obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Fritz!Box 7581 + NAS Synology DS214se
MKO
Precies, een klein switchje kan poorten met andere instellingen toch netjes aan elkaar knopen.
Voor het testen van dit soort dingen heb ik altijd zo'n klein 5 port netgear switchje liggen :-)
(die werken bijna altijd en kosten niet veel)

MKO
Kijk ook even of de NAS als DHCP client wel een adres van je Fritz krijgt, deze is standaard ook DHCP server.
Bij het geven van een vast IP adres aan je NAS moet het subnet mask, gateway adres en DNS natuurlijk ook goed en handmatig worden ingesteld.
(als je Fritz op 192.168.178.254 staat, dan is het adres voor je NAS b.v. 192.168.178.200 met MASK 255.255.255.0, Gateway adres 192.168.178.254 en DNS 192.168.178.254)

Fritzbox7581
Bedankt voor de toelichting!

Je kan het gek maken, maar aan een switch kun je je in feite geen buil vallen dus is dat ook absoluut het proberen waard. Hoewel het inzetten van een switch eigenlijk overbodig zou moeten zijn. Maar als het werkt, dan werkt het zal ik maar zeggen.

Als DHCP client krijgt de NAS geen IP adres van de Fritz!Box. Hier draait volgens mij het hele probleem om. De NAS krijgt een 169.XX.XXX.XX adres. Handmatig heb ik de NAS op 192.168.178.15 gezet op aanraden van XS4ALL omdat tot IP adres 192.168.178.20 buiten de DHCP scope valt. Maar helaas mag ook dat niet baten. Het IP adres wijzigen naar een IP adres die wèl binnen de DHCP scope valt is iets dat ik ook nog moet proberen.

Het blijft mij echt een raadsel waarom het aansluiten van de oude 7360 totaal geen problemen geeft en het aansluiten van de 7581 wel. Spijtig ook dat de backup van de 7360 - afgezien van knullige dingen die niet met dit probleem te maken hebben - niet geïmporteerd kan worden op de 7581. Bye bye upward compatibility Smile Het is wel even werk, maar misschien moet ik printscreens maken van de 7360 en daarmee aan de slag gaan met de 7581.

MKO
Een IP adres dat begint met 169 is een "link-local" adres, of wel:

Used for link-local addresses between two hosts on a single link when no IP address is otherwise specified, such as would have normally been retrieved from a DHCP server.

Je NAS heeft dan zelf zo'n 169.x.x.x adres gekozen omdat niets is geconfigureerd of verkregen via een DHCP server.
Dat is ook niet zo gek aangezien je al aangeeft dat je niet eens een "link" krijgt als je met een ka bel een verbinding maakt.
Heb je de mogelijkheid om een ander apparaat als test direct via ethernet aan te sluiten, werkt dat dan wel?
Als je op je Fritz port 1,2 of 3 gebruikt dan zou je normaal gesproken een adres moeten krijgen in de standaard 192.168.178.x reeks.
Port 4 zou eventueel het gastnetwerk op kunnen staan wat standaard in de 192.168.179.x reeks zit.
De Fritz 7581 heeft ook een WAN port, maar die gebruik je niet bij DSL (is de bedoeling bij gebruik van extern modem of glasvezel).
Is er niets veranderd in de IP instellingen van je Fritz 7581? (via Advanced menu, Home network Overview, Network Settings, IP4 Addresses)
Je kunt daar ook zien of DHCP wel aan staat en welke adressen er uitgegeven kunnen worden.

Fritzbox7581
Weer een heel zinnige reply!

Het 169.x.x.x IP adres is inderdaad een z.g. APIPA (Automatic Private IP Addressing) adres en is goed te verklaren omdat het LAN lampje op de NAS niet gaan branden en daarom geen IP adres van de Fritz krijgt. Hier draait zoals ik volgens mij eerder liet weten alles om.

Ik zojuist mijn latop aangesloten in DHCP client modus (dus niets fixed) en dan krijgt de laptop keurig een IP adres uit de range van de Fritz!Box. (Eindigend 23 dit keer, 192.168.178.23.)

Goed ook dat je poort 4 in het vizier hebt! In het begin van dit probleem dacht ik dat het poortnummer niet uitmaakte, maar van poort 4 moet je duidelijk afblijven om meer obstakels te voorkomen ;-)

De WAN poort is leeg, dit was bij de 7360 ook zo.

Wat de IP instellingen betreft vind ik het enige "vreemde" het volgende:

NRrGPLg

Van het adres heb ik allemaal nulletjes gemaakt, het gaat immers om mijn internetverbinding thuis :-D

Zie IPv6 IP adresses op Home Network >Home Network Overview > Network Settings > IPv6 Adresses

Aan de andere kant gaat dit om DNS en zou daarom volgens mij los moeten staan van het probleem.

De IPv4 Adresses ziet er als volgt uit:

6WRwR4n

Fritzbox7581
Het is een klusje, maar ik heb volgende week vrij:

omdat export oude 7360 > import nieuwe 7581 zeer beperkt is / niet tot het gewenste resultaat leidt, zou ik alle instellingen van de 7360 naast die van de 7581 kunnen leggen en kijken waar de verschillen zitten.

Mogelijk heb ik ook nog een (oude) export van de NAS op mijn NAS staan die ik terug kan zetten. Naar de fabrieksinstellingen terugzetten zoals het nu is kan altijd nog ;-) Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik de NAS compleet heb ingericht / dichtgezet. Maar omdat ik daar ongeveer 3/4 dag mee bezig ben geweest kan ik het me niet voorstellen dat ik de configuratie zoals die geworden is niet gebackupt heb.

Thanks again man! Thumbs Up

Fritzbox7581
Toch vandaag de instellingen van de oude 7360 en nieuwe 7581 met elkaar vergeleken omdat ik wel benieuwd was of het probleem daarin zou kunnen zitten.

In Advanced View (uiteraard) heb ik de instellingen naast elkaar gelegd en daarbij heb ik geen verschillen kunnen ontdekken. Natuurlijk zijn er wel verschillen in de schermen, maar de instellingen komen overeen.

Daar waar er verschillen in de schermen waren ben ik niets tegengekomen dat zou kunnen duiden op het geen verbinding kunnen maken met de NAS.

Hoewel ik hoopte dat hier de oplossing zou liggen, is het een prima actie geweest. Want gezien het feit dat de laptop gewoon een IP adres krijgt en er met de oude 7360 - waarmee de NAS verbinding kan maken! -nagenoeg geen (belangrijke) configuratieverschillen zijn met de 7581, lijkt het er echt steeds meer op dat het probleem op de NAS gezocht moet worden en niet op de Fritz!Box. Ik zou in ieder geval niet meer weten wat ik met de Fritz!Box zou moeten doen om het werkend te krijgen.

Als ik de oude configuratieinstellingen van de NAS terugzet zal dat geen oplossing bieden denk ik, omdat met die oude NAS configuratie het probleem nu juist al aanwezig was. Daar begon immers alles mee.

De tip van een switch ertussen hou ik ook nog goed in gedachten. Want mogelijk (zo lijkt het) is het niet zo dat de Fritz de NAS niet pruimt, maar vice versa Smile

hansiedown
Gisteren ook de 7581 ontvangen als vervanger voor de 7360.
In mijn situatie is de FritzBox aangesloten op een switch en daarvandaan naar de rest van het LAN
Export gemaakt op de 7360 en deze (offline) geimporteerd in de 7581.
Aangesloten op de VDSL lijn.
Probleem 1:
7581 geeft internet connectie en hierna reboot en blijft dit herhalen
Oplossing:
Handmatig de laatste firmware gedownload bij AVM en offline een upgrade uitgevoerd naar Ftitz OS 6.54
Probleem 2:
Uitsluitend WiFi (WLAN) apparaten zijn zichtbaar. Na herstart modem is het een paar seconden mogelijk om LAN apparaten te pingen. Fritzbox pagina is wel (langer) bereikbaar en in te stellen.
Dit lijkt heel veel op jouw probleem
Oplossing:
Mijn LAN verbinding naar mijn switch verandert naar FritzBox LAN aansluiting 2.
Mijn vermoeden is dat ik hiervoor LAN aansluiting 4 (bruikbaar voor GUEST toegang) gebruikt had.

Sluit je Synology eens aan FritzBox Lan poort 2, reboot je modem en je Synology (in deze volgorde).
Was voor mij de oplossing.

GladiusMaximus

FritzBox7581 schreef:

Wat de IP instellingen betreft vind ik het enige "vreemde" het volgende:

NRrGPLg

Van het adres heb ik allemaal nulletjes gemaakt, het gaat immers om mijn internetverbinding thuis :-D

Misschien toch even in de Synology zoeken bij de configuratie van het netwerk naar de IPv6-standaardgateway en die waarden invullen waar je hierboven allemaal nullen hebt gezet.
Wellicht gaat het werken.

Fritzbox7581

hansiedown schreef:

Sluit je Synology eens aan FritzBox Lan poort 2, reboot je modem en je Synology (in deze volgorde).
Was voor mij de oplossing.

Ik heb dit uitgevoerd, maar helaas. Wat wel grappig is, is dat je laat weten dat bij jou alleen WiFi apparaten beschikbaar waren. Nadat ik voorgaande had uitgevoerd was het hele WiFi gedeelte niet beschikbaar. Bleken de vinkjes op de Fritz!Box uit te staan? Ik ga straks kijken voor een switchje en hoop dat alle trammelant daarmee op kerstvakantie is gegaan :-D
Gewijzigd door Fritzbox7581 op 22 december 2016, 10:41

Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritz!Box 7581 + NAS Synology DS214se', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Fritz!OS 7 Fritzbox : 497 03 apr 2020
FRITZ BOX 7581 geen/slechte wifi: Macbook Air ''13 early 2014 Snelheid : 63 30 mrt 2020
FRITZ!Box 7581 problemen Fritzbox : 3829 23 mrt 2020
VLAN met Fritzbox 7581, fritzbox 7360 en tp-link tl-sg108e switch Algemeen : 5 20 mrt 2020
fritz tools Fritzbox : 2 29 feb 2020