allerlei redenen, maar vooral omdat ik na elke update van de firmware van de FB 7590 eerst terugga naar de fabrieksinstellingen (dat is één van de zaken die ik op dit Forum heb geleerd) en daarna configureer ik weer handmatig de instellingen van de FB 7590 -en daarbij heb ik natuurlijk wel bepaalde gegevens bij nodig.
Voor het instellen van 'gewoon' internet ken ik de instellingen inmiddels wel, maar voor Bellen van XS4ALL heb ik geen idee welke instellingen of gegevens ik moet invoeren in het Telefonie-menu (of de submenu's daaronder).
Daarom mijn concrete vraag: na een harde reset terug naar de fabrieksinstellingen van de FB 7590, is het dan het handigste om mijn telefoon weer te installeren/aan te melden/te registreren via één van de twee telefoniewizards? Welke gegevens (zoals een wachtwoord?) moet ik dan bij de hand hebben om me weer bij Bellen van XS4ALL aan te melden? En wáár moet ik dan een eventueel wachtwoord invoeren?

Of is het handiger om mijn telefoon aan te melden/te registreren door de vereiste gegevens in te voeren in één (welk dan?)van de submenu's onder het hoofdmenu Telefonie? En welke gegevens moet ik dan paraat hebben?

Als één van leden van het Forum mij op weg zou kunnen helpen zou dat geweldig zijn! Ongetwijfeld zullen er naderhand nog wel meer vragen over bellen van XS4ALL bij me opkomen, maar dat is van latere zorg. Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
 
Gieter
Maak screenshots van de pagina's van de fritzbox.
Zet eerst rechts boven geavanceerde aanzicht aan, om alles te zien.

Telefonie
- Eigen telefoonnummers
--tabbladen telefoonnummers en Aansluitinstellingen.
-Randapparatuur
--FON1 (potlood drukken)
--FON2 (potlood drukken)

Het wachtwoord heb je op een aparte brief gehad.

Daarnaast back-up maken van je instellingen.
Onder Systeem
 
lsluijter
Ik heb gemerkt dat XS4ALL tegenwoordig vanzelf de connectie en telefoon gegevens invult na een Factory Reset.
Loek S
 
Gieter
Ik weet niet hoe dat nu is.
In het verleden was het bijna alle settings goed.
En als je FON2 niet gebruikt, die niet toewijzen aan een nummer.
DTMF op IN-band werkte hier beter.
 
harjans
Mijn dank voor de reacties! Maar een paar daarvan roepen bij mij toch weer vervolgvragen op (zo gaat dat meestal bij mij ...):

Zoals aangegeven gaat het bij mij om het aansluiten van een prehistorische analoge telefoon, met daaraan gekoppeld de vraag hoe (met welke gegevens, inclusief wachtwoord) ik dit apparaat kan herinstalleren na een factory reset van mijn FB 7590.

Als ik kijk naar het Menu Telefonie in de gebruikersinterface van de FB, dan zie ik toch een paar dingen die ik (nog) niet of niet helemaal begrijp:

Bij Telefonie, Telefoonapparaten, Apparaatoverzicht zie ik bij zowel FON1 als bij FON2 mijn telefoonnummer aangeven. Is dat 'normaal', want ik heb natuurlijk maar één telefoontoestel? Dat toestel heeft de monteur (hij heeft de splitter die ik eerst had verwijderd) met een kabeltje rechtstreeks aangesloten op FON1 van de FB. Dus waarom wordt er dit menu ook een aansluiting voor FON2 vermeld? Kan ik die vermelding bij FON2 niet beter verwijderen?

Wat mij ook niet duidelijk is: het gaat zoals gezegd over een vaste, analoge telefoon. Toch zie ik in het Menu Telefonie bij 'Aansluiting van mijn eigen vaste telefoonnummer' staan: 'Internet', en wordt er verder op ook gesproken over 'Internetnummer.' Alles werkt, dus deze instellingen zullen wel kloppen, maar ik blijf het vreemd vinden. Ik heb toch immers een vaste, analoge telefoon, over een vaste lijn?

Verderop in hetzelfde menu Telefonie, Eigen telefoonnummers, Telefoonnummers wordt bij 'Toegangsgegevens' gevraagd om een wachtwoord. Daar staat nu ingevoerd: xxxx. Ik neem aan dat dit het wachtwoord is dat ik in een brief van XS4ALL heb gehad (maar dat de monteur bij de installatie blijkbaar niet hoefde in te voeren. Wie heeft dat wachtwoord dan wel ingevoerd? En hoe/waar kan ik dit wachtwoord veranderen of aanpassen (het is best een heel lang en ingewikkeld wachtwoord) zodat ik na een factory reset van de FB hier mijn eigen wachtwoord kan invoeren. Want dat nieuwe, eigen wachtwoord moet dan natuurlijk wel bekend/aangemeld zijn bij XS4ALL!

De reactie van Loek suggereert "dat XS4ALL tegenwoordig vanzelf de connectie- en telefoongegevens invult na een Factory Reset". Bij mijn naspeuringen op de website van XS4ALL kwam ik ergens de volgende informatie tegen:

"Uw Fritz!Box modem automatisch geconfigureerd. Als u gebruik maakt van Bellen van XS4ALL programmeren we het telefoonnummer direct in uw modem".

En even verder staat:

"Dit werkt alleen als u “remote modem beheer” aan heeft staan in uw modem".

Ik had nog nooit gehoord van “remote modem beheer”, maar na nog wat langer zoeken op de site van XS4ALL dan werkt "remote modem beheer" alleen als in de gebruikersinterface van de FB bij het Menu "Internet > Toegangsgegevens > Aanbiederdiensten een vinkje moet staan bij "Automatische inrichting door de dienstaanbieder toelaten", met al of niet extra vinkjes daaronder bij "Automatische updates toelaten" en "URL van de auto configuration server via DHCP in acht nemen".

Ik heb geen idee of deze instellingen standaard in de Fritz!Box aangevinkt zijn, maar het feit dat de monteur indertijd voor het installeren van de telefoon geen gegevens of wachtwoord van XS4ALL hoefde in te voeren lijkt daar wel op te wijzen. Ik heb in dit Forum vaak gelezen dat vrijwel alle leden deze instellingen NIET aanvinken (omdat ze terecht niet willen dat XS4ALL zich al te veel met hun instellingen bemoeit), maar blijkbaar is het voor bepaalde instellingen zoals die van Bellen) in sommige gevallen toch niet onverstandig om deze instelling(en) aan te vinken. Wat vinden de leden van dit Forum hiervan?

Dit is wel een heel lang en langdradig verhaal geworden, maar dat heeft te maken met mijn onwetendheid. Bij voorbaat bedankt voor commentaar en kritiek!
 
Gieter
Jouw eigen telefoonlijn vast of voip
Staat er *121# als ID is het een voip nummer.
Staat er *111# is het een vaste lijn.(ongebruikelijk)

FON1 en FON2 zijn poorten op jouw fritzbox.
Ik heb hem nog nooit weg gegooid, ik zou het niet doen.
Fritz kan onvoorspelbaar zijn, als je dingen doet die niemand doet.
Wel zorgen dat FON2 niet reageert op jouw nummer.
Je hebt namelijk meerdere lijnen op jouw nummer.

Jouw wachtwoord is echt met de hand ingevoerd.
Of er moet iets recentelijk veranderd zijn zoals eerder gezegd.

Remote kom je op meerdere plekken tegen.
Die van de provider staat default aan. hier uit.
Aan, geeft een beetje een sleutel onder de mat gevoel.

Ook automatische updates, doe ik ook uit.
Ik wil graag alles zelf plannen.
 
harjans
Mijn dank voor je reactie, Gieter!

Je zegt "Staat er *121# als ID is het een voip nummer.
Staat er *111# is het een vaste lijn.(ongebruikelijk)"
Maar wáár kan ik die gegevens vinden?

Het is me ook niet duidelijk wat je bedoelt met "Wel zorgen dat FON2 niet reageert op jouw nummer. Je hebt namelijk meerdere lijnen op jouw nummer." Zoals gezegd, ik had voorheen een vaste telefoonaansluiting van KPN, en de monteur heeft mijn vaste tiptoetstelefoon rechtstreeks verbonden met mijn FB 7590 door een kabeltje in te pluggen in FON1 van de FB. Ik zie bij zowel Fon1 als bij FON2 bij inkomende telefoonnummers staan: "op alle inkomende telefoonnummers reageren". Heeft dat te maken met wat jij zegt hierboven zegt over FON2?

Nog even terugkomend op 'vaste lijn of VoIP': bij Telefonie > Eigen telefoonnummers, Aansluitingsinstellingen staat: "Vast net actief". Maar op andere plekken staat bij ditzelfde telefoonnummer: "Internetnummer". Voor mij als a-technische leek lijkt dat tegenstrijdig, maar waarschijnlijk snap ik helemaal niet wat VoIP inhoudt.

Nog even over "remote control van modem" door XS4ALL. ook ik heb die optie altijd uit staan, ik houd ook niet van bemoeizuchtige providers. Maar de insteek van mijn thread heeft, zoals aangegeven, uitsluitend te maken met de vraag: hoe kan ik mijn FB 7590 na een factory reset weer zo snel mogelijk herconfigureren en welke gegevens moet ik daarvoor dan bij de hand houden?

Als het inderdaad zo is dat de instellingen voor Telefonie (afgezien eventueel van het wachtwoord) na een factory reset automatisch weer door XS4ALL 'goed' gezet worden zodra ik via het opnieuw aansluiten/aanmelden van de FB 7590 weer contact maak met XS4ALL, dan zou het toch niet zo onhandig zijn om die optie tijdelijk even aan te zetten (of aan te laten staan)? Het gemak dient de mens immers? En daarna natuurlijk niet vergeten de optie weer uit zetten?
 
Gieter
"op alle inkomende telefoonnummers reageren"
Ja, er is daaronder nog een keuze.
Daar haal je het vinkje bij het nummer weg.(FON2)

Vast net actief, zegt me even niets.
Hier staat alles ook op Engels omdat de vertalingen soms krom zijn.
VoIP is bellen via een internet verbinding.
De gewone oude lijn noemen we POTS en gaat analoog over een telefoon aansluiting.

Je moet een back-up maken en op slaan.(Menu Systeem)

Zelf maak ik ook screenshots van alle pagina en maak daar een pdf van.
Zo kan ik ook van heel lang terug, nog zien hoe ik het toen had.
Voor jouw nog niet interessant.
Gieter voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Installeren van analoge telefoon', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Telefoon Fritzbox : 13 17 jun 2022
Telefoon op mobiel Algemeen : 4 12 apr 2022
wegvallen telefoon gesprek Storing : 8 10 mrt 2021
Android mobieltje als DECT telefoon gebruiken op Fritzbox 7590 Eigen telefoon netwerk : 11 23 aug 2020
frits 5781 en tiptel-282 ip telefoon Instelling problemen : 4 22 sep 2019
Advertentie